Teuski kirjoitti:
Nopeusrajoituksiahan perustellaan ensisijassa päästöillä. Jossain hiljattain väläytettiinkin sähköautojen porkkanaksi korkeampia nopeusrajoituksia...
Itävallassa näköjään on jo:
https://www.is.fi/autot/art-2000007682211.htmlTuo onkin mielenkiintoinen näkökulma..Olisi esimerkiksi Saksassa paljon tekemistä nopeusrajoitusten suhteen,vaikka hekin niin kovasti yrittävät olla mallimaa päästöjen suhteen.Taitaisi vaan olla poliittinen itsemurha sille poliitikolle joka lähtisi siellä rajoituksia laskemaan.
Nämä älyttömät kaahailuthan johtuvat valvonnan heikkenemisen lisäksi siitä,että melkein kuka vaan nuori jolla luottotiedot kunnossa saa sen 500 sarjan dieselibemarin jonka sitten saman tien vie lastutettavaksi.
Sakotusjärjestelmä on meillä Suomessa aika epätasa-avoinen siinä mielessä että voisi olla vielä enemmän tuloihin sidottu.
Siivojan palkalla 15km ylinopeudesta saatu sakko kirpaisee kuukauden talouteen enemmän kuin vastaava sakko hyvätuloisella,sanotaan vaikkapa 10000€ kuukaudessa tienaavalla.
Tämä tietysti vain jos lähtökohtana on ajatus siitä että saatu sakko on rangaistus,eli rankaisee saajaa,ja toimii eräänlaisena pelotteena.
En itse aja ylinopeutta.En sen takia että pelkäisin kiinnijääntiä,vaan sen takia ettei se ole luvallista.Tämä on asia mikä taitaa jakaa mielipiteitä..
