RPekka kirjoitti:
Natero kirjoitti:
Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin.
Paitsi ettei Citroenin perän painumisella jarrutuksessa ole mitään tekemistä sen kanssa että takajarrujen paine tulee jousituksesta. Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Jos et usko niin kokeileppa jollain vanhemmalla VAG-tuotteella käsijarrun vetämistä. Ei siinäkään perän painuminen johdu vaijereista vaan ihan samasta jarrutusmomentista.
Paitsi, että takapyörille kohdistuva paino vaikuttaa suoraan takajarrujen tehoon ja sitä kautta takapään korkeuden pysymiseen suunnilleen vakiona. Perä keventyy, jousituksen paine alentuu, jarrupaine (ja jarrutusteho) vähenee.
Perä painuu (kitka tien ja takapyörien välillä lisääntyy) ja jousituksen paine kasvaa, joka suoraan lisää takajarrulle tulevaa painetta.
Miten tämän saisi selkokieliseksi?
Uskoisin, että F1-hommissa suunnittelijat tietävät jotain ohjaus- ja jousitusgeometriasta, kuten Citroënin ukkelit.
ps. nyt (klo 20.50) meni koko kylä pimeäksi; sähköt poikki. Onneksi I(G)Phone toimii ja läppärissä on vielä virtaa.