Olen löytänyt pari pientä eroa "alkuperäisen" Mitsubishin i-MiEVin ja PSA:n "kopioiden" väliltä.
Tunnetuin ero on tietenkin ne kaksi ylimääräistä "vaihdetta" Mitsun vaihdekepissä. Ne eivät tietenkään oikeasti ole vaihteita vaan vaikuttavat regeneroinnin aggressiivisuuteen: toinen noista lisätiloista jarruttaa voimakkaammin kuin tavallinen D ja toinen vastaavasti tuottaa normaalia heikomman "moottorijarrutuksen". Tämä hyvin tunnettu ero ei ole kovinkaan merkittävä juttu, koska nuo kaksi lisätilaa on saatavissa helposti ja halvalla myös PSA:n versioihin, jos joku kokee ne tarvitsevansa.
Toinen näkyvä ero on radio. Mitsun kojelauta näyttää fiksummalta, koska siinä on sisäänrakennettu, integroitu soitin. PSA:n siskot näyttävät hölmömmiltä, koska niissä on todella ylhäällä kojelaudassa paikka ihan perinteiselle normiradiolle. Jos unohdetaan kauneusarvot, niin PSA:n systeemi on ehkä fiksumpi: korkealla olevan radion voi korvata uudella Android-radiolla, joka peittoaa Mitsun orkkisvehkeen mennen tullen (Android-radio poistaa monia tämän auton varustelupuutteita: autoon saadaan navigointi, peruutuskamera ja ties mitä, mitä nykyautossa oletusarvoisesti olla pitää).
Kolmas ero liittyy ohjelmistoihin. PSA:n tuotteita urkitaan Lexialla /Diagboxilla, ja sellainen on monella tämän palstan ihmisellä jo valmiiksi. Mitsussa on oma ohjelmistonsa, jonka saatavuus on tietenkin vähän kysymysmerkki. Eräistä akkuun liittyvistä kommenteista päättelisin, että myös Mitsun i-MiEVin aktiiviomistajilla on käytettävissään Leksaa vastaava ohjelmisto, mutta mistä itse kukin sellaisen kohtuuhintaan saisi?
Neljäs ero on merkittävin, vaikka siitä puhutaan tosi vähän. Kymmenen vuotta sitten tämän auton akkuteknologia muuttui uudemmaksi, ja tuossa yhteydessä PSA tiputti kennojen määrän 88 kennosta 80 kennoon. Mitsu ei noin tehnyt!!! Eli jos Mitsulle tarjotaan vähän parempia suorituskykyarvoja niin niille on olemassa ihan oikea perusta. Kymmenen pinnan ero noin sadan kilsan rangessa tarkoittaa kymmentä kilometriä.
Lopuksi mainittakoon, että on olemassa firma, joka rakentelee näihin autoihin orkkista parempia akkuja:
https://www.ozelectricvehicles.com/mitsubishi-i-mievHinta lienee aika suolainen ja Englantiin on pitkä matka, mutta ihan mielenkiintoista kuitenkin, että battery upgrade on sekin mahdollista.