kynkän laakerien kiristys...
kynkän laakerien kiristys...
momenttti on... vai pulttipyssyllä vaan... jäiköhän löysälle meinaan...
Re: kynkän laakerien kiristys...
Olen kiristänyt ensin löysät pois ja sen jälkeen löysännyt sen verran, että sokan reikä osuu kohdalleen.
Ceeviis takatukivarren saranan pultti? Haynes sanoo 150Nm, sillä kiristetään laakeriputki kelkan korvakkeisiin mutta itse laakereita ei toki sillä voimalla puristella, niiden välys asettuu sopivalla shimmirenkaalla.uuno kirjoitti:momenttti on... vai pulttipyssyllä vaan... jäiköhän löysälle meinaan...
En ole vielä nähnyt yhtään shimmiä vaikka monta laakeria vaihtanut Femmoihin.IJN kirjoitti:Ceeviis takatukivarren saranan pultti? Haynes sanoo 150Nm, sillä kiristetään laakeriputki kelkan korvakkeisiin mutta itse laakereita ei toki sillä voimalla puristella, niiden välys asettuu sopivalla shimmirenkaalla.uuno kirjoitti:momenttti on... vai pulttipyssyllä vaan... jäiköhän löysälle meinaan...
Laakerithan kiristyy senverran kun putken pään "prikka" painaa.
Pulttipyssyllä vaan piukkaan.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Jos kyseessä C5, ei ole sokkia.Masa kirjoitti:Olen kiristänyt ensin löysät pois ja sen jälkeen löysännyt sen verran, että sokan reikä osuu kohdalleen.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Eihän kysymyksessä mainittu mitään C-vitosesta. Mun autossa on sokat.Teme kirjoitti:Jos kyseessä C5, ei ole sokkia.Masa kirjoitti:Olen kiristänyt ensin löysät pois ja sen jälkeen löysännyt sen verran, että sokan reikä osuu kohdalleen.
Tämähän se jännää onkin, google ei anna "kynkän laakeri" haulla kuin 5 vastausta, suurin osa patonkiin, ja yksi matkailuvaunupalstalle jossa ihmetellään mikä se semmoinen on. Saati sitten missä laitteessa se tällä kertaa olisi. Minun tahraisessa kristallipallossani sattumalta vaan vilahti C5 takapää 
- Kaapelimies
Juu ainakin tuossa C5 SKF:n sarjoissa mitkä asensin, välys menee nollaan ilman shimmejä vakiona toimitettavilla puslilla. Mittasin BX:n asennusohjeen mukaan, siinä sanotaan että pitää jättää 0,15 vai 0,20mm välys, mutta seppä sano että sillon ne kuluu, pitäs laittaa tasan nollaan kartiorullalaakerit jotka ei liiku koko kierrosta, kuten juuri tuossa kynkässä.Teme kirjoitti:En ole vielä nähnyt yhtään shimmiä vaikka monta laakeria vaihtanut Femmoihin.
Laakerithan kiristyy senverran kun putken pään "prikka" painaa. Pulttipyssyllä vaan piukkaan.
Toiselta puolelta löytyi orkkis shimmilevy puslan takaa, muuten. Toiselta ei, että olikohan joku jo siellä käynyt. Ihan murskana olivat molemmat.
Silloin on liian tiukka jos kynkkä ei sormivoimin liiku kiristyksen jälkeen, laakerin jos asentaa tiukkaan niin se menee kyllä nopeasti särki.
2x C5HDi Break, Xantiat Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 2xBX4WD Break,5x2CV. 2xVisa14TRS ym
Täytyy vielä tarkentaa, että kun vastasin tuohon kysymykseen, niin ei tullut mieleenkään, että kyseessä olisi joku muu kuin 2cv kun kynkän laakereista on kyse. Niin on tuo nimitys iskostunut päähän jo -70-luvulla.
c5 juu ja taitaa olla väljää laakereiden vaihdon jälkeen.... kin...
Ilman shimmiä jää väljäksi ainakin niissä sarjoissa mitä itse olen käyttänyt.
-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
-97 Xantia V6 Automaatti
jaa... eipä ole semmoisista shimmestä mitään hajua...
mutta haiskaltaa siltä että on jo laakerilla soikee reikä jo.... eli väljä on....
-
jaakkovaakko
Minulta löytyy muutama ehjä takakynkkä
Ok... on vissiin jo kynkkä tos ku vaan homma tavallaan etenee...
Hitsaamalla täytät sen kulahtaneen kohdan ja hiot muotoonsa. Toimii...uuno kirjoitti:mutta haiskaltaa siltä että on jo laakerilla soikee reikä jo.... eli väljä on....
- Liitteet
-
- 06052011445 (Copy).jpg (58.88 KiB) Katsottu 5616 kertaa
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Voihan se varaosa olla kans jo kulunut... siä se on viä autos paikoillaan...
Hyvä vinkki kyllä....
Hyvä vinkki kyllä....
- Kaapelimies
Niin eihän toi tiivisteen/puslan kulunut kohta vaikuta laakerin välykseen, ainoastaan siihen koska alkaa vuodon takia muodostua uutta. Itse täytin liimatiivistemassalla tuon kuluman. Jos laakerin ulkokehän alta puuttuu tukivarresta tavaraa, se on syytä täyttää raudalla. Tosin sen pyöreäksi hiontakin on sitten hiukan haastavaa, eli kannattaa hankkia suosiolla uusi käytetty ehjä tukivarsi.
2x C5HDi Break, Xantiat Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 2xBX4WD Break,5x2CV. 2xVisa14TRS ym
Kynkkä vaihdettu... jaaha.... perä melko alhaalla ja jumppaa pikku ylös alas liikettä.... sur sur sur...
Jos takapää pumppaa kokoajan ylös-alas kynkkäkorjauksen jälkeen, niin eikös silloin korkeusanturi ole päässyt pyörähtämään puoli kierrosta?
Siis korkeusanturin "nokka" osoittaa väärään suuntaan.
Siis korkeusanturin "nokka" osoittaa väärään suuntaan.
2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
Lähempänä tutkimaan asiaa nyt... ajovalot kans hakee korkeutta koko ajan...
Se oli se.... minuutin korjaus...