|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 08.03.2011 23:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kertokaas mikä on hurjin hilavitkutin tai teknisesti kunnioitusta herättävä laite jonka olette elämässänne livenä kohdanneet? Siis muitakin kuin Sitikoita jotka jo sellaisenaan ovat täysiä mysteereitä normikansalaiselle.
Viimeisin hurjan kapineen kohtaminen sattui viimeksi Volvo Aeron tehtaalla. Valitettavasti kuvia en saanut ja niitä EI löydy netistä koska nämä kamppeet ovat highly classified, vartija otti minulta puhelimenkin pois tehtaan respassa... Niin tämä hämmentävä vehje oli polttoainepumppu. No siinä ei ole mitään kummaa mutta, tämä sattui olemaan Ariane raketin ensimmäisen vaiheen pumppu, noin ihmisen pään kokoinen radiaalipumppu jossa käyttönä oli hyvin pieni turbiini. Pumpun turbiinin antama teho 250 mm halkaisijaltaan olevalle radiaalipumpulle on 16 000 kW eli noin 22 000 hv. Huikeaa on myös että tämä suhteettoman kallis pumppukapine on kertakäyttöinen, tietenkin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 08.03.2011 23:45 |
Viestit: 1878
|
High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti... Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 00:15 |
Viestit: 308
|
Herramunjee. Niitä suksia talvikäyttöön, joita isoisä käytti Jawassa... tötterö päässään... tuollainen on kyllä pakko saada.
Saisko kuvaa...
Viimeksi muokannut Keitere päivämäärä 09.03.2011 00:28, muokattu yhteensä 1 kerran
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 00:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Sinänsä kovin teknisestä ei ole kyse, mutta onhan jo 18 MW sähkömoottorikin ihan vaikuttava peli. Moiseen on joskus tullut apusähköjä kytkettyä. Rivissä vastaavia oli tuon lisäksi silloin kolme kappaletta.
Hightechin hämmästyttävyyttä livenä on usein valitettavasti pienentänyt siitä ennakkoon lehdistä, kirjoista tms lukeminen.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 00:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Olihan tuo mittari millä mittailtiin materiaalipaksuuksia, fotoetsauksen jälkeen piisirun pinnasta mikropiirin valmistusta opiskellessa... Mitattavat paksuudet oli Ångstöm'ejä, siis mikrometrin sadasosia, ja mittarissa oli mekaaninen mittapää jota liu'utettiin piisirun pinnalla... Että kaikkee sitä onkin tullut tehtyä, transistoreja piipalalle, ihan itte... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 00:37 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
En harrasta mettästämistä, jousella tai millään muullakaan, mutta kaikenlaisesta "toimivasta" kiinnostun.. Oneida -nimiset taljajouset on semmoisia vekkuleita laitoksia omassa sarjassaa, että pitää vähän aikaa miettiä, miten se on saatu toimimaan  Liitteet:
bow1.JPG [ 20.03 KiB | Katsottu 15147 kertaa ]
Liitteet:
Bow2.JPG [ 11.01 KiB | Katsottu 17421 kertaa ]
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 01:30 |
Viestit: 308
|
Vaikuttavan ja tehokkaan näköinen, silti täysin hyödytön härveli Baselissa, en muista minkä nimisen museon, pihalla 
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 01:44 |
|
Keitere kirjoitti: Vaikuttavan ja tehokkaan näköinen, silti täysin hyödytön härveli Baselissa, en muista minkä nimisen museon, pihalla
tuohan on lähes Bonk! 
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 02:01 |
Viestit: 308
|
Joo siellä oli paljon isompia ja monimutkaisempiakin koneistoja, ehkä juuri Bonkiin verrattavaa. Mutta toinen ei niin kovin ihmeellinenkään mutta jollain tavalla viehättävä härveli oli Prahan tekniikan museossa.  Vaarallisen näköinen "ase", mutta onkin vain sarjatulta ampuva kamera. Tyylikäs kuin mikä.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 03:15 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Hansa Schnell Starter
Eli dieselmoottorin (pika)käynnistyslaite.
Näin kotioloissa ei ole pistää kuvia ko. vehkeestä, mutta toimii tällä tapaa:
Ko. laitteeseen pistetään sisään "myrskytulitikku" - siis normitulitikun rajumpi versio, tämän viereen "Zündfix Diesel Starter" nalli. Tämän kaiken päälle laitetaan selluloidifilmirulla ja koko hoito ruuvataan kiinni sylinterikanteen.
Kun ko. sylinteri, mihin ko. Schell Starter on asennettu on paaksattu yläkuolokohtaan, niin pieni napautus Schell Starterin:n "laukaisunappulaan" esim. siirtoleuka-avaimella saa "tulitikun" syttymään, mikä taas sytyttää kaikki edellä mainitut ja tuottaa niin paljon painetta, että saa koneen pyörimään.
Herättihän se epäuskoisuutta, ensimmäistä kertaa kun ko. laitetta kokeilin, mutta kun 8 sylinterinen 26 litrainen Deuz käynnistyi siirtoleuka-avaimen kopautuksella, niin pakkohan se oli uskoa.
Lupailevat vielä ko. vehkeen ohjeissa, että käynnistää minkä tahansa dieselmoottorin 1000 hv saakka.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 09:19 |
Viestit: 327
|
kaseva kirjoitti: High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti... Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata.  Kasevan löytö on esitetyistä arvokkain. Oletko ollut yhteydessä harrastajiin? Luulisi noille löytyvän kysyntää?
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 09:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuo taljajousi on varsinainen vipuvarsihässäkkä muuttuvine tukipisteineen. Esim. "narun" kiinnitys-tukipiste muuttuu likemmäksi vivun tukipistetä nuolen edetessä, vääntö säilyy, nopeus lisääntyy loppuun asti. Jänteen liike on myös pitkä. Näin?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 10:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Taljajousen pylpyrät ovat myös siksi että se on melko kevyt jännittää ampuma-asentoon.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 10:45 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Smithsonian Institute ilmailumuseossa oli aukileikattu Pratt & Whitney R-4360 "Wasp Major" eli 28-pyttyinen kaksoisahdettu tähtimoottori. http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_ ... Wasp_MajorSitä silmitteli melkein kauemmin kuin vaikkapa samassa paikassa ollutta Lockheed SR-71 lentsikkaa 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 11:27 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Taljajousissa idea on juurikin siinä, että voimakas jousi on "kevyt" pitää jännitettynä, ja voi tähdätä rauhassa, sekä siinä, että nuolelle saadaan suuri kiihtyvyys, ja jänteen/nuolen vauhti kiihtyy nuolen irtoamishetkeä kohti, normijousessahan voima on suurimmillaan tähtäysasennossa, ja voima vähenee nuolen irtoamishetkeä kohti. taljajousessa voimaa pitää olla vedon alussa, mutta tarvittava käsivoima vähenee nopeasti vedettäessä. "tavallista"jousta pystyy käyttämään hyvinkin erikokoiset ampujat, taljajousi pitää valita ja säätää ampujan vetopituuden mukaan. tavallisen jousen voi riittävän voimakas ja pitkäraajainen vetää rikkipoikki, taljajousen veto pystähtyy siihen, kun taljan pyörät on kääntyneet loppu-asentoon, sitä ei voi vetää "yli". Oneida vei tuon progressiivisyyden? äärimmilleen jo -90 luvulla, muuta valmistajat tulivat sitten perässä aika isolla viiveellä. toinen oneidan erikoisuus on, että vain yksi jänne on "näkyvissä" jousen kärkien välillä. Liitteet:
Bow-Compound.JPG [ 43.87 KiB | Katsottu 15146 kertaa ]
Liitteet:
Bow2.JPG [ 11.01 KiB | Katsottu 17216 kertaa ]
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 11:54 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Töissä olen käyttänyt laitetta, mikä mittaa metallin ainesosat (Al, Fe, Fe, Ti, ym.) sadasosaprosentin tarkkuudella. Ei muuta kuin mittauspää puhtaaseen metalliin ja paina napista. Alle minuutissa sinulla on lista, mitä alkuaineita mitattavasta kohteesta löytyy. Sillä voi mitata myös hiekan ja puun koostumusta, jess 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 12:48 |
|
kaseva kirjoitti: High-Tech'issä en tuolle Volvon pumpulle pärjää, mutta hämmästyin näistä silti... Ulkorakennuksen ylisiltä löyti muutama satakappaletta kyläsepän tekemiä jousitettuja talvimotoristin apujalaksia. Tarkoituksenmukaisen näköisiä kapineita ovat, vieläköhän niille olis jollain käyttöä? Minulta saa tilata.  Saisko kuvia? Kiinnostaa kovasti, koska tallissa seisoo lähes uuden veroinen -65 Jawa 350.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 13:01 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Ja meillä seisoo Jawa 250 mallia -57  . Teknisesti kunnioitusta herättävä laite sekin 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 14:43 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaseva: nuo saattaisi toimia hyvin jääpurren jalaksinakin? 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 15:14 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 09.03.2011 15:22 |
Viestit: 1878
|
Täytyypä käydä noita suksia oikein tarkemmin tutkimassa. Yksi pari niitä oli puusuulissa (siitä havainto) ja kun ylisille kurkistin niin siellä näytti olevan suurehko kasa. Tuo arvioni "satamäärin" oli siis vain hihavakiolla laskettu arvaus, mutta paljon niitä on. Naapuri tiesi, että kyseinen kaveri on niitä pienellä raivolla aikanaan tehnyt ja kaiketi kaikki jääneet varastoon. Liekö sitten miten toimiva patentti, siitä en tiedä mutta tutkin asiaa ja otan kuvia.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 10.03.2011 01:48 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tulipa yksi hurja kapine vielä mieleen 20 vuoden takaa kun rajavartiolaitoksen Super Pumat tulivat Suomeen... Niissä oli asennettuna etsintävaloiksi Spectrolabin Night Sun tuikut. Laitoin käden 3 metrin päähän kun virta oli kytketty ja käpälää alkoi polttaa suunnattomasti alta sekunnin pidolla. Valaisu oli tuolloin 20 vuotta sitten 30 000 000 candelaa mutta näyttääpä nuo nykyään olevan jo 50 000 000 candelaa http://ils.spectrolab.com/pr_detail_sx- ... -ifco.html
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 10.03.2011 01:57 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Nimimerkki, "jonkun verran valokranuja nähnyt", ihmettelen näitä nykyisiä taskulamppuja. Tehokkaimmat ovat kuin helvetin tuli, saavat tehokkaimmat autonvalot näyttämään kynttilöilta 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 10.03.2011 08:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Cikatti kirjoitti: Tulipa yksi hurja kapine vielä mieleen 20 vuoden takaa kun rajavartiolaitoksen Super Pumat tulivat Suomeen... Niissä oli asennettuna etsintävaloiksi Spectrolabin Night Sun tuikut. Laitoin käden 3 metrin päähän kun virta oli kytketty ja käpälää alkoi polttaa suunnattomasti alta sekunnin pidolla. Valaisu oli tuolloin 20 vuotta sitten 30 000 000 candelaa mutta näyttääpä nuo nykyään olevan jo 50 000 000 candelaa http://ils.spectrolab.com/pr_detail_sx- ... -ifco.htmlOnhan siinä tehonkulutuskin liki pari kW. Lampun ottamalla virralla käynnistäisi autonkin.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hämmästyttäviä teknisiä vempeleitä Lähetetty: 10.03.2011 10:33 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jep Spectrolab on ihan kius  Taskulamppujen valo on lähtenyt lapasesta  olen huomannut että niillä ei voi enää tehdä töitä koska valoa tulee liikaa ja on hirveän valkoista. Uudet LED-tekniikat ovat saaneet liian paljon valoa aikaan.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|