Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 12.10.2025 00:16 

Viestit: 730
Näyttäisi Activaclubi tarjoavan kunnostettuja etuvakaajan sylinterejä 850e hintaan (400e pantti). https://activa-club.fr/ActivaShop/139-echange-standard-de-verin-sc-car-avant-activa-509902.html



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 12.10.2025 20:33 

Viestit: 535
Akseli kirjoitti:
Näyttäisi Activaclubi tarjoavan kunnostettuja etuvakaajan sylinterejä 850e hintaan (400e pantti). https://activa-club.fr/ActivaShop/139-echange-standard-de-verin-sc-car-avant-activa-509902.html

Hinnalla hieman pilattu .. ja taakse voisi olla tarve. Tuolla hinnalla luulisi jo syntyvän uuden ”billet” eikä vaihtolaite kunnostettu..ja ainakin kiinnostaa tietää onko muutettu yhtään huollettavaksi tai osille jota voisi olla saatavilla..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 12.10.2025 21:38 

Viestit: 730
vtsbx kirjoitti:
Akseli kirjoitti:
Näyttäisi Activaclubi tarjoavan kunnostettuja etuvakaajan sylinterejä 850e hintaan (400e pantti). https://activa-club.fr/ActivaShop/139-echange-standard-de-verin-sc-car-avant-activa-509902.html

Hinnalla hieman pilattu .. ja taakse voisi olla tarve. Tuolla hinnalla luulisi jo syntyvän uuden ”billet” eikä vaihtolaite kunnostettu..ja ainakin kiinnostaa tietää onko muutettu yhtään huollettavaksi tai osille jota voisi olla saatavilla..

Takana niitä ei mene rikki juurikaan, joten toimivien käytettyjen löytäminen ei ole ongelma.

Lainaa:
Yes it is, including a deposit of €400 for the old strut that will be paid back when we receive it.
The final price is €850.
The price includes :
- buying a stock of used parts, that are sold today between 200 and 500€ because they are difficult to find, often worn and can immobilize your car when dead.
Some people buy donor cars just for this strut.
- having them refurbished by a professional who pays development costs, taxes and his own salary + takes his risk.
- trashing struts that can't be reused (dead internally) - these ones are lost money but we can still reuse ball joints, pistons or bellows.
We don't make money there. It's thousands of euros invested and years of research to find somebody willing to develop and refurbish critical security parts : LOTS of specialists refused to do it.
The original price was ~650€ when it was made in industrial quantity.
We don't think 850 is a scandal, especially given the costs and the consequences of a failure.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 13.10.2025 20:47 

Viestit: 535
Tuosta ei nyt oikein selviä mitä laittavat uutta.. jos itse rungosta sylinteri putki kulunut ei mitään tehtävissä ja varteen mäntään vain laittelevat tiivisteet tms.. ei tosiaan tuollakaan selityksellä vakuuta. Billetistä uusi runko sen verran päivitettyjä että saatavilla olevat nivelet käy.. ja uusi varsi/mäntä ja tiivisteetkin on ihan harraste tallissa ratkottu jo.
Ja itsellä tosiaan vasta 2 hajonnutta taka sylinteriä vs 1 etu niin taakse tosiaan tarve nyt.
Eli kyllä tuolla hinnalla ja selityksillä jää ostamati.
Ja heti voin kohtuu rahaan ostaa hyllyyn taka tai etu sylkkyjä jos niitä helposti kerran saatavilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 13.10.2025 22:04 

Viestit: 5136
vtsbx kirjoitti:
...Billetistä uusi runko sen verran päivitettyjä että saatavilla olevat nivelet käy.. ja uusi varsi/mäntä ja tiivisteetkin on ihan harraste tallissa ratkottu jo....
=
Mitäs tuommoisen billet-osan suunnittelu ja ensimmäisen kappaleen valmistaminen maksaisi.
a)suunnittelu ei maksa mitään kun sinä teet sen ilmaiseksi (ja testikappaleet ja tarvittavat muutokset, mutta nekin on turhia jos tekee kerralla oikein ja lopullisen täydellisen osan. Iloiset kanssaharrastajat heiluttavat kättä kun robottisorvi tekee osia ja kaikki Activat pelastuvat, joku myös tekee niitä halvalla valmiiksi varastoon ja myy ympäri maailman ihan olemattomilla katteilla
b) jotain tämän ja seuraavan välistä
c) sen verran paljon että kukaan ei siitä mallista/suunnitelmista/... luovu ilmaiseksi ja toteaa että markkinat on sen verran pienet ja nihilistit harrastajat eivät ole kuitenkaan valmiita maksamaan juuri mitään/eivät suostu tilaamaan tuuma-osia/väärän värinen..., ja vielä kun osa on hetken ollut tuotannossa, jonkun kumilurtsun saatavuus muuttuu mahdottomaksi/kalliiksi, mitäs sitten tehdään, kun vanhoihinkaan ei saa huolto-osia?

Moottoripyörän osissakin käy joskus että osaa ei enää saa mistään, joskus tarve on niin suuri että löytyy joku muu valmistaja joka alkaa tekemään korvikeosia, joskus jopa parempia kuin alkuperäiset, mutta usein se vaatii että oletettava ostajamäärä on riittävä, joskus jopa harrastajat alkavat tehdä uusia osia, kuten joskus Suomessa pakoputkia ja käyriä yhteen malliin - eivät tosin jaksaneet pitkään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 14.10.2025 19:00 

Viestit: 535
olli__o kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
...Billetistä uusi runko sen verran päivitettyjä että saatavilla olevat nivelet käy.. ja uusi varsi/mäntä ja tiivisteetkin on ihan harraste tallissa ratkottu jo....
=
Mitäs tuommoisen billet-osan suunnittelu ja ensimmäisen kappaleen valmistaminen maksaisi.
a)suunnittelu ei maksa mitään kun sinä teet sen ilmaiseksi (ja testikappaleet ja tarvittavat muutokset, mutta nekin on turhia jos tekee kerralla oikein ja lopullisen täydellisen osan. Iloiset kanssaharrastajat heiluttavat kättä kun robottisorvi tekee osia ja kaikki Activat pelastuvat, joku myös tekee niitä halvalla valmiiksi varastoon ja myy ympäri maailman ihan olemattomilla katteilla
b) jotain tämän ja seuraavan välistä
c) sen verran paljon että kukaan ei siitä mallista/suunnitelmista/... luovu ilmaiseksi ja toteaa että markkinat on sen verran pienet ja nihilistit harrastajat eivät ole kuitenkaan valmiita maksamaan juuri mitään/eivät suostu tilaamaan tuuma-osia/väärän värinen..., ja vielä kun osa on hetken ollut tuotannossa, jonkun kumilurtsun saatavuus muuttuu mahdottomaksi/kalliiksi, mitäs sitten tehdään, kun vanhoihinkaan ei saa huolto-osia?

Moottoripyörän osissakin käy joskus että osaa ei enää saa mistään, joskus tarve on niin suuri että löytyy joku muu valmistaja joka alkaa tekemään korvikeosia, joskus jopa parempia kuin alkuperäiset, mutta usein se vaatii että oletettava ostajamäärä on riittävä, joskus jopa harrastajat alkavat tehdä uusia osia, kuten joskus Suomessa pakoputkia ja käyriä yhteen malliin - eivät tosin jaksaneet pitkään.

No liki tuon a vaihtoehdon mukaan tai siis mallinnettu ja tehty proto odottaa jo koeajoa sillä erolla että nivelet vielä alkuperäiset. Toki tuokin siis tehty vanhaan runkoon osin uusin osin. Etu sylinteri siis. Taka sylinteri menee varmaan samaan malliin jos ja kun tuon ekan saa koe ponnistettua.
Ja tuon 850e olisin helposti valmis maksamaan itsekkin jos olisi oikeasti uusi ja huollettavissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mihin on kaikki Activat kadonneet?
ViestiLähetetty: 15.10.2025 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Paljon riippuu siitä mitä tuossa rempassa on tehty ja mikä on ollut hylkyraja kunnostettavuutta arvioitaessa?
Varren kunto ja männän kuluneisuus? Putken kuluneisuus? Perusdesign varsin mopo. Varrenohjuri ja männäntiivisteet kun kuluu, alkaa metallit raapia toisiaan. Varren osalta se johtaa naarmuuntumiseen ja pään huulitiivisteen vuotoon. Tämä tiivistehän ei ole mikään painetiiviste, vaan sellaisena toimii se yhdistetty varren ohjuri. Sen kuluessa vuoto kasvaa ja ohjautuu palukiertoon varren huulitiivisteen estäessä vuoto varren välistä ja toimien samalla pyyhkijärenkaana. Kun renkaat väljistyy, alkaa sylinteri vuotaa sisäisesti, sillä männän yli on painero. Tämä johtaa siihen paikallaan ollessa havaittavaan, sinänsä harmittomaan, kallistelutanssiin. Mutta tiivisteen edelleen kuluessa alkaa männän runko hangata putkeen ja kuluttaa sitä tynnyrimäiseksi. Tämän takia pelkkä tiiviste/ohjaus renkaan vaihto ei tuota kestävää lopputulosta ja tanssahtelu voi olla aika nopeasti edessä. Eli jos hyvän, vuotamattoman kunnostaa ajoissa, saa paremman ja pidempään kestävän lopputuloksen. Jos uus on hyvä esim 150 tkm asti. Ja 300tkm niin vuotava ettei paluuränni enää pysty hoitamaan kasvavaa vuotoa, niin veikkasin että pelkällä tiiviterempalla alle 150 k ajettu saa kunnostettaessa 100k lisää, mutta vanha väljä korkeintaan 10-30k. Jos putken reikä korjataan suoraksi ja hoonataan, se ei vielä haitanne voimatasapainoa, mutta tiivisteitä ja mäntiä pitäisi tehdä yksilöinä ja soittaen pareiksi. Onnistuu sekin ja voi selittää korkeaa hintaa. Edullista DIY korjausta yksittäistapauksina vaikeuttaa osin epästandardit varsien- ja sylinterien halkaisijat jolloin lähes ilmaisten tiivisteiden, putkien ja varsien käyttö vaikeaa.
Eri asia on onko tarkka voimatasapaino takaisinkytketyssä säätösysteemissä ehdoton..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: