|
Kirjoittaja |
Viesti |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 30.03.2010 18:52 |
Viestit: 199
|
Itse olen vaihdellut keskipalloja seuraavasti. Auto nosturille, kuskin ikkuna auki, maavara alimpaan asentoon käydessä ja odottelu että on varmasti alhaalla ja päävaraajan ruuvi auki. Sitten antaa käydä vajaan minuutin ja avoimesta ikkunasta sammutus niin ettei enään auo mitään ovia tai takaluukkua.
Seuraavaksi pallot pois ja uudet tilalle. Auto käyntiin ja ruuvin tiukkaus ja maavara normaaliin kun stoppi-valo sammuu.
Tosin viimeksi joutui tekemään kunnon palloavaimen, oli tuo etummainen sen verran tiukassa jostain syystä ja aiemmat avaimet nöyrtyi ja papukaija-pihdeillä en ole innostunut touhuamaan...
Ja mitään paineita ei ole tähän asti purkautunut välistä keskipallojen irrotessa, joskus purskahti Y3:sta hiukan syliin, ei itselle vaan "oikealle" korjaajalle oikein korjaamossa.
Takimmaisen vaihtamisen helpottamiseksi olen aina purkanut taka-äänenvaimentimen pois edestä, aikaa menee hyvin harjoiteltuna se kymmenen minuuttia lisää koko urakkaan.
Pallot yleensä aika tyhjiä olleet, esitäytöstä jotain 20-30 barin luokkaa ja täyttämisen olen hoidellut "omatekoisella" aparaatilla, jonka periaate suht samanlainen kuin miten täyttävät alkuperäisiä joten vanhat tulpat on saaneet jatkaa tehtäviään. Hyvin ovat aina muutaman vuoden pitäneet, joistakin yksittäisistä ovat paineet hävinneet parissa vuodessa, mutta tällöin on tiiviste pinnasta useimmiten löytynyt pieni naarmukin...
No. näin meillä. Tapoja ja tyylejä on monenlaisia.
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 01.04.2010 10:53 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Noni kiitoksia ohjeista, pallot tuli vaihdettua  mutta mutta sitä kaipaamaani pehmeyttä en saanut  (parempi kuitenkin kuin ennen vaihtoa) elikkäs mitä sitten tehdään??, itsekun olen tottunut aikaisimmissa henkilökuljettimissa joidenkin mielestä jopa liiallisuuksiinkin menevästä pehmeydestä  (vetokoukusta painaessa topparikumeille)
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 02.04.2010 20:04 |
Viestit: 199
|
Itsekin tykkään XM:n osalta jopa hiukan lilluvasta menosta, jäänyt jostain CX:stä aikoinaan takaraivoon...kai?
Omassa Y4:ssä oli kanssa hiukan liian jäykkä alusta ja takapää varsinkaan ei toiminut muutenkaan niinkuin olisi pitänyt. Ei esimerkiksi korjannut painon lisäystä ja jousti todella huonosti.
Aluksi vaihdoin kaikki pallot nurkkiin, ei parantunut muuten kuin aavistuksen pehmeämmäksi, muut oireet vain jatkuivat.
Seuraavaksi vaihdoin keskipallot ja en juurikaan havainnut muutoksia, muuten kuin pehmeä tila oli nyt pehmeämpi.
Sitten meni kait "hermot" ja auto nosturille yhdeksi viikonlopuksi. Tätä ennen kokeilin puhdistusliemiä, vivustojen herkistelyä, toisia palloja yms yms.
Ja viikonlopun aikana molemmat korkeudensäätimet osiksi ja pesuun. molemmat vajoamisenesto-venttiilit osiksi ja pesuun. vivustojen laakeripisteiden holkitus, väljät pois. LHM-nesteiden vaihto suodattimien pesuineen. Kaikkien keski-pallojen uudelleen paineistus. "Tuunattujen" pallojen laitto kulmiin , tehty CX:n ja BX:n palloista.
ja avot, nyt kelpaa. Joustaa mukavan pehmeästi. Takapääkin toimii kuin ajatus. Vetokoukusta painamalla saa miltei alas mutta alkaa samantien nostaa miestä (korjata korkeutta) jne... Etupääkin reagoi jopa kuskin paikalle istumiseen ja poistumiseen.
Ehkä suurimpana vaikuttimena oli noiden maavaran-säätimien pesu, olivat liejua täynnä ja toimivuus varmasti pakkasella suht kankeaa. Ja hyvänä kakkosena oli vajoamisenesto-venttiilit, niissä tuo kara tahtoo jumittaa sukuvikana. Tehty hiukan liian halvasti sanoisin...
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 02.04.2010 20:35 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
XM:n pallottelukokemukset kiinnostaapi aina  Joten millä tavalla Rychnowo CX/BX pallot tuunasit? Itsellä oli -90 2-litraisessa pitkään CX:n etupallot vakiona (paine 75 bar) keulalla, ja takana BX GTI:n pallot 30 bar paineessa, keula hiukan turhan lulla noilla, takapää hyvä  . Nyt on -94 12V V6:sessa CX:n pallot edessä noin 55 bar paineessa, lähinnä sen takia, että tuo tuppaa olemaan kovassa moodissa liki aina, vikaa en ole ehtinyt tutkimaan edes, kun ajoa tuolle on kertynyt vasta noin 200 km. On ihan kohtuullinen ajettava noilla, mutta kun kilsoja alkaa tulemaan lisää, pitää varmaan jotain tehdä.... Kolmas XM -98 24V V6 on vielä vakiopalloilla, jotenkin en ole sen suhteen pehmennystä niin kaivannutkaan, isompi paino tekee siitä muutenkin mukavamman, mutta vois sitäkin hitusen pehmeemmäksi muokata  . Jossain vaiheessa jatkuu pallottelu kokeilut, nyt on tullut ajettua taas vain CX:sillä, niin XM:t ovat jäänee vähemmälle huomiolle  . Ps. etupalloiksi voisi olla BX GTI 16V orggispallot olla mielenkiintoiset kokeiltavaksi, jos jollain moisia olis ylimääräisenä, niin saataisin olla kiinnostunut, paineet saa olla karanneet, kunhan ei kovin paljon alle 10 baarin ole 
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 03.04.2010 11:27 |
Viestit: 199
|
Eteen laitoin tuollaiset mainitsemasi CX:n etupallot (pitkät), 60 bar, joihin on vaihdettu pienempi keskireikä, muistaakseni jotain 0.7-0.8 luokkaa, alkuperäinen taisi olla hiukan yli millin...
Eräs "keksijähermanni" suvusta rakenteli ne pallot niin, että keskireiän tilalle voi vaihtaa eri vaihtoehtoja, itse vaimennus-venttiili (tai mikälie oikea nimitys) on hiukan löysähkö, joten jousto on mukavan pehmeä, eikä nyt suorastaan lillu maan ja taivaan välillä. Mutta näin pahimpaan kelirikko-aikaan puutteena on heikko ulosjouston vaimennus äkkinäisissä heitoissa, tosin kovilla pakkasilla ja kesällä olivat/ovat juuri oman maun mukaiset. Takana on muistaakseni jonkin BX:n entiset etupallot (pitkät myöskin ), paljon pienemmällä reiällä, mutta suht isolla paineella, ehkä jotain 45-55 baria. Ja siihen en muutoksia kaipaakaan. Tosin nuo speksit ovat nyt muistin varaisia, kun en ylös kirjoittanut. Mutta jonain päivänä taas niitä katselen, kun kaivoin nuo typen täyttövermeet taas esille.
Keskimmäisinä muistaakseni taas muuten vakiot, mutta pienemmillä paineilla ja molemmat taisi olla lyhyitä. Päävaraajana onkin taas vanha CX:n etupallo (pitkä), josta on veistetty vaimennin pois ja esitäytöksenä suht vakio 60 baria.
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 03.04.2010 15:13 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Onkos  muuten kukaan rakennellut tuota jousituksensäätöä niin että, laittaa suoraan säätönappulalta virrat(sport lisäpallot pois<->norm. kaikkipallot toiminassa)solenoideille, niin ei olisi sitä kompuutteria siinä välissä hämmentämässä 
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 03.04.2010 19:53 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
On sellaisen ainakin joku joskus rakentanut, sillä mun -90 2-litraisessa homma toimii niin, että kova moodi menee päälle vain napista  . Sitä kuinka se on siinä toteutettu en valitettavasti tiedä?
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 05.04.2010 12:30 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Mahtaisiko kellään olla tuota jousituksen sähköistä kytkentäkaaviota jossa näkyisi kaikki "hilavitkuttimet" mitkä kuuluu tuohon (y4)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 05.04.2010 13:48 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Aiheeseen palaten, nyt alkoi kevään myötä sitten noiden sähköjen fixailu. -Oikean etuoven sähvöakkuna toimii taas kuskin ovestakin, kytkin mykkänä, vaihdettu -Oikean takaoven sähvöakkunan kytkytin vaihdettu, oli takerteleva -Takalasin pissipoika fixattu, kytkin mykkänä (sekin  ), mutta pesurisuuttimen sijainti on kyllä syvältä. Ruikkii joko alimmat 10cm takalasista tai myös etulasille -Etusumarikytkin asennettu, se nyt vaan tuli kaupan päälle ja ruma sokea paikka Vielä puuttuu 1) vasen sähvötaka-akkuna, pitää mennä ovipaffin alle 2) takaluukun valo, johto poikki? 3) takaluukun keskoslukko ei wörki 4) sähvöpeilit on manuaaliset 5) ajovalaistuksen parantelu linssivaloilla 6) ajovalopesurien palautus toimintaan 7) jokunen ovivalo
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 05.04.2010 20:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"ajovalaistuksen parantelu linssivaloilla "
Aihiot odottaa sinua jo takapaksissani. Muuten, jollekin olis tarjolla XM:n Y3 KIRKKAAT välilasit jos on sattunut keltakaihi iskemään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 06.04.2010 19:52 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Nro 2) "takaluukun valo, johto poikki?" on korjattu, monivammainen... Lukon muovikappale oli irronnut saranoistaan ja seuraavaksi johto irronnut kolvauksen juuresta. Uusi sentin pidempi johto niin on edes hieman pelivaraa, ja saranan parantelu sulattamalla siihen tukimuovia joka otettiin paneelin taustan harjakkeista. Nro 3) "takaluukun keskoslukko ei wörki" vaatii uuden moottorin, tilalle joskus sorvailtu tarvike moottori väärään kulmaan ja siksi väsähtänyt Jäljellä isoa inspistä vaativa 1) ja toisella osalla kokeiltava 4) sekä sitten 5) & 6) jotka tehdään sitten samalla kertaa kunhan saa ensin kaiken vaadittavan romppeen maison'iin Ja sitten hullua näpertelyäni sisävaloon, se yksi etukattolyhty kun tuntui himmeältä sekä kelmeältä. Infrapunakaukkahan on tuossa jo korvattu raadiovermeellä, eli kattokonsuulin vastaanottokuvun takana oli tyhjää. Ja kupu parhaalla paikalla laittaa lisää täsmävaloa. Eli kolme LEDiä: yksi valaisemaan alas vaihdekepin tienoille ja kaksi sivuille valaisemaan jalkatiloja sekä virtalukkoa. Se lukko kun on aika exakti avaimelle ja pimeässä. Ihme kun se ei ole orkkiksena valaistu! LEDeiksi valkkasin siniset niin valon kokonaisväri parani samalla. Kakkosvaiheena laitoin vielä yhden lisää, mutta kun nuo oli selvästi valaisevia = läpiporattuihin reikiin asennettuja & sisävaloon kytkettyjä, niin tämä neljäs on linssin takana himmeästi valaisevana ja virtalukon takana. Ja hoplaa, nyt on hyvin himmeä valaistus keskikonsolille ajossa. Uusissa autoissa vakiokamaa 
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Kattokuvussa vasemmalla kuskin jalkatilan & virtalukon lisäsisävalo-LED, keskellä alas vaihdekepille vastaava. Punainen nuoli osoittaa himmeänä kuvun lasin läpi hohtavaa virtalukon takana olevaa keskikonsolivalaistusta.

Kattovalomodaus.jpg [ 86.82 KiB | Katsottu 10782 kertaa ]
|
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä Lähetetty: 06.04.2010 20:11 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Nyt veti hiljaiseksi, onneksi sormet liikkuu  
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä Lähetetty: 06.04.2010 22:41 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Seuraavaksi on avattava rommileka, en vaan pääse tästä irti  Neroja, ei koskaan arvosteta tarpeeksi, varsinkaan ei huomata sitä potentiaalia muihin mahdollisiin sovelluksiin! Nyt voin laskea itseni tuohon pohjasakkaan mukaan  Ehkä se on tuo väri  Oikeesti, mitä tapahtui 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 10.04.2010 12:28 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kevätsiivous aloitettu tärkeästä päästä, eli pesin takaikkunan kartiinit No juu, oli vaan sopivasti aikaa kun ensimmäinen juniori vaihtoi suvipallot tallilla ja jotain pientä sai tehtyä samalla. Nro 3) on nyt OK, uusi moottori paikallaan. Ja valoaihiot kotona, nyt alkaa armoton suunnittelu mitä niihin laittaa 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 12.04.2010 22:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Suvialut misukoilla alla, tuli liian hiljainen, kaasuttelee jo liikaakin. Ja kylmäkone toimii tres bon, tänään oli jo ihan syytäkin viilennellä. Juniori oli teepaidassa kattoluukku auki konsernisisaressaan, meikä rotsi päällä ja akkunat kiinni Josko huomenna saisi vahaa pintaan tai lakattua uudelleen sen C-pilarin yläpuolisen muovin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 15.04.2010 08:36 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Doddih, taas tehty jotain. Eli C-pilarin ylämuovi fixailtu hieman nätimmäksi ja talvialuja jynssätty. Tänään sitten tarkoitus vahailla jollei ala sataa, Sarkaan pitäisi saada hieman edustavammaksi Ja yksi viankorjauskin tehty: ajossa alkoi tuntua hyvin lievää nytkyttelyä 2.000-3.000 kierroksen alueella. Kun tulpatkin on uudet niin meinasin kurkata tulpanjohdot. No, yksi oli jo vaihdettu yleismalliseen. Eli ongelmia johdoissa oli ollut jo aiemmin mutta nuukailtu vaihtaa kaikki? Loput kolme kun otti irti niin ne oli yhtä joustavia kuin dieselin rautaiset  Ei muuta kuin uudet piuhat ja taas käy yhtä pehmeästi kuin jousituskin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 15.04.2010 20:20 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Tyhmät kysymykset jatkuu  , olisikohan kellään tietoa paljonkohan tämän kuvan http://kuvablogi.com/nayta/2552408/ esittämä vaurion korjaus tulisi maksamaan  . Eli, puskuri, maski, umpio, konepelti. Sattui pieni vahinko
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 15.04.2010 20:31 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Amppman kirjoitti: Tyhmät kysymykset jatkuu  , olisikohan kellään tietoa paljonkohan tämän kuvan http://kuvablogi.com/nayta/2552408/ esittämä vaurion korjaus tulisi maksamaan  . Eli, puskuri, maski, umpio, konepelti. Sattui pieni vahinko Osanottoni. Juuri nuo osat lienevät käytettyinä kysytyimpiä, joten hinnat ovat sen mukaisia. Umpio toki ainakin on entinen, mutta pystyykö noista muista mitään korjaamaan? 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 15.04.2010 20:52 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
No hu hu  katsoin Sitrosen sivuilta noiden osien hinnan  tonni ei riitä ja siihen päälle vielä maalaus hu hu, no periaattessa tuon nokkapellin voisi saada ehjättyä ja umpionkin jos siihen löytyisi irtolasi, nyt ymmärrän ne kijoitukset joissa mainitaan että "kun joskus olisi varaa niin laittaisin XM:n"
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 16.04.2010 03:32 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Amppman kirjoitti: No hu hu  katsoin Sitrosen sivuilta noiden osien hinnan  tonni ei riitä ja siihen päälle vielä maalaus hu hu, no periaattessa tuon nokkapellin voisi saada ehjättyä ja umpionkin jos siihen löytyisi irtolasi, nyt ymmärrän ne kijoitukset joissa mainitaan että "kun joskus olisi varaa niin laittaisin XM:n" Juu ei tuollaisten vaurioiden korjaus ihan tonnia tule maksamaan  Osia saa käytettynä, tosin Y4:seen tosin kait pikkasen huonommin.. Mutta ei tämänkään korjaaminen tullut tonnia maksamaan  
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 16.04.2010 09:21 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Loimaalta kannattaa tosiaan kysäistä jos Sitrosen hinnat ei miellytä, mutta kuten Kenguru jo mainitsi niin Y4:n osien saatavuus on todella paljon huonompaa kuin Y3:n, joten niiden hintoja on turha vertailla.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: XM "La Puikula" tuli pihaan, tyhmiä kysymyksiä... Lähetetty: 16.04.2010 11:02 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Mahtaisikohan Y3:sen osat käydä lähinnä ajattelin puskuria ja maskia
|
|
|
|
 |
|
|