Olen ostamassa vääränmerkkistä autoa (HYI hyi minua luopiota
Ei ole tullut ihan viime vuosina
Käytännössä helpointa on huomioida maksamaton vero auton ostohinnassa, ja maksaa verorästit itse.TraFi kirjoitti:Käytetyn auton myyntipäivän verosta vastaa myyjä. Ostajan verovelvollisuus alkaa ostopäivää seuraavasta päivästä lukien.
...
Autoa ei saa käyttää, jos siitä on maksamatta erääntynyttä veroa. Auto on käyttökiellossa, vaikka kyse olisikin edellisen omistajan tai haltijan maksamattomasta verosta. Jotta uusi omistaja tai haltija voisi käyttää autoa, josta on veroa maksamatta, pitää hänen maksaa kaikki erääntyneet verot korkoineen. Käyttökiellossa olevan auton määräaikaiskatsastusta tai liikennekäyttöönottoa ei hyväksytä ennen kuin erääntyneet verot on suoritettu korkoineen.
Tämän Dolly asian olen valmis ostamaan, mutta että ajoneuvoveroa hyvitettäisiin toisen omistamasta autosta toisen hyväksi? Asuu nyt kenen luona hyvänsä, on jonkun äiti tai isä, poika, tytär, tai puoliso. Sitten heräsinkin unesta!citax kirjoitti:Hinaaminen Dollyllä onnistuu eikä tule verosanktiota olkoon vaikka kuinka paljon verovelkaa hyvänsä ja syy tähän on kun verovelkaisessa autossa on kaksi pyörää ilmassa, dollyllä kuljetettavavaa autoa ei ajeta kun taasen köydellä tai putki välissä ollessa tarvii myös kuljetettava kuljettajan.
Vero velka kohdentuu aina sen maksettavaksi jolla auto on ollut nimissä, vaikka seuraakin rasitteena auton mukana eikä uutta omistajaa velvoiteta sitä maksamaan jos hän ei sitä halua liikennekäyttöön. Kerran olen ostanut tällaisen auton ja olin yhteydessä trafiin ja ilmoitin et auton myyjä asuu avopuolisona toisen henkilön kanssa ja ajelee sen nimissä olevalla autolla niin trafi otti verovelkaa siltä avopuolisolta ja koska sen auton maksama ei ihan riittänyt niin minä maksoin sen muutaman kympin joka jäi puuttumaan jotta sain auton liikennekäyttöön.
Eikös se noin juuri olekin? Edellytyksenä tietenkin, että vaimosi antaa siihen suostumuksen. Sitä suostumustahan siellä veroilmoituksessa kysytään.betaromeo kirjoitti:...Jos jätän lisäveroni maksamatta ja vaimo saa palautusta, niin vaimoni palautuksellako hyvitetään minun lisävero, vielä verottajan toimesta?...
Hmm...Harmi, että minuun vedonneet aina älykkäät ja kauniit naiset, vaikka kaverit kovasti koittaneet todistella "mitä ruosteisempi katto, sen kosteempi kellari"r_a_n_u kirjoitti:Eikös se noin juuri olekin? Edellytyksenä tietenkin, että vaimosi antaa siihen suostumuksen. Sitä suostumustahan siellä veroilmoituksessa kysytään.betaromeo kirjoitti:...Jos jätän lisäveroni maksamatta ja vaimo saa palautusta, niin vaimoni palautuksellako hyvitetään minun lisävero, vielä verottajan toimesta?...
Olet oikeassa, muistin väärin.citax kirjoitti:Hinaaminen Dollyllä onnistuu eikä tule verosanktiota olkoon vaikka kuinka paljon verovelkaa hyvänsä ja syy tähän on kun verovelkaisessa autossa on kaksi pyörää ilmassa, dollyllä kuljetettavavaa autoa ei ajeta kun taasen köydellä tai putki välissä ollessa tarvii myös kuljetettava kuljettajan.
Tuollainen lappu postiluukusta kylläsvc kirjoitti:Kun minun verolippu tuli, siinä mainittiin auton olevan käyttökiellossa.
Ainoa tilanne, jossa näen tilanteen mahdolliseksi, että ajoneuvo on ollut yhteisomistuksessa, jolloin vero peritty toiselta omistajalta. Edelleenkään en näe edes suomessa mahdolliseksi periä avio, tai avopuolison ulosotossa olevia maksuja toiselta! Yhteisomistuksessa olevan omaisuuden kohdalla otetaan siltä keneltä saadaan.citax kirjoitti:Tuo avopuolisolta otettu verorästi ilmeisesti johtuu siitä et avoparia pidetään yhteisvastuullisena aivan kuin aviopariakin ja maksamaton vero oli ulosotossa.
Sieltä se tulee, kun vähän puristelee, eli haltija on vastuussa ensisijaisesti ajoneuvoverosta ja vakuutuksesta. Omistaja maksaa, jos haluaa ajella ko. autolla, mutta vakuutusmaksusta ei tarvitse välittää, kun laittaa omaan vakuutukseen.citax kirjoitti:Ilmeisesti sitten tulkittiin yhteisomistus autoksi jonka avopuoliso joutui maksamaan, sillä mies oli auton haltija ja nainen omistaja, asuinosoitteena sama mutta mikä selitys heillä asumisesta sitten oli ollut kun maksamaton vero roikkui ulosotossa ja minä kun selitin heidän asuvan yhdessä lankesi maksu heti avopuolison maksettavaksi, mahtoi olla yllätys auton myyjällekin?
Tuosta vielä jäi päähän soimaan kansallisrunoilijamme Pauli Matti Juhanin sanat, joita hieman mukailen:XM-Hannu kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Kuvittelensiis ...