Dramaattinen SM

Ajatusten virtaa
niko
Viesti:

Re: Dramaattinen SM

Viesti Kirjoittaja niko »

Cikatti kirjoitti:...mä muistan että edes mun ekassa autossani, mallia -77 Austin ei ollut takavöitä.

Cikatti, nyt jotain rajaa :lol: Oliko tossa Austinissa ees kääntyviä etupyöriä? :mrgreen:
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
laakeri

Viesti Kirjoittaja laakeri »

niko kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:...mä muistan että edes mun ekassa autossani, mallia -77 Austin ei ollut takavöitä.
Cikatti, nyt jotain rajaa :lol: Oliko tossa Austinissa ees kääntyviä etupyöriä? :mrgreen:
'77 vuonna oli varmaan sentään jo pyörä keksitty Austinillakin ja saatu ratit pyöreiksi :D
Luokkakaverin veljellä oli ainakin joskus Barracuda, josta löytyi takapenkiltä yksi vyö. Itse oli laitettu ja syykin oli ihan selvä: turvaistuin täytyi saada kiinni.
VW Passat B7
Cikatti

Viesti Kirjoittaja Cikatti »

Krhm, mun Austinissa ei muuten ollut edes rautajousia.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
svc

Viesti Kirjoittaja svc »

Cikatti kirjoitti:Jasu, kuvassasi on SM:n takana turvavyöt :shock:
Miten se on mahdollista noin vanhassa vehkeessä kun mä muistan että edes mun ekassa autossani, mallia -77 Austin ei ollut takavöitä. Vai oliko SM jo noin edistyksellinen turvatekniikaltaankin?
Olihan noita vakiona eräissä autoissa jo -74 alkaen. Standardoidut takavöiden kiinnikkeet löytyy kaikista autoista, usein tosin verhoilun alta, vuosimallista -68 alkaen, eli tehdastilauksena tai yleisemmin maahantuojan asentamana on takavyöt todennäköisesti saanut jo silloin. Tuttavien -69 mallisessa Saab 99:ssä oli jo takavyöt uudesta lähtien.

Aikaisemmin autoa ei saanut vapaasatamasta ulos, ennenkuin vero oli maksettu. Siksi mm. etuturvavyöt, roiskeläpät, lampunpesurit, radiot jne, sekä mahdolliset takavyötkin asennettiin Suomessa vasta ennen auton rekisteröintiä. Tällä tavoin saatiin auton verotusarvoa eli maksettavaa autoveroa pienemmäksi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
citsportsite

Viesti Kirjoittaja citsportsite »

Pistin viime kesänä -79 malliseen GS:ääni takaturvavyöt. Tämä oli eka GS vuosimalli, jossa oli takaturvavöiden kiinnikkeet valmiina, -78 mallisessa niitä ei ole. Eli korvakkeita hattuhyllyllä. Siitä en tiedä onko takapenkin alla valmiit kierrereiät vanhemmissakin?
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85
Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
Esa66

Viesti Kirjoittaja Esa66 »

Aikoinaan,kun painelin menemään neckar jagstilla(-66). Moottoripyörällä kulkeva polliisi pysäytti tomerasti ja keuhkosi turvavöiden käytöstä 5minuuttia. Olipa mukava ilme, kun totesin, että näetkö täällä turvavöitä missään :D
svc

Viesti Kirjoittaja svc »

citsportsite kirjoitti:Pistin viime kesänä -79 malliseen GS:ääni takaturvavyöt. Tämä oli eka GS vuosimalli, jossa oli takaturvavöiden kiinnikkeet valmiina, -78 mallisessa niitä ei ole. Eli korvakkeita hattuhyllyllä. Siitä en tiedä onko takapenkin alla valmiit kierrereiät vanhemmissakin?
Ainakin lantiovyölle pitäisi kiinnikkeet löytyä.

Tosin ranskalaisten suhtautuminen muiden antamiin ohjeisiin voi olla hieman suurpiirteistä...
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
jasu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jasu »

Cikatti kirjoitti:Jasu, kuvassasi on SM:n takana turvavyöt :shock:
Miten se on mahdollista noin vanhassa vehkeessä kun mä muistan että edes mun ekassa autossani, mallia -77 Austin ei ollut takavöitä. Vai oliko SM jo noin edistyksellinen turvatekniikaltaankin?

Kuva
Tuollasta löytyy takapenkin alta, hetki meni löytää tuollanen kuvatus, kun itte en oo vielä sinne kurkistanu...

Takavöille löytyy tosiaan kolmen pisteen kiinnityspisteet vöille, kuten edestäkin, liekö sitten ajateltu että noille vauhtivaroille joku vöitä kaipailis..? :roll:

Ainii, onhan miulla Dyanessakin takavöille kiinnityspisteet, tosin vain lantiovöille, ja kyseinen kulkupeli on käyttöönotettu -74 ja valmistettu -72...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Sehän tarkoittaa että auto on vaarallinen jos siellä tarvii olla turvavyöt... :D

- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Vastaa Viestiin