Ymmärtääkseni karppaus ei ole välttämättä mikään rasvadieeti, vaan ennemminkin voisi puhua ravinteikkaasta ruokavaliosta Antti Heikkilän mukaan. Kuten itse totesin, jättäessäni perunan, riisin, makaronin, leivän, sokerin, ym. hiilihydraattipitoisen pois, ruokavalioni laajeni. Tässä
ateriamatriisi, mistä selviää erilaiset ateriamallit.
Painoindeksi on hyvä, suuntaa-antava arvio kehonkoostumuksesta, mutta kaipaa lisätulkintaa, varsinkin jos paino viittaa ylipainoon. Ei ole siis bullshittiä, muttei välttämättä koko totuuskaan. Esim.
täältä löytyy lisäselvitystä. Itse ajattelin huvikseni paikallisella kuntosalissa teettää kehonkoostumusmittauksen. Ei ollut kovinkaan kallis juttu ja kertoopa taas enemmän kuin tuo bmi.
Kyllä varmasti syy liikalihavuuteen on syötävän määrä vs. liikunta / arkiliikunta, mutta varmasti myös se, mitä suuhunsa mättää. Sokeria kun tukitaan tänäpäivänä joka paikkaan, että ruoka maistuu paremmalle. Makkaroissakin on glukoosia, aika vähän, mutta kuitenkin. Tsekatkaapa makkaratiskillä ja etsikää sellaisia, missä hiilareiden määrä olisi 0 ja täyteaineena ei olisi käytetty pottujauhoja.
Itse olen ollut jäätelön suurkuluttaja. Nyt "karpatessa" jätskin tilalla syön vaikkapa pakastemustikoita ja lorautan päälle vähän kuohukermaa. Samoja aineksia kuin jätskissä, mutta ilman sokeria.
Liikuttua tulee aika paljon, viikossa palaa kilokaloreja vähän riippuen liikunnan laadusta ja määrästä 2500 - 4500 + arkiliikunta.
Kyllä hyvä on vähän tsekata, miten syö, juo ja mikä on liikunnan määrä elintavoissa. Liikunnaksi riittää jo kävely, ei tarvitse / kannata ostaa vempeleitä tai kuntoklubin jäsenyyttä lisääkseen liikuntaa. Kävely ja hölkkä, niillä on hyvä aloittaa.