Itse olen n. 14 vuotta toiminut IT alalla.
Urani on kulkenut pienen, mutta oman alueensa suuren puhelinalan toimijan tietohallinon järjestelmäasiantuntijan toimista nykyiseen enemmänkin koodauspainotteiseen asitantuntijatehtävään IT alan konsulttitalossa.
Tuona aikana on tullut nähtyä jos jonkinmoista johtamista, mutta kyllä se etenkin tässä viimeisessä talossa on nähtyä ettei se hyvä koodari todellakaan ole yleensä hyvä johtaja.
Meillä tuo johtajuus tarkoittaa yleensä tiimi-, palvelu- ja/tai projektipäällikkö tehtäviä. Hyvä koodari usein ei sovellu moisiin tehtäviin. Monet tuntemani hyvät koodarit eivät välttämättä osaa lainkaan asettua asiakkaan tieto-taitotasolle käsitellessään sovelluksen teknisiä ominaisuuksia tai heidän ulosantinsa ei ole riittävällä tasolla. Ym. johtotehtävissä kyllä valitettavasti IT alalla tarvitaan sosiaalisia taitoja ja sitä täällä parjattu small talk taitoa.
Toki etenkin asiakkaalle tulee pystyä osoittaamaan asiantunmus, eikä vain jauhaa p*kaa.
Hyvän johtajan pitää osata innostamaan alaisia ja silti samalla vaatimaan heiltä hyvää ja aina parempaa suoritusta. Johtajan tulee olla jämäkkä tarvittaessa. Hyvällä koodarilla ei näitä ominaisuuksia välttämättä ole.
Toki aina mahtuu kaikkeen poikkeiksia, ns. monilahjakkuuksia, jotka pärjäävät kaikissa ym. tehtävissä täydellisesti.
Itse en ole erinomaisen hyvä missään noista... sellainen lähinnä moniosaaja... pärjään kaikissa, mutta en missään erityisen hyvin

Yt:t on ravistelleet ja kautta olen itse kulkeutunutkin nykyiseen yritykseen, ulkoistuksen kautta.
Ns. rakennemuutos on IT-alallakin mörkö, mikä aiheuttaa irtisanomisia, kun suuret intialaiset yritykset yms. ns. halpatyövoiman maista lähtöisin olevat yritykset valtaavat markkinoita.
Tosiasia on että se intialainen pystyy etenkin peruskoodaustyön ja helpdesk toiminnot suorittamaan samalla tieto-taidolla kuin suomalainen, mutta yritykselle kustannus intialaisesta on murto-osa suomalaisesta.
Suomalaisen IT-alan työvoiman tulevaisuus on entistä enemmän erikoistumisessa ja asiantuntijuudessa sekä projektien johtamisessa ja koordinoinnissa.
Näillä mennään ja koetetaan sopeutua...
Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)