No, lyhyesti homma meni niin että lähdin tänään naapurikaupunkiin kauppareissulle ja hieman ennen kaupan pihaa ihmettelin auton takana seuraavaa pienehköä savupilveä ja kaupan risteyksessä hetken seistyäni arvasinkin jo hajusta missä vika oli.
Siis konemuovi auki kaupan pihalla ja se pieni öljyntäyttökorkilta kaasuläppäkotelolle menevä letku irti - umpijäässähän se tietenkin oli. Otin sen sitten kauppaan mukaan sulamaan ja takaisin tullessani pyyhin suurimmat öljyt koneen päältä pois ja heitin sen letkun takaisin. Öljyn määrän toki tarkastin myös.
Rupesin sitten kotimatkalla ajattelemaan, että miten se pieni letku edes voi aiheuttaa tuon öljynpaisumuksen? Onhan siinä se paksumpikin letku rinnalla, jonka reitti on lähes sama, vaikka se toki menee kaasuläpän toiselle puolen. Vai siinäkö se ero piileekin?
Tämä huohotintukos oli minulle ihan ensi kerta - olen silti putsaillut noita letkuja aina silloin tällöin, viimeksi pari viikkoa sitten. Loppukesästä minulla oli samanlaista vaivaa, mutta silloin vika oli siinä isossa letkussa joka oli mennyt mutkan kohdalta ihan lyttyyn - tänään tuossa letkussa ei siis ollut mitään vikaa.
Lisäinfona mainittakoon, että keulalla on sen alemman, puskurissa olevan ritilän peittävä "DIY-viimasuoja". Ajan autolla n. 5 km työmatkaa, eli aamuisin auto ei ehdi täysin lämmetä mutta iltapäivisin yleensä kierrän kotiin vähän pitemmän reitin kautta jolloin moottori kyllä lämpeää niin lämpimäksi kuin se suinkin tähän vuodenaikaan voi. Ajo siis ei ole yleensä mitään järkyttävää pätkäajoa, sillä kauppareissun (~1km) kävelen aina. Moottoriöljynä on Teboilin 5W-XX Goldia.
Eli herääkin kysyms, että miten tämä ensikerta voisi jäädä viimeiseksi?
Minulla on myös toinen vastaavan tekniikan BX, jolla en itse ole varsinaisesti pientä siirtoajoa lukuunottamatta ikinä ajanut. Siinä on tuo pieni letku otettu kokonaan pois ja lähdöt tulpattu, ja se isompi letku loppuu salakavalasti imusarjan alle "ei mihinkään". Eli auto siis ilmeisesti hengittää kaikki huohotushöyrynsä ulkoilmaan - ei ekologista, mutta onkohan ratkaisu toimiva?
Vai olisiko järkevämpää eristää noita letkuja? Tukkia keulaa lisää? Putsata letkut joka päivä? Onko syy aina tuossa pikkuletkussa vai voiko se isompikin jäätyä?
Kertokaa hyvät ihmiset vastauksia, en jaksaisi ottaa tuosta moottorinpesusta mitään kerran kuussa tapahtuvaa rituaalia, vaikka se toki ihan hyvä on silloin tällöin tehdä.
Allekirjoittanut kiittää jo etukäteen..