vtsbx kirjoitti:
...Billetistä uusi runko sen verran päivitettyjä että saatavilla olevat nivelet käy.. ja uusi varsi/mäntä ja tiivisteetkin on ihan harraste tallissa ratkottu jo....
=
Mitäs tuommoisen billet-osan suunnittelu ja ensimmäisen kappaleen valmistaminen maksaisi.
a)suunnittelu ei maksa mitään kun sinä teet sen ilmaiseksi (ja testikappaleet ja tarvittavat muutokset, mutta nekin on turhia jos tekee kerralla oikein ja lopullisen täydellisen osan. Iloiset kanssaharrastajat heiluttavat kättä kun robottisorvi tekee osia ja kaikki Activat pelastuvat, joku myös tekee niitä halvalla valmiiksi varastoon ja myy ympäri maailman ihan olemattomilla katteilla
b) jotain tämän ja seuraavan välistä
c) sen verran paljon että kukaan ei siitä mallista/suunnitelmista/... luovu ilmaiseksi ja toteaa että markkinat on sen verran pienet ja nihilistit harrastajat eivät ole kuitenkaan valmiita maksamaan juuri mitään/eivät suostu tilaamaan tuuma-osia/väärän värinen..., ja vielä kun osa on hetken ollut tuotannossa, jonkun kumilurtsun saatavuus muuttuu mahdottomaksi/kalliiksi, mitäs sitten tehdään, kun vanhoihinkaan ei saa huolto-osia?
Moottoripyörän osissakin käy joskus että osaa ei enää saa mistään, joskus tarve on niin suuri että löytyy joku muu valmistaja joka alkaa tekemään korvikeosia, joskus jopa parempia kuin alkuperäiset, mutta usein se vaatii että oletettava ostajamäärä on riittävä, joskus jopa harrastajat alkavat tehdä uusia osia, kuten joskus Suomessa pakoputkia ja käyriä yhteen malliin - eivät tosin jaksaneet pitkään.