Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 29.05.2022 10:51 

Viestit: 5859
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Teuski toisella foorumilla vuonna 2011 kirjoitti:
Ulkomittoihin (pituus 3.48 cm) nähden pitkä 2.25 metrin akseliväli tarjoaa tilat neljälle henkilölle ja 166 litran tavaratilan. Vakiovarusteina tulevat olemaan ohjaustehostin, lukkiintumattomat jarrut, ajovakauden- ja pidonhallinta, sähkötoimiset ikkunat ja ilmastointi. Auton huippunopeus on 130 km/h, kiihdytys 0-100 km/h onnistuu 15 sekunnissa ja ohituskiihdytys 60 – 90 km/h kuudessa sekunnissa.

Eihän sähköautot halpoja ole, mutta mä oletin ton kuitenkin olevan hieman halvempi kuin 41 tonnia...


Nyt yksitoista vuotta myöhemmin tuon siis saa Norjasta noin 7000 egellä kuusi vuotta vanhana, ihan olemattomilla kilsoilla (12 tkm).

Ei tuo ollut upein sähkäri silloin eikä varsinkaan nyt, mutta tuo nykyinen hintataso on kyllä hämmästyttävä. Niin oli tosin myös se vuoden 2011 hinta, 41.088 euroa. Huh.


Nyt samalla hinnalla saa tuollaisen, C4 Full Electric 136 Feel Pack 50 kWh Automaatti, vastaava bensa on kympin halvempi ja diesel 9t€, on tosin ehkä toimivin konepaketti tuohon mut kyllä silti 9000€ hintaerolla muuteman ureapumpun vaihtaa...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 29.05.2022 11:57 

Viestit: 3961
Xari kirjoitti:

Nyt samalla hinnalla saa tuollaisen, C4 Full Electric 136 Feel Pack 50 kWh Automaatti, vastaava bensa on kympin halvempi ja diesel 9t€, on tosin ehkä toimivin konepaketti tuohon mut kyllä silti 9000€ hintaerolla muuteman ureapumpun vaihtaa...


Totta, nyt on maailma täynnä näitä konserniautoja, joissa kaikissa tuo sama 100 kilowatin tekniikka. Valittavaa on vaikka kuinka paljon, ihan vain tämän yhden konsernin tuotannosta. Ja siihen kaikki kilpailijat päälle.

Äärettömän viisas temppu olisi erottaa auto ja akku kahdeksi eri kaupaksi. Auton uskallan ostaa itselleni, mutta akun haluaisin vuokrata. Jäisivät akkuviat osaavan suuromistajan kannettavaksi ja autoonkin saisi sitten myöhemmin isomman kapasiteetin/rangen, jos tarpeet muuttuvat.

- Akun hinta pois sähkärin hinnasta ja puhummekin bensan/dieselin kanssa hyvinkin kilpailukykyisestä hinnasta.

Kyllä valmistajatkin tällä hetkellä tietävät, että tuollainen akunvuokraus kiihdyttäisi huomattavasti sähköautojen kauppaa. Autonvalmistajilla vain ei juuri nyt ole halua ohjata kysyntää sähköautoihin, koska bensa-autotkin pitää kaupaksi saada eikä sähköautojen tuotanto pysty tätä nykyistäkään tuotantoa tyydyttämään.

Sähköautot ovat todellisia "tulevaisuuden autoja": tilaat tänään, ja saat auton alle vuoden kuluttua. Ehkä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 29.05.2022 12:32 

Viestit: 3961
Olen löytänyt pari pientä eroa "alkuperäisen" Mitsubishin i-MiEVin ja PSA:n "kopioiden" väliltä.

Tunnetuin ero on tietenkin ne kaksi ylimääräistä "vaihdetta" Mitsun vaihdekepissä. Ne eivät tietenkään oikeasti ole vaihteita vaan vaikuttavat regeneroinnin aggressiivisuuteen: toinen noista lisätiloista jarruttaa voimakkaammin kuin tavallinen D ja toinen vastaavasti tuottaa normaalia heikomman "moottorijarrutuksen". Tämä hyvin tunnettu ero ei ole kovinkaan merkittävä juttu, koska nuo kaksi lisätilaa on saatavissa helposti ja halvalla myös PSA:n versioihin, jos joku kokee ne tarvitsevansa.

Toinen näkyvä ero on radio. Mitsun kojelauta näyttää fiksummalta, koska siinä on sisäänrakennettu, integroitu soitin. PSA:n siskot näyttävät hölmömmiltä, koska niissä on todella ylhäällä kojelaudassa paikka ihan perinteiselle normiradiolle. Jos unohdetaan kauneusarvot, niin PSA:n systeemi on ehkä fiksumpi: korkealla olevan radion voi korvata uudella Android-radiolla, joka peittoaa Mitsun orkkisvehkeen mennen tullen (Android-radio poistaa monia tämän auton varustelupuutteita: autoon saadaan navigointi, peruutuskamera ja ties mitä, mitä nykyautossa oletusarvoisesti olla pitää).

Kolmas ero liittyy ohjelmistoihin. PSA:n tuotteita urkitaan Lexialla /Diagboxilla, ja sellainen on monella tämän palstan ihmisellä jo valmiiksi. Mitsussa on oma ohjelmistonsa, jonka saatavuus on tietenkin vähän kysymysmerkki. Eräistä akkuun liittyvistä kommenteista päättelisin, että myös Mitsun i-MiEVin aktiiviomistajilla on käytettävissään Leksaa vastaava ohjelmisto, mutta mistä itse kukin sellaisen kohtuuhintaan saisi?

Neljäs ero on merkittävin, vaikka siitä puhutaan tosi vähän. Kymmenen vuotta sitten tämän auton akkuteknologia muuttui uudemmaksi, ja tuossa yhteydessä PSA tiputti kennojen määrän 88 kennosta 80 kennoon. Mitsu ei noin tehnyt!!! Eli jos Mitsulle tarjotaan vähän parempia suorituskykyarvoja niin niille on olemassa ihan oikea perusta. Kymmenen pinnan ero noin sadan kilsan rangessa tarkoittaa kymmentä kilometriä.

Lopuksi mainittakoon, että on olemassa firma, joka rakentelee näihin autoihin orkkista parempia akkuja:

https://www.ozelectricvehicles.com/mitsubishi-i-miev

Hinta lienee aika suolainen ja Englantiin on pitkä matka, mutta ihan mielenkiintoista kuitenkin, että battery upgrade on sekin mahdollista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 29.05.2022 12:55 

Viestit: 5859
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Äärettömän viisas temppu olisi erottaa auto ja akku kahdeksi eri kaupaksi. Auton uskallan ostaa itselleni, mutta akun haluaisin vuokrata. Jäisivät akkuviat osaavan suuromistajan kannettavaksi ja autoonkin saisi sitten myöhemmin isomman kapasiteetin/rangen, jos tarpeet muuttuvat.

- Akun hinta pois sähkärin hinnasta ja puhummekin bensan/dieselin kanssa hyvinkin kilpailukykyisestä hinnasta.

Kyllä valmistajatkin tällä hetkellä tietävät, että tuollainen akunvuokraus kiihdyttäisi huomattavasti sähköautojen kauppaa. Autonvalmistajilla vain ei juuri nyt ole halua ohjata kysyntää sähköautoihin, koska bensa-autotkin pitää kaupaksi saada eikä sähköautojen tuotanto pysty tätä nykyistäkään tuotantoa tyydyttämään.

Sähköautot ovat todellisia "tulevaisuuden autoja": tilaat tänään, ja saat auton alle vuoden kuluttua. Ehkä.


Maailmalla nämä on ollut normihommaa ainakin Renault ZOE:n kanssa, täällä tämä ei ole käynnyt kun suomen maailman edistynein autoverotus ei osaa erotella että osa autosta onkin vuokrattu :lol:

Zoea saa maailmalta 5000€ mutta kun niissä ei ole akkua joka on ostettuna 10.000€ lisää, akkuvuokra olisi joku 50€/kk

Mihin lie sitten tämä enään perustuu kun eihän täyssähköstä peritä autoveroa, päinvastoin saat 2000€ rahaa :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 29.05.2022 13:59 

Viestit: 3961
Xari kirjoitti:
Maailmalla nämä on ollut normihommaa ainakin Renault ZOE:n kanssa, täällä tämä ei ole käynnyt kun suomen maailman edistynein autoverotus ei osaa erotella että osa autosta onkin vuokrattu :lol:

Zoea saa maailmalta 5000€ mutta kun niissä ei ole akkua joka on ostettuna 10.000€ lisää, akkuvuokra olisi joku 50€/kk

Mihin lie sitten tämä enään perustuu kun eihän täyssähköstä peritä autoveroa, päinvastoin saat 2000€ rahaa :shock:


Kangoon kanssa sama kuvio. Tämä verottomuus on tilapäinen juttu, mutta pysyväksi kuvioiksi voisi muodostaa jonkin sortin autovero vuokra-akuille.

Nähtävissä on, että EU:n yhdentymisen seurauksena tulee olemaan yhä vaikeampaa kieltää ulkomaisella autolla ajo omilta kansalaisilta. Kansalliset vakuutusyhtiöt varmasti pelkäävät tätä, ulkomainen auto kun tarkoittaa ulkomaista vakuutusta.

Iso ongelma verottajalle tulee, jos jokin valmistaja ei lainkaan myy akkuja autoihinsa: vuokraaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 09.06.2022 13:40 

Viestit: 3961
Tää halpa pikkusähkäri vain edelleen polttelee mua. Mun työmatka on vain 12,5 kilsaa...

Otsikon auton puutteita ovat mm. kovamuovinen sisusta, ratin syvyyssäädön puute, infotainmentin puute ja vakionopeussäätimen puute.

Navit ja muut saa auton helposti jälkikäteenkin: noihin saa kuitenkin tungettua 2-din soittimen ja aika moneen yksilöön on jo sellainen laitettukin.

Ratin säädön puute on asia, jonka merkitys selviää koeajolla: jos ratti on sopivalla etäisyydellä ilman säätöäkin niin sitten ongelmaa ei ole.

Mutta se helkkarin vakionopeussäädin...Jos cruise puuttuu, niin elämän pk-seudulla on kettumaista. Täällä on satatuhatta liikennekameraa ja puoli miljoonaa poliisia koko ajan viatonta autoilijaa metsästämässä.

Cruisen voi kuitenkin jälkiasentaa. Käsittääkseni joillakin markkina-alueilla Cruise on ollut saatavilla ja sen voi jotenkin jälkiasentaa karvalakkeihinkin. Mutta helpompaa saattaa olla asentaa jälkiasennusversio: Hollannissa sellainen maksaa asennettuna 500 euroa, mikä on jo vähän liikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tosihalpa Sitikan sähköauto C-Zero
ViestiLähetetty: 22.08.2022 17:31 

Viestit: 3961
Kumma juttu! Keväällä Norjassa oli vaikka kuinka paljon tarjolla todella halpoja pikkusähkäreitä (Citroen C-Zero, Peugeot Ion, Mitsubishi i-miev).

Nyt ei ole! Hinnat ovat nousseet hurjasti ja mielettömän vähän (alle 20 tkm, jopa alle 10 tkm) ajetut yksilöt kadonneet kokonaan.

No, mä olen jo tottunut tähän. Hämäläiset geenit, näin nyt vain tuppaa käymään.

Kaipa se on Norjassakin noussut bensan hinta niin paljon, että vähän kurjemmatkin sähkärit käyvät kaupaksi. Ei tarvitse enää olla Model S.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: