Cikatti kirjoitti:
Laakeri, olet nyt hieman "kaffeella". Öljypohjan lämmitys on vanha juttu ilman vaaraa (syttymisvaaraa) koska se lämmitys EI ole suoraan öljyyn vaan pohjaan.
Vastasinkin kysymykseen, miksi lämmitetään
jäähdytysnestettä, eikä
moottoriöljyä. Lämmittämällä väliaineen kautta ongelma tietenkin poistuu, mutta näinhän useimmiten tehdäänkin: lämmittämällä jäähdytysnestettä, josta lämpö edelleen siirtyy mm. moottoriöljyyn! Joku voi toki väittää, että pelkästään jäähdytysneste lämpenee. Jos haluaa asiaan varmistuksen, niin pyytäisin sponsoroimaan allekirjoittaneelle muutaman metrin K-tyypin termoparilankaa ja yhden urospuolisen miniliittimen, niin varmistetaan asia mittaamalla.
Cikatti kirjoitti:
Se että muutaman kerran käynnistät paskan romu-Citikkasi -25 pakkasella on koneen kulumisen kannalta sama kuin ajaisit kylmästartin sijasta 700-800 km. Tämä asia on melko vaikea ymmärtää mutta se on vaan kovin totta miten tärkeää on laakeripintojen voitelu käynnistyksen jälkeen jonkinverran lämpimällä öljyllä.
Kyllä niitä startteja varmaan tuli useampi, kuin "muutama". Pari vuotta myöhemmin tuli toisesta syystä availtua kyseisen kulkineen kone ja hyvässä kunnossahan se edelleen vaikutti olevan noin yleisesti ottaen, eli tuskinpa tuolla oli
merkittävää vaikutusta auton moottorin käyttöiällä. Toki uskon, että aikoinaan, kun moottoriöljytkin olivat ihan toisenlaisia kuin nykyiset, oli moottorin esilämmityksellä varmasti paljon nykyistä suurempi merkitys.
Cikatti kirjoitti:
Veden lämmitys on ihan helvetinmoinen vitsi ja kusetus. Sen tarkoitus vain se että losoperse kuljettaja saa nythetijaäkkiä lämmintä niillä kohmettuneille nakkisormilleen.
Kokeile joskus ajaa ottomoottorillisella Citroënillä. Niissä lämmintä saa nythetijaäkkiä ilman esilämmitystäkin, joten tuohon sillä ei juuri ole merkitystä. Tuskin kovin moni ensi sijaisesti sen vuoksi moottoria esilämmittää. Sisätilanlämmittemellä auton sisätilat saa helpommin lämpimäksi ennen ajoonlähtöä, mikäli se on tärkeää. Jos moottori on hitaasti lämpenevää sorttia, niin sitten toki moottorin esilämmityksestä on tuohon sisätilan lämpimänä pitämiseenkin apua ja sen myötä varsin ymmärrettävää, koska on mm. hyvin suotavaa saada pidettyä tuulilasi ja etuovien ikkunat läpinäkyvinä myös ajomatkan alkuosalla.
Cikatti kirjoitti:
Monissa moottorityypeissä vedenlämmitys jopa lyö rikastussysteemiä turpaan esim mm nykyaikainen Corolla (anteeksi kirosana) kärsii kun lohkis on päällä, lämpöanturi saa siis liian lämpimän tiedon ja ei rikastakkaan tarteeksi jolloin ensimmäiset käyntiminuutit ovat ihan sekopäistä rytkytystä.
Tätä varten lohkolämmittimien yhteydessä käytettäväksi myydään (ja voidaan toki itsekin nikkaroida sopivista komponenteista) kiertovesipumppua, joka tasaa lämmön ympäri moottoria. Nykyaikaisessa termostaatittomassa moottorissa (en tiedä, harrastaako PSA näitä vai ei) voi toki lisäksi olla tarpeen ajaa vedenkiertoventtiilejä auki. Muistelisin jossain autossa sitten taas käyneen tuon osalta niinkin, että ilman esilämmitystä moottorinohjaus on todennut anturin olevan normaalissa suomalaisessa talvikelissä rikki sen vuoksi, ettei niin kylmää jäähdytysnesteen lämpötilaa voi auton käyttöolosuhteissa olla...
Ah, viimeinkin tämän kämpän lämmitys pelaa, eli tämän saa nyt riittävän viileäksi. Aamulla ulkolämpötila -26 °C ja sisällä 20 °C keittiössä, patteritermostaatti hieman raollaan. Olohuoneessa ei mittaria, mutta tuntuisi nyt viimeinkin olevan lämpötila samaa luokkaa... patteritermostaatti edelleen täysin kiinni ja patteri viileä.