Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 11.01.2012 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
"Lotuksen systeemi perustuu siihen, että auton jousitus tunnistaa jarrutuksen voimakkuuden ja pyrkii säilyttämään auton ajokorkeuden optimaalisena myös kaikenlaisissa jarrutuksissa. "

Miten tää kuulostaakin kovin tutulta?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Olisko kikkailtu tukivarsien suunnilla, kaikki aktiiviset järjestelmät kun on kielletty, toisin kuin katuautoissa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:27 

Viestit: 261
Jonkinlainen hydesysteemi liitettynä tukivarsiin joka nostaa keulaa jarrutuksessa. Aktiivijousitus, laiton, hyihyi....vai onko sittenkään? Charlie Whiting ratkaisee...



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 08:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
DSMarko kirjoitti:
Jonkinlainen hydesysteemi liitettynä tukivarsiin joka nostaa keulaa jarrutuksessa. Aktiivijousitus, laiton, hyihyi....vai onko sittenkään? Charlie Whiting ratkaisee...


Veikkaan että ei, ihan jo sen tuoman lisäpainonkin takia :) Eikä noissa piireissä ihan niin räikeästi sääntöjä vastaan suunnitella. Osaavat kyllä hienosti etsiä porsaanreikiä...

edit:

http://www.todayonline.com/Sports/EDC120112-0000115/Lotus-trigger-first-F1-controversy-of-2012

"Lotus were using a mechanism activated by the driver using a pedal to maintain ride height"

"Anything which uses a driver's movement to gain performance by altering the aerodynamic characteristics is banned, but Autosport said the system was reactive to brake torque, formed part of the suspension and therefore complied with the regulations."

Tuo kielto taitaa olla peruja siitä polvella säädeltävästä ilmanohjaimesta, viime kaudellako se oli?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:02 
2cvkimmo kirjoitti:
"Lotuksen systeemi perustuu siihen, että auton jousitus tunnistaa jarrutuksen voimakkuuden ja pyrkii säilyttämään auton ajokorkeuden optimaalisena myös kaikenlaisissa jarrutuksissa. "

Miten tää kuulostaakin kovin tutulta?

Voisi olla järkeä. Ihan pikaisesti pääteltynä ja hatusta heitettynä: Etujousituksessa on iskunvaimentimeen lisätty sisäänjouston painepuolelle yhteys jarrusatulaan, jolloin jarrupaine nostaa keulaa jarrutettaessa. Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin.
Lisäpaino järjestelmässä voi olla pari kiloa?
Nerokkaat keksinnöt ovat yksinkertaisia!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Natero kirjoitti:
Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin.

Paitsi ettei Citroenin perän painumisella jarrutuksessa ole mitään tekemistä sen kanssa että takajarrujen paine tulee jousituksesta. Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Jos et usko niin kokeileppa jollain vanhemmalla VAG-tuotteella käsijarrun vetämistä. Ei siinäkään perän painuminen johdu vaijereista vaan ihan samasta jarrutusmomentista.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
RPekka kirjoitti:
Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää.
Sen verran homma johtuu hydrauliikasta, että jarruventtiili päästää heti jarrutuksen alussa hieman painetta takajarruille, jolloin jarrumomentti toisiaan päästää perää painumaan alas.

Esipaine on ainakin Xantiassa viritetty niin, että, kun kaikki on kunnossa, niin auto pyrkii pysymään lähes vaakasuorassa koko jarrutuksen ajan kuormituksesta ja hidastuvuudesta riippumatta. Eräänlainen Anti-dive toiminto siis.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 13.01.2012 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Natero kirjoitti:
Etujousituksessa on iskunvaimentimeen lisätty sisäänjouston painepuolelle yhteys jarrusatulaan, jolloin jarrupaine nostaa keulaa jarrutettaessa.
Veljellä joskus olleessa nagasakissa oli etuhaarukassa anti-dive venttiilit, jotka napsahtivat kiinni jarrutuksissa.
svc kirjoitti:
auto pyrkii pysymään lähes vaakasuorassa koko jarrutuksen ajan kuormituksesta ja hidastuvuudesta riippumatta.
Näyte BX:n jarrutuksesta: http://www.youtube.com/watch?v=mBXZS-Ysq74



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kimin jarrut kuohuttavat
ViestiLähetetty: 13.01.2012 21:52 
RPekka kirjoitti:
Natero kirjoitti:
Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin.

Paitsi ettei Citroenin perän painumisella jarrutuksessa ole mitään tekemistä sen kanssa että takajarrujen paine tulee jousituksesta. Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Jos et usko niin kokeileppa jollain vanhemmalla VAG-tuotteella käsijarrun vetämistä. Ei siinäkään perän painuminen johdu vaijereista vaan ihan samasta jarrutusmomentista.

Paitsi, että takapyörille kohdistuva paino vaikuttaa suoraan takajarrujen tehoon ja sitä kautta takapään korkeuden pysymiseen suunnilleen vakiona. Perä keventyy, jousituksen paine alentuu, jarrupaine (ja jarrutusteho) vähenee.
Perä painuu (kitka tien ja takapyörien välillä lisääntyy) ja jousituksen paine kasvaa, joka suoraan lisää takajarrulle tulevaa painetta.
Miten tämän saisi selkokieliseksi?
Uskoisin, että F1-hommissa suunnittelijat tietävät jotain ohjaus- ja jousitusgeometriasta, kuten Citroënin ukkelit.

ps. nyt (klo 20.50) meni koko kylä pimeäksi; sähköt poikki. Onneksi I(G)Phone toimii ja läppärissä on vielä virtaa.


   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: