Ensin vähän taustaa projektille. Faijani kanssa ollaan muutama vuosi haaveiltu, että jonkulainen ratakilpuriprojekti pitäisi kyllä aloittaa. Pösöjä on ollut minulla jokunen ja niiden parissa olen viihtynyt, joten vaihtoehdoiksi rajattiin lähinnä Peugeot/Citikka. Pohdinnassa oli joko 106GTI/Saxo VTS tai 306GTI-6/Xsara VTS. Itselläni on käyttiksenä tuollainen 106GTI, joten se olisi ollut tuttu ja turvallinen ratkaisu. Kuitenkin tulimme siihen lopputulemaan, että kaksilitrainen XU10J4RS kone on mitä mainioin lähtökohta. Varsinkin kun taustalle häämöttää haave siitä, että autolla joskus osallistuttaisiin Endurance Saloon luokan kilpailuihin.
Niin alkoi sopivan aihion metsästys. Ruotsista olisi saanut kolmenollakutosia getureita järkihintaan, mutta itse hakeminen olisi jonkun verran nostanut kustannuksia. Xsaroja kuitenkin löytyi Suomestakin ihan järkevään hintaan. Noin viikko sitten bongasin nettiautosta pikkuvikaisen katsastamattoman VTS Xsaran. Setäni kävi auton 'tarkistamassa' ja löi kaupat lukkoon. Eilen illalla sitten Tampereelta tuli sitte ajeltua Järvenpään kautta Kotkaan, ja sieltä siirtokilvillä uusi auto alla takaisin Järvenpäähän.
Kovin paljon en kerennyt eilen vielä autoon tutustumaan, mutta seuraavanlaista faktaa siitä tiedän:
- '99 alkuperäinen 2,0 16V 163hp VTS Xsara, väriltään viininpunainen.
- Korilla rullattu 290tkm, moottorin yläkertaan tehty täydellinen remontti 200tkm kohdalla katkenneen nokkahihnan vuoksi.
- Vikaa/rikki ainakin; pakoputki vuotaa rankasti, vaihdekeppi ylhäältä katki, lukot reistailee ja tuulilasissa halkeama.
Tästä vehkeestä on siis tarkoitus tehdä ihan puhdas rata-auto. Mitään hampaat irvessä isolla rahalla touhua tämä ei todellakaan ole!
- Jope -