big mac kirjoitti:Olen muutaman vuoden syrjähypyn jälkeen palannut sitikkakantaan ja ostanut 2002-mallisen C5:n 1.8 bensakoneella. Nyt utelisin muutamaa perusasiaa teiltä tietävämmiltä:
-voiko akun irroittaa esim lampunvaihdon takia? Tarvitaanko sen jälkeen joku turvakoodi tms, mulle ei auton mukana tullut mitään sellaista.
-etuovet kitisevät yläreunastaan, kun ikkunat ovat kiinni. Onko oven karmi vaan niin hento vai onko asialle tehtävissä jotakin?
Muutoin olen pehmeään ja mukavaan kyytiin tyytyväinen, en vain ole vielä yhden kuukauden totuttelun jälkeen päässyt sinuiksi mielestäni hieman laiskan ja tehottoman moottorin kanssa. Kaasua tulee poljettua turhan raskaalla jalalla ja ajotietokone näyttääkin melko kovia lukemia kulutukselle. Mielestäni matka-ajoon painottuvassa rauhallisessa ajossa ei keskikulutus saisi olla yli 8 litraa. Mutta ehkä vielä opin auton tavoille.

Itselläni on 2003 vuotinen hatchback mallinen 1,8 koneella. Nuo samat asiat minullakin tullut eteen.
Pysyvää ratkaisua en vielä ole löytänyt tuohon kitinäasiaan, tilapäisesti valkovaseliiniteflon sprayllä saanut rauhoittumaan. Muuten hiljaisessa autossa kyllä tuntuu häiritsevältä. Kun laittaa ikkunaa kiinni niin kuuluu semmoinen narskahtava ääni joka mielestäni kuuluu ikkunan nostomekanismistä...en ole vielä saanut itseäni motivoitua ruveta tutkimaan asiaa tarkemmin.
Nämä 1,8 koneet ei taida mitään tykkejä oikein olla. Itsellänikin tuntui alkuun että kuluu polttoainetta ihan liikaa. Mielestäni sain kulutuksen pienenemään ja kulkua paremmaksi kun olin ruiskuttanut carburettor cleaneria kaasuläppäkoteloon erityisesti näkyvillä oleviin antureihin. Nuo huohotus pöllyt taitaa liata niitä jonkin verran. Äsken tein tuollaisen 2600km Suomen kierroksen ilmastointia käyttäen kuumalla säällä (koko ajan). Keskikulutus oli mittarin mukaan 6.9 l /100km-95E10:ä. Kaikki 120km nopeusrajoitusalueet ajoin läpi keskinopeussäädin lukittuna siihen nopeuteen (navigaattorilla katsottu nopeus). Muuten kulutukset pyörii yleensä 7-8km välissä. Olen alkanut käyttää maksimipaineita (täyden kuorman) renkaissa niin rullaa paljon kevyemmin-ehkä kuluu renkaat vähän nopeammin keskeltä mutta kuluttanee sen edestä vähemmän polttoainetta. Tuo autohan on melko hiljainen ja pehmeä silti.
Muista C5:sta ei oikein ole kokemusta mutta oma auto ei juurikaan kuluta kierrosten myötä paljoa enempää polttoainetta. Eli aiemmin opittu mahdollisimman pienet kierrokset ja sitkeä vedätys ei tunnu pätevän tähän autoon.