|
Kirjoittaja |
Viesti |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 01.01.2010 19:00 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Tuossa kaverilla meni myös akku uusiksi toissa kesänä,auto oli se mitä me ei omisteta eikä hankita.auto jos sitä voi siksi sanoa oli 1991 malli ajt.100tkm,niin vaan akku loppu.joutu toisen hankkimaan, menimme autotarvikeliikkeen takapihalle volttimittari mukana etsimme kasan alimmaisia akkuja mittasin jännittet missä oli korkein jännite otimme sen lataus paikalleen ja toimii vieläkin,tämä on sitä kierrätystä.. 
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 01.01.2010 19:41 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
On toi BX tyhmä auto, ulkona on -19 C, eikä ranskalaisten autojen pitäis kuulemma käynnistyä alle -10C.. Niin se vaan lähti kuin lämpimästä tallista, edes starttimoottori ei pitänyt pahaa ääntä toisinkuin toisessa beksissäni. Akuista, syvätyhjentyneetkin olen yleensä (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) saanut herätettyä vahnanaikaisella laturilla joka pukkaa sen 15,5V jännitettä, pari viikkoa antaa porista välillä vettä lisäten ja ominaispainoa seuraten, kun alkaa olla normaalilukemissa, nostetaan muovin alle käyttöön.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 01.01.2010 20:12 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tapsa 550 kirjoitti: menimme autotarvikeliikkeen takapihalle volttimittari mukana etsimme kasan alimmaisia akkuja mittasin jännittet missä oli korkein jännite otimme sen lataus paikalleen ja toimii vieläkin,tämä on sitä kierrätystä..  Jep, hyvin moni hylkää kelvon patterin kun akussahan se vika tietty aina on. Vaikka todellisuudessa ajetan joko liian lyhyttä pätkä-ajoa jolloin akku ei lataannu tai laturi ei lataa kunnolla. Puikulassa oli tänään hirmuinen talvivika, yksi oven lukkonappula ei noussut kaukkarilla ovilukkoja avatessa  Onko tämä nyt sitten sitä kun nämä ranskikset ei toimi talvessa 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 01.01.2010 21:52 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Se vaan jännite voi olla vaikka 13, mutta ei silti käynnisty. Amppeeriakin tarvitaan. Akku voi olla oikosulussa 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 01.01.2010 22:28 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
sahtivaari kirjoitti: Se vaan jännite voi olla vaikka 13, mutta ei silti käynnisty. Amppeeriakin tarvitaan. Akku voi olla oikosulussa  Jos kuorman yli oleva jännite on 13 volttia, niin siitä menee ampeereja kyllä ihan sen kuorman resistanssin mukaisesti I=U/R. Kuorman yli kytkeytyvä jännite riippuu tietenkin akun sisäisen resistanssin ja kuorman resistanssin mukaan määräytyvästä jännitteenjaosta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 09:34 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
laakeri kirjoitti: sahtivaari kirjoitti: Se vaan jännite voi olla vaikka 13, mutta ei silti käynnisty. Amppeeriakin tarvitaan. Akku voi olla oikosulussa  Jos kuorman yli oleva jännite on 13 volttia, niin siitä menee ampeereja kyllä ihan sen kuorman resistanssin mukaisesti I=U/R. Kuorman yli kytkeytyvä jännite riippuu tietenkin akun sisäisen resistanssin ja kuorman resistanssin mukaan määräytyvästä jännitteenjaosta. "Laakeri" kertoo asiaa. Jos akun jännite pysyy yli 12V:ssa kuormitettuna, niin virtaa ei luultavasti kulje, vikaa autokytkennöissä. Esim startin hiilet, tai kaapeleiden liitokset. Kaikki riippuu kaikesta. Missä kunnossa on laturi, sen johtoliitokset, konehuoneen maadoitukset, jne. Toisaalta, jos akussa olisi oikosulku, yksi kenno pois pelistä, akku muuten ok, niin akun jännite olisi 12V- 2V. Yhden kennonjännite on n. 2V ja kennoja on kuusi.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 13:51 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Hjälp... pakkaset etelässäkin Tänään keskellä päivää näyttää -21 astetta Tilasin just klapei lisää... Pitäis vaan mennä tekemään puuvajaan tilaa, jotta saadaan suoraan traktorin piikeillä häkillinen klapei sisään... mut en tarkene...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 14:05 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Sisko on piruillut kavereilleen oikein olan takaa, kun hänen xanttu on lähtenyt kiltisti käyntiin -25:ssä kuluneen talven aikana, mutta kavereidensa kaikenmaailman saksan tuotoksille jopa -18 on tuntunut olevan liikaa... Eilen oli -21 ja Dyane lähti kiltisti käyntiin, mutta siirsin kyllä sen jälkeen Tiinattaren talvilepoon...Mitä sitä vanhaa kiusaamaan 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 14:09 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Muakin ottaa vähän sydämestä joka kerta kun pitää kiusata auto käyntiin kovilla pakkasilla. Tuota uutukaista en ole vielä edes kokeillut 10 astetta kylmemmässä käyntiin.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 15:08 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
-22 aamusella, tunnin oli c5 piuhan päässä, hyvin toimi
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 15:48 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Kami kirjoitti: Hjälp... pakkaset etelässäkin Tänään keskellä päivää näyttää -21 astetta Tilasin just klapei lisää... Pitäis vaan mennä tekemään puuvajaan tilaa, jotta saadaan suoraan traktorin piikeillä häkillinen klapei sisään... mut en tarkene...  kiva kun teilläkin kylmää  etelän miehillä 
|
|
|
|
 |
Cibx
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 16:32 |
Viestit: 338 Paikkakunta: Korpilahti
|
jäykäksi sano nelikon voimansiirron öljyt...  noh täyty käydä vähän notkistelemassa niitä 
Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 17:05 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Hangossa -15C ja tuulee 8 m/s. Vastaa iholla jotain -25 astetta. Onneksi ei tarvitse mennä pihalle.  Siellä tulee vilu...
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cibx
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 17:16 |
Viestit: 338 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ensi viikolla forecan mukaan keskiviikkona 25 graadia yöllä Tampereella. Croisettekin oli muuten lähtenyt notkistaan keltaista kissaansa 
Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 17:49 |
|
Tapsa 550 kirjoitti:  kiva kun teilläkin kylmää  etelän miehillä  mitäs miehistä, mutku naisetki palelee... 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 18:59 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: mitäs miehistä, mutku naisetki palelee...  Täällä Kotkassa ei meijän emäntä ainakaan vaikuta palelevan. Kuuma sillä taitaa ennemminkin olla, kun ulkolämpötila ei ole edes kovin paljoa parinkymmenen pakkasasteen kylmemmälle puolelle vielä kerinnyt. Eiköhän se talvi vielä joskus tännekin tule, ehkä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 19:24 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Melkein on käynyt mielessä vaihtaa t-paita pitkähihaiseen mutta ei ihan olekkaan tarves kun näyttää huomenna lämpenevän.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 19:33 |
|
Cikatti kirjoitti: Melkein on käynyt mielessä vaihtaa t-paita pitkähihaiseen mutta ei ihan olekkaan tarves kun näyttää huomenna lämpenevän. Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 19:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi... Toivottavasti ei lämpene ennen maaliskuuta. Sitten kerralla plussan puolelle. Pysyisi vaan tämmöset mukavan raikkaat pakkaskelit, niin olisi mukava ulkoilla ja citikallakin pystyisi ajamaan tarvittaessa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 19:51 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
laakeri kirjoitti: Lemon kirjoitti: Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi... Toivottavasti ei lämpene ennen maaliskuuta. Sitten kerralla plussan puolelle. Pysyisi vaan tämmöset mukavan raikkaat pakkaskelit, niin olisi mukava ulkoilla ja citikallakin pystyisi ajamaan tarvittaessa. Joo, kyllä tämä loskakelit voittaa. Ei tarvitse autoakaan pestä koko aikaa, ja kun Xantiakin on osoittanut kyntensä hyvänä talviautona niin eipä ole valittamista. Mutta kyllä toki +25 astetta ja auringonpaiste voittaisi tämän kylmyyden, pointti oli vaan se, että nollan puolelta toiselle hyppiminen on sitä kamalinta kidutusta.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 20:40 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Käin tuossa tyttö-gremlinssien kanssa HopPlopissa ja en raaskinut räjäyttää V6:sta käymään -25 yön jälkeen kylmiltään. Laiton kuumailmapuhaltimen 30 minuutiksi jauhamaan öölipohjaa kohti ja kyllä muuten teki gutaa. Lämmin öljy on sentään jotain laakereille saati tuo lämmitetty vesi. Miksi moottoreille tehdään veden lämmitys yleensä vaan ei öljyn?!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 21:34 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Miksi moottoreille tehdään veden lämmitys yleensä vaan ei öljyn?! Lienee suotavampaa, että mahdollisesti vioittuessaan kipinöivä lämmitysvastus kipinöi vesi-, kuin öljytilassa. Lisäksi veden lämmitys lämmittää kyllä mukanaan varmasti jonkin verran öljyäkin ja öljy kyllä lämpenee nopeasti moottorin käynnistyttyä. Jokunen vuosi sitten, kun tähän nykyiseen asuinpaikkaani muutimme, niin ei ollut lämmityspaikkaa käytettävissä. Tuli Xantiaa käynnisteltyä -25 °C kelilläkin (leuta talvi, niin ei sen kylmämpää ollut silloin) ilman esilämmitystä, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Kyllähän se vähän ikävältä kuulostaa, mutta ei tuntunut siitä millänsäkään olevan...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 21:54 |
Viestit: 2699
|
laakeri kirjoitti: Tuli Xantiaa käynnisteltyä -25 °C kelilläkin (leuta talvi, niin ei sen kylmämpää ollut silloin) ilman esilämmitystä, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Kyllähän se vähän ikävältä kuulostaa, mutta ei tuntunut siitä millänsäkään olevan... Vai ei? Tuskin moottori nyt muutamaan kylmäkäynnistykseen hajoaa. Mutta ei kait siitä ole epäilystä, etteikö se aina moottoria vaurioita verrattuna esilämmitettyyn.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 02.01.2010 22:10 |
|
Laakeri, oletko kysellyt tonttien hintoja etelä- tai pohjoisnavalla?  Saattaisit viihtyä, eikä hinnatkaan varmaan päätä huimaa, koska suurin osa ihmisistä ei tykkää palella!  Meillä on nyt -19 astetta, mikä on 20 astetta enemmän kuin mun sietokyky, mut minkäs teet...
|
|
|
|
 |
|
|