Itsekin olen joutunut taistelemaan C5:n käyntiin parina aamuna, kun pakkanen on ollut yli 30 astetta, koska uutukaisessa Bilteman akussa ei ole virtaa tarpeeksi.
Nyt minulla on kokemusta jo kahdesta Bilteman 66A:n hopea-kalsium akusta, ja kumpikin on ollut pakkasessa "aivan pihalla".
Kesällä jo varauduin talveen ostamalla tällaisen akun 4-vuoden takuulla. Joulukuussa sillä ei enää saanut autoa käyntiin ilman apuvirtaa.
Antoivat Bilteman pojat takuuseen toisen samanlaisen. Nyt kahtena aamuna olen joutunut antamaan apuvirtaa tälle uudellekin akulle, jotta C5:n on käynnistynyt.
Tänä aamuna oli pakkolähtö, joten valmistauduin kylmäkäynnistykseen huolella. Laitoin akkulaturin lataamaan akkua yön ajaksi, lohkosäteilijä oli päällä 4 tuntia, ja aamulla käytin webastoa 15min, sitten starttasin; vouvouvouvou- - - - - - - - - - kellot kilisi ja merkkivalot vilkkui, mutta ei lupaustakaan käynnistymiseksi.
Kävin sitten kertomassa asian Biltemassa. Kysyin kuinkahan tämä akku toimii 4v:n päästä, kun se ei toimi 4kk:n päästä kunnolla. Voi olla takuuasia, he tutkivat akun ja antavat sitten lausuntonsa. Eli akku heille ladattavaksi, sitten he tekevät kylmäkäynnistyskokeen, ja sen jälkeen siinä joko on vika tai sitten ei
Akkujen tehojenhan piti parantua kun siirryttiin näihin hopea-kalsium akkuihin ja akkujen kokoa pienennettiin. Akulle varattu tila nokkapellin allakin on pienentynyt, eikä sinne enää sovi iso akku. Nyt olen huomannut että 66A:n akku on liian pieni nykyautoon näillä pakkasilla. Vanhaan hyvään aikaan beksin dieselissäkin oli 88-100A:n akkuja, eikä ollut Webastoa ja muita sähköhärpäkkeitä niin paljoa virtaa syömässä ja virta riitti pisempäänkin starttiin.
Paljonko lie ½-tunnin Webaston käyttö ottaa virtaa akusta?
Kun akun kapasiteetti laskee muutenkin pakkasessa, ei starttiin jää kuin jämät 66A:n akussa.
Ostin, kun vielä sain, IKH:sta Boschin 77A:n akun joka oli saman kokoisissa kuorissa. Hinta oli 140€, eli 50% kalliimpi kuin Biltemassa, mutta jospa tuolla rahalla saisi toimivan akun