huoltomies kirjoitti:...enkä siinä viittaa mihinkään ostopaikkaan. ... Eki nyt vain itse kuvitteli,että tarkoitin parhaalla laadulla automaattisesti Vehoa.
En minä mitään kuvittele, käytin Vehoa ja Auto-Artikkelia esimerkkinä, koska tässä ketjussa on molempiin viitattu, toiseen suoraan ja toiseen ainakin epäsuorasti.
huoltomies kirjoitti:...mutta hyvin moni täällä oikeasti parjaa alkuperäistavaran kalleutta.
Kyllä, myös minä. Edelleenkään kukaan ei ole tyhjentävästi selittänyt huomattavaa eroavaisuutta saman tavaran hinnassa eri paikoista ostettaessa.
Olen itse seurannut erään merkkiliikkeen (ei Citroën) vasaosien hinnoittelua varsin läheltä. On varsin totta, että joissain osissa liikkeen kate on kovin pieni, mutta sitten on paljon osia, joissa kate on vähintään riittävä...
Toinen tähän liittyvä esimerkki ovat renkaat. Niitten hinnoittelua on autoliikkeen vaikea perustella "alkuperäisosana" tms. Silti, kun vertaa samojen renkaitten tai rengas-vanne -pakettien hintoja autoliikkeessä ja rengasliikkeessä, ei voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka laittavat satoja euroja aivan hukkaan. Sama, kuin polttelisi 200 € seteleitä tynnyrissä takapihalla... Tietysti tuokin kannattaa niin kauan, kun on ihmisiä jotka eivät ymmärrä tai välitä, mitä mistäkin kannattaa maksaa.
Totta on sekin, että joissain osissa ei sitten kuitenkaan kannata säästellä, etenkään kun alkuperäisosan ja tarvikeosan hinnanero ei ole järin suuri. Mm. jakopään osat ovat seuraavan esimerkin valossa sellaisia. Puolituttu teetti 1.8 16V Xantiaan jakopääremontin Vehossa alkuperäisosin. Jostain syystä päätti kuitenkin säästää kympin-pari

, ja osti vesipumpun tässäkin ketjussa mainitusta tarvikeliikkeestä ja kiikutti senkin Vehoon. Remontin jälkeen ajoi autolla ~90 tkm, jonka jälkeen vesipumpun laakeri meni jumiin, pumpun akseli vääntyi ja jakohihna hyppäsi. Seuraukset arvaattekin...