Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
V6:ssa on ZF looda ei AL4


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 14:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Jos sivuutetaan fakta, että jpop puhuu V6:ta niin...

jpop kirjoitti:
2. - Se on mielestäni melko hidas arpoja - etenkin silloin kun pitäisi oikeasti liikkua (ja vehje on kuitenkin V6)


Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus AL4:ssa. Ainakin emännän C5 miettii risteyksestä lähtiessä vähän aikaa ennen kun lähdetään liikkeelle. Siis kun heittää jalan jarrulta kaasulle, niin odottaisi, että auto "ampaisisi" heti matkaan. En sitten tiedä, onko tuohon tullut jotain softapäivityksiä tms., mutta rauhallisemmalla liikkeellelähdöllä tuo toimii ihan OK.

Muuten AL4 on toiminut oikein hyvin. Meillä lie siis maanantaikappale :mrgreen:



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 14:43 

Viestit: 161
Paikkakunta: Kangasala
Sitikkapuoskari kirjoitti:
V6:ssa on ZF looda ei AL4


Totta - sekoilen - sori... :shock:



XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 18:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Kyllä mä voisin al4 laatikkoisen ottaa jos olisi tiedossa että siihen on varmasti vaihdettu säännöllisesti öljyjä. Ei siinä laatikossa muuta perustavanlaatuista vikaa ole kuin huolto-ohjelma. (tai no olisihan se parempi jos kaikki öljyt pääsisi tyhjentämään kerralla, mutta se on monen laatikon ongelma.)

Sama kyllä pätee kaikkiin automaatteihin, en ostaisi jos ei olisi tiedossa milloin on öljyjä vaihdettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Samoin huolisin kyllä AL4-lootalla olevan, jos öljyt on vaihdettu edes 60 tkm välein, mieluummin tuplat tiheämmin, kuten kaikkiin normi ATF:ää käyttäviin automaattilootiin. Ei se ööli ole siinä suhteessa sen ihmeellisempää. Automaatin öljyn pitää olla kokolailla saman väristä poislaskettaessa, kuin sisään kaataessakin ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 03.06.2010 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Minulle ainakin sanoo Citroën service vaihdelaatikon kohdalla "HP20 (AVL)". Xantia V6 1997.
Minulle on kasvanu päähäni se käsitys, että näissä isolohkoissa on aina tuo HP-loota.

edit: Ja näinhän se jo kerittiin tuossa todeta ennenku hidas ehti muotoilla asian loppuun.



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 04.06.2010 13:11 

Viestit: 35
Mites osaako kukaan valaista Xsara picassojen kohdalta että mitä automaattia noissa on käytetty?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 04.06.2010 16:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Kooma kirjoitti:
Kyllä mä voisin al4 laatikkoisen ottaa jos olisi tiedossa että siihen on varmasti vaihdettu säännöllisesti öljyjä. Ei siinä laatikossa muuta perustavanlaatuista vikaa ole kuin huolto-ohjelma. (tai no olisihan se parempi jos kaikki öljyt pääsisi tyhjentämään kerralla, mutta se on monen laatikon ongelma.)

Sama kyllä pätee kaikkiin automaatteihin, en ostaisi jos ei olisi tiedossa milloin on öljyjä vaihdettu.


Tokihan kerralla saa kaikki laskettua, oppaassa kerrotaan että öljypohja pois niin aikalailla kaikki tulee.
Vaihdoin 98 megane sceniciin automaattiöljyt. Pari kolme vaihtoa joutuu tekemään että saa laadukasta jälkeä. Propun kautta tulee 3litraa ulos ja toiset kolme jää sisälle. Tosin oli meinaan sitä helvetin kallista punaista öljyä (18e/l) niin melkeinpä olisi kannattanut öljypohja irrottaa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 04.06.2010 16:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Automaatissa se loppuöljy jää momentinmuuntimeen, joissain autoissa on muuntimessakin proppu muttei näissä meidän peleissä- olisi hyvä olla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 00:37 

Viestit: 69
En viitsisi paljon aiheeseen puuttua, mutta insinöörinä on vain pakko todeta että huoltovapaata automaattivaihteistoa EI OLE OLEMASSA. AL 4 toimii ja kestää, kun siihen vaihdetaan öljyt n. 60 000 /3 vuotta välein. Uudemmat vaihteistot ovat toimineet paremmin, sillä mm. venttiilliit ovat eri materiaalia joista ei kerry metallimujua öljyn sekaan. Vielä jos vaihteistossa olisi vaihdettava suodatin ja normaali dexron III öljy toimisi huomattavasti luotettavammin.

Tuo Esson longlife öljy ei ole paras mahdollinen meidän olosuhteissamme, joissa öljyn sekaan kertyy kosteutta ja pölyä. En tiedä kestääkö muut vaihteistot nykyään juurikaan paremmin, mutta viitisen vuotta sitten kaikissa sähköisestiohjatuissa oli ongelmia. Pahimpia oli Mersun laatikot, joita kukaan ei suostunut korjaamaan Suomessa. Yhteinen syy vaivohin oli huonot tai liian vähäinen öljymäärä. Myös heikkoja (väärin karkaistuja) pantoja löytyi monesta laatikosta. Myös omasta AL4:stani. Pannat ovat myös kapeampia, koska vaihteita on enemmän (vrt. vanhat kolmivaihteiset jenkit).

AL 4:sta käytetään paljon Kiinassa ja Argentiinassa valmistetuissa Citikoissa, joten jos se kestää siellä pitäisi sen kestää muuallakin. Tai sitten noissa maissa vaihdetaan vaihteistoöljyjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 00:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
eli yhteenvetona voi sanoa että autoa ja sen kuluvia osia täytyy huoltaa ja vaihtaa jos haluaa niiden toimivan.
Ei varmaan kellekään yllätys :lol:
Ja mikäs siinä jos haluaa merkkiä vaihtaa,jokainen päättää haluamastaan perstuntumasta,ei siitä voi ketään syyttää



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 01:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
on se hyvä kun oikein insinööri kertoo meille totuuden :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 11:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
ipo kirjoitti:
Uudemmat vaihteistot ovat toimineet paremmin, sillä mm. venttiilliit ovat eri materiaalia joista ei kerry metallimujua öljyn sekaan.


Näin se varmaan onkin, mutta _JOS_ maahantuojan huollon nitinästä huolimatta on asiakkaan puolelta vaadittu öljynvaihtoja, maksettu työstä parisataa euroa per kerta ja siltikin maahantuojan kanta ongelmiin on "kokeillaan tätä ja tuota ja ehkä tätä - tämä maksaa kahdeksansataa ja tuo kolmetonnia" on homma otsikon mukaisesti anaalista.

On väärin, että useamman vuoden ajan tehdas piti maksavaa asiakasta koekaniinina. Laatikon huonosta maineesta saavat siis kiittää vain itseään. Itse olen kovat oppirahat laitteesta maksanut ja kiitos - ei koskaan enää.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 13:36 

Viestit: 21
Paikkakunta: Uurainen
Ihan vain tuli mieleen tosta Voortista, työkaverilla oli 2000-luvun alkupuolen focus, auotomaatti, liisinkipelinä. Ja kun 30000km tuli mittariin täyteen, laukes sitte se laatikko. Oli Voortin korjaamolla sen reilun kolme kuukautta korjattavana. Ei ollu osia? Ja sanoivat Voortilla, ettei ole ensimmäinen lauennut. Kaveri oli kyllä tottunut, että Voorti oli muutenkin aika tiuhaan korjaamolla sähkövikojen takia ja oli tottenet ajelemaan korjaamon laina-autolla.
Kyllähän se noissa tehokkaimmissa voi looda ehkä helpommin laueta, mutta tässä Voortissa oli 1.6 bensa.

PS.Sen laatikkorempan aikana Voortin huolto oli sitte soittanu kaverille, että sen pitää tuoda se laina-auto takas. Olivat myyneet sen.



...Ja ensimmäisenä autona omistin D-superin...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 05.06.2010 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jotenkin tuttua tekstiä IPO.lta ja kimmolta. ihan kuin joku jo vuosia sitten marisi samasta koekaniini aiheesta . liittyi kyllä erääseen 1990 luvun alkupään tuotteeseen.
:twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 06.06.2010 22:43 

Viestit: 69
Tuo maahantuojan asenne on totta, ainakin C5:sten kohdalla, joissa noita laatikkovikoja oli vähintään riittävästi. Täällä maakunnassa huolto sentään teki/tekee miten asiakas haluaa ilman turhia puheita. Toisaalta on kyllä käyttäjän ihan kohtuullista odottaa, että laite on huoltovapaa mikäli valmistaja niin väittää. Ihan kaikkea ei kuitenkaan pidä niellä. Nykyisin valmistajat luottavat liikaa tekniikkaan tai haluavat myydä nopeasti uutta tilalle. Mikäli laitteita huolletaan ne kestävät liian kauan.

Monissa autoissa huoltovälit ovat liian pitkiä ja omistajan pitäisi pystyä kontrolloimaan huoltotarvetta. Huollossahan ei tehdä paljon muuta kuin vaihdetaan öljyt ja joitain osia. Jostain syystä itse huolletut autot ovat vanhempana paremmassa kunnossa kuin ne joissa löytyy kaikki merkkihuollon leimat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 07.06.2010 00:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kuluttajan on osattava vaatia,eli täytyy olla tietämystä muutakin kuin ajoreitti kotoa huoltoon.
pari tuttua on aina vienyt huoltoon auton,sanoneet että tehkää mitä tarvii. molempien autosta on lauennut jakohihna koska ei ole seurattu huoltokirjaa vaan tehty öljynvaihdot yms.
Naapurit tekee samalla tavalla,auto huoltoon ja tehkää mitä haluatte/tarvitsee.
Keväällä vaihdoin 740.seen hihnoja kun taivahan tosi että otin vanhat laturin hihnat ja jarrutehostimen hihnan käsin katkaisemalla pois,ei tarvinnut edes lujaa taittaa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: On tää perseestä. .
ViestiLähetetty: 24.05.2012 09:46 

Viestit: 352
black_van kirjoitti:
Tokihan kerralla saa kaikki laskettua, oppaassa kerrotaan että öljypohja pois niin aikalailla kaikki tulee.


Löytyipä tämä vanha topikki haulla ja jäin tätä kohtaa ihmettelemään. Onko niin että AL4:ssa on ihan erillinen öljypohja jonka saa kotitallissa normikaluilla irti ilman suurempaa jumppaa? Ja löytyykö öljypohjan takaa jopa suodatinkin? Viikonloppuna pitäisi vaihdella femman lootaan öljyt niin sillä kyselen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: