Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 08.03.2011 23:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kertokaas mikä on hurjin hilavitkutin tai teknisesti kunnioitusta herättävä laite jonka olette elämässänne livenä kohdanneet? Siis muitakin kuin Sitikoita jotka jo sellaisenaan ovat täysiä mysteereitä normikansalaiselle.

Viimeisin hurjan kapineen kohtaminen sattui viimeksi Volvo Aeron tehtaalla. Valitettavasti kuvia en saanut ja niitä EI löydy netistä koska nämä kamppeet ovat highly classified, vartija otti minulta puhelimenkin pois tehtaan respassa...
Niin tämä hämmentävä vehje oli polttoainepumppu. No siinä ei ole mitään kummaa mutta, tämä sattui olemaan Ariane raketin ensimmäisen vaiheen pumppu, noin ihmisen pään kokoinen radiaalipumppu jossa käyttönä oli hyvin pieni turbiini. Pumpun turbiinin antama teho 250 mm halkaisijaltaan olevalle radiaalipumpulle on 16 000 kW eli noin 22 000 hv. Huikeaa on myös että tämä suhteettoman kallis pumppukapine on kertakäyttöinen, tietenkin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 08.03.2011 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti...

Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata. :P



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Herramunjee. Niitä suksia talvikäyttöön, joita isoisä käytti Jawassa... tötterö päässään... tuollainen on kyllä pakko saada.

Saisko kuvaa...


Viimeksi muokannut Keitere päivämäärä 09.03.2011 00:28, muokattu yhteensä 1 kerran


2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sinänsä kovin teknisestä ei ole kyse, mutta onhan jo 18 MW sähkömoottorikin ihan vaikuttava peli. Moiseen on joskus tullut apusähköjä kytkettyä. Rivissä vastaavia oli tuon lisäksi silloin kolme kappaletta.

Hightechin hämmästyttävyyttä livenä on usein valitettavasti pienentänyt siitä ennakkoon lehdistä, kirjoista tms lukeminen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 00:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Olihan tuo mittari millä mittailtiin materiaalipaksuuksia, fotoetsauksen jälkeen piisirun pinnasta mikropiirin valmistusta opiskellessa...

Mitattavat paksuudet oli Ångstöm'ejä, siis mikrometrin sadasosia, ja mittarissa oli mekaaninen mittapää jota liu'utettiin piisirun pinnalla...

Että kaikkee sitä onkin tullut tehtyä, transistoreja piipalalle, ihan itte... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 00:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
En harrasta mettästämistä, jousella tai millään muullakaan, mutta kaikenlaisesta "toimivasta" kiinnostun..

Oneida -nimiset taljajouset on semmoisia vekkuleita laitoksia omassa sarjassaa, että pitää vähän aikaa miettiä, miten se on saatu toimimaan :geek:
Liitteet:
bow1.JPG
bow1.JPG [ 20.03 KiB | Katsottu 15158 kertaa ]
Liitteet:
Bow2.JPG
Bow2.JPG [ 11.01 KiB | Katsottu 17432 kertaa ]



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 01:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Vaikuttavan ja tehokkaan näköinen, silti täysin hyödytön härveli Baselissa, en muista minkä nimisen museon, pihalla

Kuva



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 01:44 
Keitere kirjoitti:
Vaikuttavan ja tehokkaan näköinen, silti täysin hyödytön härveli Baselissa, en muista minkä nimisen museon, pihalla

tuohan on lähes Bonk! :mrgreen:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 02:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Joo siellä oli paljon isompia ja monimutkaisempiakin koneistoja, ehkä juuri Bonkiin verrattavaa. Mutta toinen ei niin kovin ihmeellinenkään mutta jollain tavalla viehättävä härveli oli Prahan tekniikan museossa.

Kuva

Vaarallisen näköinen "ase", mutta onkin vain sarjatulta ampuva kamera.

Tyylikäs kuin mikä.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 03:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Hansa Schnell Starter

Eli dieselmoottorin (pika)käynnistyslaite.

Näin kotioloissa ei ole pistää kuvia ko. vehkeestä, mutta toimii tällä tapaa:

Ko. laitteeseen pistetään sisään "myrskytulitikku" - siis normitulitikun rajumpi versio, tämän viereen "Zündfix Diesel Starter" nalli. Tämän kaiken päälle laitetaan selluloidifilmirulla ja koko hoito ruuvataan kiinni sylinterikanteen.

Kun ko. sylinteri, mihin ko. Schell Starter on asennettu on paaksattu yläkuolokohtaan, niin pieni napautus Schell Starterin:n "laukaisunappulaan" esim. siirtoleuka-avaimella saa "tulitikun" syttymään, mikä taas sytyttää kaikki edellä mainitut ja tuottaa niin paljon painetta, että saa koneen pyörimään.

Herättihän se epäuskoisuutta, ensimmäistä kertaa kun ko. laitetta kokeilin, mutta kun 8 sylinterinen 26 litrainen Deuz käynnistyi siirtoleuka-avaimen kopautuksella, niin pakkohan se oli uskoa.

Lupailevat vielä ko. vehkeen ohjeissa, että käynnistää minkä tahansa dieselmoottorin 1000 hv saakka.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 09:19 

Viestit: 327
kaseva kirjoitti:
High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti...

Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata. :P


Kasevan löytö on esitetyistä arvokkain. Oletko ollut yhteydessä harrastajiin? Luulisi noille löytyvän kysyntää?



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 09:33 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuo taljajousi on varsinainen vipuvarsihässäkkä muuttuvine tukipisteineen. Esim. "narun" kiinnitys-tukipiste muuttuu likemmäksi vivun tukipistetä nuolen edetessä, vääntö säilyy, nopeus lisääntyy loppuun asti. Jänteen liike on myös pitkä. Näin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 10:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Taljajousen pylpyrät ovat myös siksi että se on melko kevyt jännittää ampuma-asentoon.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Smithsonian Institute ilmailumuseossa oli aukileikattu Pratt & Whitney R-4360 "Wasp Major" eli 28-pyttyinen kaksoisahdettu tähtimoottori. http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_ ... Wasp_Major
Sitä silmitteli melkein kauemmin kuin vaikkapa samassa paikassa ollutta Lockheed SR-71 lentsikkaa :)



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Taljajousissa idea on juurikin siinä, että voimakas jousi on "kevyt" pitää jännitettynä, ja voi tähdätä rauhassa, sekä siinä, että nuolelle saadaan suuri kiihtyvyys, ja jänteen/nuolen vauhti kiihtyy nuolen irtoamishetkeä kohti, normijousessahan voima on suurimmillaan tähtäysasennossa, ja voima vähenee nuolen irtoamishetkeä kohti.

taljajousessa voimaa pitää olla vedon alussa, mutta tarvittava käsivoima vähenee nopeasti vedettäessä.
"tavallista"jousta pystyy käyttämään hyvinkin erikokoiset ampujat, taljajousi pitää valita ja säätää ampujan vetopituuden mukaan. tavallisen jousen voi riittävän voimakas ja pitkäraajainen vetää rikkipoikki, taljajousen veto pystähtyy siihen, kun taljan pyörät on kääntyneet loppu-asentoon, sitä ei voi vetää "yli".

Oneida vei tuon progressiivisyyden? äärimmilleen jo -90 luvulla, muuta valmistajat tulivat sitten perässä aika isolla viiveellä.
toinen oneidan erikoisuus on, että vain yksi jänne on "näkyvissä" jousen kärkien välillä.
Liitteet:
Bow-Compound.JPG
Bow-Compound.JPG [ 43.87 KiB | Katsottu 15157 kertaa ]
Liitteet:
Bow2.JPG
Bow2.JPG [ 11.01 KiB | Katsottu 17227 kertaa ]



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 11:54 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Töissä olen käyttänyt laitetta, mikä mittaa metallin ainesosat (Al, Fe, Fe, Ti, ym.) sadasosaprosentin tarkkuudella. Ei muuta kuin mittauspää puhtaaseen metalliin ja paina napista. Alle minuutissa sinulla on lista, mitä alkuaineita mitattavasta kohteesta löytyy. Sillä voi mitata myös hiekan ja puun koostumusta, jess :P



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 12:48 
kaseva kirjoitti:
High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti...

Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata. :P

Saisko kuvia? Kiinnostaa kovasti, koska tallissa seisoo lähes uuden veroinen -65 Jawa 350.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 13:01 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Ja meillä seisoo Jawa 250 mallia -57 :D. Teknisesti kunnioitusta herättävä laite sekin :lol:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Kaseva: nuo saattaisi toimia hyvin jääpurren jalaksinakin? :mrgreen:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 15:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja mulla JVC 4VR5456X


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 09.03.2011 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Täytyypä käydä noita suksia oikein tarkemmin tutkimassa. Yksi pari niitä oli puusuulissa (siitä havainto) ja kun ylisille kurkistin niin siellä näytti olevan suurehko kasa. Tuo arvioni "satamäärin" oli siis vain hihavakiolla laskettu arvaus, mutta paljon niitä on. Naapuri tiesi, että kyseinen kaveri on niitä pienellä raivolla aikanaan tehnyt ja kaiketi kaikki jääneet varastoon. Liekö sitten miten toimiva patentti, siitä en tiedä mutta tutkin asiaa ja otan kuvia.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 10.03.2011 01:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tulipa yksi hurja kapine vielä mieleen 20 vuoden takaa kun rajavartiolaitoksen Super Pumat tulivat Suomeen... Niissä oli asennettuna etsintävaloiksi Spectrolabin Night Sun tuikut. Laitoin käden 3 metrin päähän kun virta oli kytketty ja käpälää alkoi polttaa suunnattomasti alta sekunnin pidolla. Valaisu oli tuolloin 20 vuotta sitten 30 000 000 candelaa mutta näyttääpä nuo nykyään olevan jo 50 000 000 candelaa :shock:

http://ils.spectrolab.com/pr_detail_sx- ... -ifco.html



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 10.03.2011 01:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Nimimerkki, "jonkun verran valokranuja nähnyt", ihmettelen näitä nykyisiä taskulamppuja. Tehokkaimmat ovat kuin helvetin tuli, saavat tehokkaimmat autonvalot näyttämään kynttilöilta :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 10.03.2011 08:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Cikatti kirjoitti:
Tulipa yksi hurja kapine vielä mieleen 20 vuoden takaa kun rajavartiolaitoksen Super Pumat tulivat Suomeen... Niissä oli asennettuna etsintävaloiksi Spectrolabin Night Sun tuikut. Laitoin käden 3 metrin päähän kun virta oli kytketty ja käpälää alkoi polttaa suunnattomasti alta sekunnin pidolla. Valaisu oli tuolloin 20 vuotta sitten 30 000 000 candelaa mutta näyttääpä nuo nykyään olevan jo 50 000 000 candelaa :shock:

http://ils.spectrolab.com/pr_detail_sx- ... -ifco.html


Onhan siinä tehonkulutuskin liki pari kW. Lampun ottamalla virralla käynnistäisi autonkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä
ViestiLähetetty: 10.03.2011 10:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jep Spectrolab on ihan kius ;-)

Taskulamppujen valo on lähtenyt lapasesta :lol: olen huomannut että niillä ei voi enää tehdä töitä koska valoa tulee liikaa ja on hirveän valkoista. Uudet LED-tekniikat ovat saaneet liian paljon valoa aikaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: