cxtb2 kirjoitti:mitä porukat on tehneet nahkoilleen, että ne säilyisivät pehmeinä ja notkeina?
ilmeisesti jotain puhdistusta, rasvausta ja sitten suojaa pintaan, ettei housut mustu (kun on musta nahka pistetty penkin pintaan)

Itse olen, laiska kun olen, pelkästään öljynnyt ja kiillottanut penkit. Aineena olen käyttänyt, nuuka kun olen,
Bilteman nahkaöljyä jonka olen jälkeenpäin kuullut olevan lisäksi hyvä tuote.
Käsittely on hyvin yksinkertainen, tai ainakin näin minä sen olen tehnyt:
- auto aurinkoiselle paikalle, sähköpistokkeen viereen
- imurilla roskat pois
- reilusti öljyä rätillä kaikille nahkapinnoille
a) sisätilanlämmitin päälle ja/tai auto käymään ja ilmanvaihdon sisäkierto päälle ja säätö kuumimmalle
tai
b) odotetaan useita tunteja
- puhtaalla rätillä kiillotetaan ylimääräinen öljy ja nahan huokosista esille tullut jankki pois
Pari kertaa viime kesänä tämän käsittelyn tein ja penkit muuttuivat huomattavasti pehmeämmiksi ja jo ensimmäisen käsittelyn jälkeen aiemmin vaivannut suunnaton liukkaus hävisi, olisiko jotain kokkisilikoonia pistetty penkkeihin aiemmin...
Saamieni vihjeiden mukaan "Intin kenkälankki" olisi hyvä noiden mustassa nahkassa olevien kulumien piilottamiseen ja kun tarkemmin muistelen niin eipä se kyllä kiillotuksen jälkeen tahrannut maihinnousukengän pinnastakaan eli pitänee sitäkin kokeilla. Tänään juuri katsoin että Sotilaskodin hinta isohkolle tuubille on täydet 2 euroa.
Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.