Seinäjokinen 49-vuotias mies korjasi lauantai-iltana tuttavansa autoa. Hänen piti irrottaa isokokoisen henkilöauton pakoputkea vaihtaakseen tilalle uutta osaa.
Mies nosti sepelipintaisella pihalla auton takakulman ylös ja poisti samalla puolella olevan takarenkaan.
Irrotustyön aikana muut paikalla olleet siirtyivät sisälle, ja jonkin ajan kuluttua huomattiin, että auto oli pudonnut tunkin nostosta alas, ja korjaustyössä ollut mies oli jäänyt puristuksiin.
Mies saatiin pois puristuksesta vasta pelastuslaitoksen yksikön avustuksella.
Mies sai vammoja päähän ja rintakehään. Ambulanssin miehistö saattoi vain todeta, että mies oli menehtynyt.
Auton putoaminen miehen päälle johtui siitä, että auto oli siirtynyt ylös nostettuna hieman, ja tunkki oli siirtymisestä ja auton painosta johtuen osittain vääntynyt ja päästänyt auton putoamaan.
Auton alla ei ollut nostoa tukemassa ja varmistamassa erillistä muuta tukea.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tunkk ... 66447.html
Työskentely auton alla tunkin varassa koitui auttamishaluisen ystävän kohtaloksi
Tunkin varmistus oli unohtunut. Ystävät menivät sisälle kahville siksi ajaksi kun Reiska laittoi autoa kuntoon. Näinhän se menee.
Kukaan ei huomannut välittömästi tapahtunutta, joten asentaja vähintäänkin tukehtui auton alla.
Itse olen kerran jäänyt Hiacen alle vastaavassa tunkin kaatumistilanteessa, mutta olin onnekseni laittanut pyörän varmistamaan nostoa, joten selvisin säikähdyksellä tilanteesta.