Jumpyn puhallin
Jumpyn puhallin
Eli Jumpyn puhallin ei toimi .
Otin puhaltimen kokonaan irti ja siihen menee musta ja punainen johto. Irto akkuun kun kytken nuo siten että musta miinuksen ja punainen plussaan puhallin pyörii. Joku on tehnyt omia virityksiä auton johtoihin ja varmaan nuo puhaltimen kaksi johtoa taitaa olla itse laitettuja. No kuitenkin, puhaltimen luo autossa tulee johto johon tulee virta käynnissä ollessa, kytken siihen punaisen johdon siihen ja huomasin että nyt myös siihen mustaan johtoon tulee virta !
Jos kytken tuon mustan johon tulee virta maahan puhallin käynnistyy. Miten tuo voi tuolloin toimia ?
Otin puhaltimen kokonaan irti ja siihen menee musta ja punainen johto. Irto akkuun kun kytken nuo siten että musta miinuksen ja punainen plussaan puhallin pyörii. Joku on tehnyt omia virityksiä auton johtoihin ja varmaan nuo puhaltimen kaksi johtoa taitaa olla itse laitettuja. No kuitenkin, puhaltimen luo autossa tulee johto johon tulee virta käynnissä ollessa, kytken siihen punaisen johdon siihen ja huomasin että nyt myös siihen mustaan johtoon tulee virta !
Jos kytken tuon mustan johon tulee virta maahan puhallin käynnistyy. Miten tuo voi tuolloin toimia ?
- Kaapelimies
- Viestit: 2730
- Liittynyt: 01.02.2009 14:23
- Paikkakunta: Päijät-Häme
Re: Jumpyn puhallin
Olisko etuvastus miinuksen puolella. Missä se sijaitsee, ei ole mulla tietoa.
2x C5HDi Break, Xantiat Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 2xBX4WD Break,5x2CV. 2xVisa14TRS ym
Re: Jumpyn puhallin
Onko tuollainen kytkentä ihan normaali? Voinko liittääKaapelimies kirjoitti: 24.06.2026 22:11 Olisko etuvastus miinuksen puolella. Missä se sijaitsee, ei ole mulla tietoa.
Tuohon miinus johtoon irrallisen 12v säätövastuksen
jotta voisi säätää pyörintä nopeutta ?
Re: Jumpyn puhallin
Voi olla myos elektronen säädin vaikka olisi miinusjohdon puolelle, jos se tai etuvastus on poikki, tulee moottorin läpi plussa myös toiseen moottorin johtoon. Mutta millainen Jumpy on kyseessä lähinnä malli/vuosimalli, joskus on myös eroa puhaltimessa jos ilmastoitu ja miten ilmastoitu malli, eli onko siisä elektroninen säädin vai etuvastus, ne yleensä löytyy kojetaulun sisältä
Säätövastus on melko mahdoton noilla tehoilla, etuvastuksetkin ovat yleensä pieniohmisia (0,5-4 ohmia) ja ne on yleensä asennettu jonnekin tuuletuskanavaan etteivät kuumene liikaa, eli etuvastuksessakin hukkautuu paljon tehoa. Sisätilan puhaltimetkin ovat usein yllättävän tehokkaita ja etuvastus on ainakin halvempi, vaatii toki erillisiä kytkimen asentoja tai useampia kytkimiä.
Liitteenä esimerkki jonkun satunnaisen Jumpyn tarvike-etuvastuksesta, lienee jossain kojetaulun sisuksissa, siten että vastusosa on kanavassa. noistakin usein palaa vain lämpösulake, joka lienee erillinen pötkylä yläosassa.
Säätövastus on melko mahdoton noilla tehoilla, etuvastuksetkin ovat yleensä pieniohmisia (0,5-4 ohmia) ja ne on yleensä asennettu jonnekin tuuletuskanavaan etteivät kuumene liikaa, eli etuvastuksessakin hukkautuu paljon tehoa. Sisätilan puhaltimetkin ovat usein yllättävän tehokkaita ja etuvastus on ainakin halvempi, vaatii toki erillisiä kytkimen asentoja tai useampia kytkimiä.
Liitteenä esimerkki jonkun satunnaisen Jumpyn tarvike-etuvastuksesta, lienee jossain kojetaulun sisuksissa, siten että vastusosa on kanavassa. noistakin usein palaa vain lämpösulake, joka lienee erillinen pötkylä yläosassa.
- Liitteet
-
- Screenshot 2026-06-25 16.43.01.png (104.56 KiB) Katsottu 966 kertaa
Re: Jumpyn puhallin
Moi. Joo kyseessä on 2002 vuoden 2.0 HDI ilman ilmastointia. Jälkiasennus Webasto on. Auton alkuperäisiä johtoja on muutettu sen verran että en tiedä mitä siellä on jäljellä. Onko mitä ehdotuksia miten tuon puhaltimen saisi toimimaan vaikka sitten erillisellä katkaisijalla ja parilla eri nopeudella?olli__o kirjoitti: 25.06.2026 16:45 Voi olla myos elektronen säädin vaikka olisi miinusjohdon puolelle, jos se tai etuvastus on poikki, tulee moottorin läpi plussa myös toiseen moottorin johtoon. Mutta millainen Jumpy on kyseessä lähinnä malli/vuosimalli, joskus on myös eroa puhaltimessa jos ilmastoitu ja miten ilmastoitu malli, eli onko siisä elektroninen säädin vai etuvastus, ne yleensä löytyy kojetaulun sisältä
Säätövastus on melko mahdoton noilla tehoilla, etuvastuksetkin ovat yleensä pieniohmisia (0,5-4 ohmia) ja ne on yleensä asennettu jonnekin tuuletuskanavaan etteivät kuumene liikaa, eli etuvastuksessakin hukkautuu paljon tehoa. Sisätilan puhaltimetkin ovat usein yllättävän tehokkaita ja etuvastus on ainakin halvempi, vaatii toki erillisiä kytkimen asentoja tai useampia kytkimiä.
Liitteenä esimerkki jonkun satunnaisen Jumpyn tarvike-etuvastuksesta, lienee jossain kojetaulun sisuksissa, siten että vastusosa on kanavassa. noistakin usein palaa vain lämpösulake, joka lienee erillinen pötkylä yläosassa.
Re: Jumpyn puhallin
Usein tuossa kohtaa kannattaa tarkistaa myös puhaltimen toiminta, tuo on tehokas normaalistikin (joku rarvike oli 228 W, eli likemmäs 20 A) jos puhaltimen laakerit ovat nihkeät viŕta ja teho nousee vielä tuosta ja voi hajottaa releitä/etuvastuksia.
Jos ei kiinnosta tutkia mitä siellä on vielä jäljellä ja mitkä toimii, niin kokeilee jollain tehovastuksella ja kytkimellä, esim 2,2 ohmia ja tehonkesto 50 W mustasta johdosta maahan kytkimen kautta = 1 hidas nopeus, jos laittaa pelkän kytkimen maahan niin saa toisen nopeuden eli täyden puhalluksen, noi voi olla molemmat tai monta rinnakkain. Jos haluaa lisää nopeuksia niin lisää etuvastuksia ja kytkimiä, kytkimen tulee kestää tuo puhaltimen ottama virta.
Esim (jos liian hidas, niin sitten pienempi vastus, vaikka 1 ohm tai 0,47 ohm):
https://www.radioduo.fi/komponentit/lan ... HP50W-2R2F
Jos vika sattuu olemaan sulakerasian plussassa ja releessä ja plussa tuotu suoraan akulta voi olla mahdollista ettei auton sammutus katkaise puhallusta ja äänekkäissä oloissa voi jäädä päälle ja tyhjentää akun.
Jos sattui olemaan oikea malli, niin ainakin mister auto ehdotti puhallinta, jossa on säädin (elektroninen) moottorin yhteydessä, nekin rikkoutuvat helposti jos puhaltimen laakerit vastustaa ja laahaa. se on liitekuva numeron 70 alapuolella rungon ja siipien välissä oleva piikikäs alumiinisen jäähdytyssiilin sisältävä osa.
Jos ei kiinnosta tutkia mitä siellä on vielä jäljellä ja mitkä toimii, niin kokeilee jollain tehovastuksella ja kytkimellä, esim 2,2 ohmia ja tehonkesto 50 W mustasta johdosta maahan kytkimen kautta = 1 hidas nopeus, jos laittaa pelkän kytkimen maahan niin saa toisen nopeuden eli täyden puhalluksen, noi voi olla molemmat tai monta rinnakkain. Jos haluaa lisää nopeuksia niin lisää etuvastuksia ja kytkimiä, kytkimen tulee kestää tuo puhaltimen ottama virta.
Esim (jos liian hidas, niin sitten pienempi vastus, vaikka 1 ohm tai 0,47 ohm):
https://www.radioduo.fi/komponentit/lan ... HP50W-2R2F
Jos vika sattuu olemaan sulakerasian plussassa ja releessä ja plussa tuotu suoraan akulta voi olla mahdollista ettei auton sammutus katkaise puhallusta ja äänekkäissä oloissa voi jäädä päälle ja tyhjentää akun.
Jos sattui olemaan oikea malli, niin ainakin mister auto ehdotti puhallinta, jossa on säädin (elektroninen) moottorin yhteydessä, nekin rikkoutuvat helposti jos puhaltimen laakerit vastustaa ja laahaa. se on liitekuva numeron 70 alapuolella rungon ja siipien välissä oleva piikikäs alumiinisen jäähdytyssiilin sisältävä osa.
- Liitteet
-
- Screenshot 2026-06-25 18.34.08.png (78.65 KiB) Katsottu 812 kertaa
Re: Jumpyn puhallin
Mutta tuossa puhallinmallissa oli kyllä alkujaan 3-napainen liitin, +, - ja pienivirtainen ohjaus nopeudenvalitsimelta.
Re: Jumpyn puhallin
Luulen että tuossakin on ollut se kolmenapainen liitin mutta joku on muuttanut sen tuollaiseksi. Tosiaan kaksi paksua johtoa tulee puhaltimelta. Voiko tuon vastuksen laittaa vaikka siihen miinuksen tulee myös virta?olli__o kirjoitti: 25.06.2026 19:00 Mutta tuossa puhallinmallissa oli kyllä alkujaan 3-napainen liitin, +, - ja pienivirtainen ohjaus nopeudenvalitsimelta.
Re: Jumpyn puhallin
Tilasin uuden puhaltimen Behr Hella 8EW 009 159-391. Onko tietoa tuon 4 napaisen liittimen pinnien järjestys eli mikä johto tulee mihnkä kohtaa. Auton päästä siis tuohon tuleva liitin on poistettu. Edes virta ja maa johdon paikka olisi hyvä jos saisiselville