Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 20.07.2019 20:48 

Viestit: 511
En poista nikkiä, mutta naapurintäti aiheutti citroenin poistumisen autuaammille hydraulilaitumille. Seuraava ajokki ei tule olemaan citroen vaan löytyy joko kiina/ruotsalaisesta tai japanilaisesta (entisestä PSA kumppanista) halutaan näet neliveto ja vähintään 2000kg vetokykyä. C-Crosser on koettu (Outlanderina) ja viimeisin versio mitsusta kiinnostaa, mutta kestävyys on askarruttavaa (vag tekniikalla mitsu jätti alle 70tkm ajettuna kahdesti tielle, kun citikoillaon matkattu 1,6milj km ja ovat jättäneet kolmesti matkalle. Aika näyttää tuleeko yhden talven ajetut X7 17" talvirenkaat orkkis aluilla sekä kattoteline myyntiin (vanteet sopii volvoon).
Ei tule perheeseen siis vielä säköautoa (likviditeetti vajauksen vuoksi) 75k€ on nykyisellään liikaa (tessu model X ainoa jonka vetokyky on riittävä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 21.07.2019 05:25 

Viestit: 624
Edesmennyt ystäväni ei kehuskellut volvoa, mutta tiesi 2.3 litrasen kestävän useamman miljoonakilometriä ettei tarvitse motorille tehdä muuta kuin vaihtaa öljyjä.
Castrol-öljy sivuilta löytyy -60 luvun pyhimysvolvosta kuva ja väite useammasta miljoona kilometristä ettei moottorille ole tarvinut tehdä myöskään muuta kuin vaihdella öljyjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 21.07.2019 14:41 

Viestit: 4
Puolisolla samanlaiset tarpeet. Hevoskärryä veteli VAG-Outlanderilla kunnes lyhyen ajan sisällä meni turbo, kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Jotain 350 tkm paikkeilla. Korjattiin, mutta vaihtoajatus jäi päälle. Samankorinen piti saada, koska meidän käyttöön ylivoimaisesti paras peräkontti. Löydettiin Mitsun omalla moottorilla varustettu 58 tkm ajettu -11 mallinen. Hinta oli korkeahko, mutta koska mieleinen, niin kaupat syntyi.

Sähköauto kiinnosti, mutta vetokyvyttömyyden takia hylättiin. Volvon V60 hybridissä olisi ollut 1800 kg vetokyky.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 28.04.2025 14:27 

Viestit: 4994
Vähän vanha ketju, mutta kun törmäsin, niin...
citax kirjoitti:
Edesmennyt ystäväni ei kehuskellut volvoa, mutta tiesi 2.3 litrasen kestävän useamman miljoonakilometriä ettei tarvitse motorille tehdä muuta kuin vaihtaa öljyjä.
Castrol-öljy sivuilta löytyy -60 luvun pyhimysvolvosta kuva ja väite useammasta miljoona kilometristä ettei moottorille ole tarvinut tehdä myöskään muuta kuin vaihdella öljyjä.

https://www.castrol.com/en_us/united-st ... ordon.html
Tuossa artikkeli, ei ainakaan enää ole väitettä ettei muuta olisi tehty kuin öljynvaihtohuoltoja, eikä se pitäisi paikkaansakaan, moottori on ehkä alkuperäinen, mutta kaksi "moottorin huoltoa" 680000 ja vähän vaille 2 miljoonaa mailia:
Lainaa:
Mr. Gordon has had it overhauled twice, at the 680,000-mile mark and again at nearly 2 million miles. Mr. Gordon has been telling everyone for years that the first rebuild wasn’t even necessary.

https://archive.nytimes.com/wheels.blog ... lvo-1800s/
Todennäköisesti Gordonilla oli tarkemminkin mapeissa mitä silloin tehtiin, ekasta totesi ettei olisi ollut niin tarpeenkaan, toinen tehtiin ehkä sen takia että puristukset alkoi katoamaan, tosin suomeksi väitetään että olisi sen takia vaihdettu moottori:
Lainaa:
Kahden miljoonan mailin raja rikkoutui vuonna 2002, josta hyvästä Gordon sai uuden Volvo C70:n. Seitsemän vuotta myöhemmin P1800:n puristukset alkoivat häipyä, minkä takia siihen vaihdettiin uusi moottori.

https://tekniikanmaailma.fi/maailman-tu ... -rikotaan/
Mutta tuossa voisi olla myös kyse toisesta remontista, tosin matkamittarin lukemissa toisessa ennen 2 miljoonaa mailia ja toisessa vasta sen jälkeen, mutta lehtijuttuihin ei aina voi luottaa... Mutta ei kyllä firman mainostiedotteissakaan korosteta mitä öljyä käytti ennen kuin GTX julkaistiin tai olisko mennyt saman matkan eri valmistajan öljyillä...

Olisi kyllä mielenkiintoista saada selville totuus tuosta alkuperäinen moottori/vaihdettiin uusi moottori (suomenkielisessä wikissä on tuo sama maininta, viittaus lienee hesariin maksumuurin taakse, mutta onkohan sieltä se kohta peräisin), jotenkin epäilevästi suhtaudun siihen että moottori olisi ollut "uusi" vuonna 2009? New York Timesissä oli enemmän tietoja, myös siitä miten Gordon sai parikin uutta Volvoa ja ajoi niilläkin aika reilusti.

Mutta maailmalla ennätykset on isompia, Suomessa taidettiin jäädä reilu puoleen ja koneitakin meni kolme, autonvalmistajan voitelukin oli vaatimattomampaa, 2 miljoonan tienoilla kun vaihteisto hajosi, niin velmu kyseli meneekö tämä takuuseen kun hajosi niin äkkiä - menihän se:
https://www.se-makinen.fi/node/index/de ... nan-volvo/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 28.04.2025 19:35 

Viestit: 3645
Sekä moottoreiden elinkaari että polttoaineenkulutus ovat puolittuneet. Joku voisi tosin sanoa, että elinkaari on viidesosa entisestä eikä polttoaineenkulutus todellakaan ole ihan samassa tahdissa parantunut.

Keskimääräinen elinkaari on edelleen monelle ihan riittävä; isompi ongelma on se, että liian moni kone hajoaa jo elämänsä keväässä. Ei se kauheasti lohduta, että merkin xx kone tyypillisesti on ongelmaton 250 tkm, jos oma ja vaimon auto hajoavat alle satkun.

Jos näitä ennenaikaisia hajoamisia olisi oikeasti vähän, valmistajat ratkaisisivat ongelman yksinkertaisesti ottamalla aniharvat tapaukset omaan piikkiinsä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näkemiin "maailman"paras merkkipalsta
ViestiLähetetty: 28.04.2025 23:02 

Viestit: 4994
pvalila kirjoitti:
Sekä moottoreiden elinkaari että polttoaineenkulutus ovat puolittuneet. Joku voisi tosin sanoa, että elinkaari on viidesosa entisestä eikä polttoaineenkulutus todellakaan ole ihan samassa tahdissa parantunut....

Rippuu kyllä paljon mihin aikaan vertaa, omien muistikuvien mukaan esimerkiksi vielä 80-luvulla ja 60-70 luvun autojen moottoreita korjattiin tiheästi ja joka kaupungissa oli moottorihiomoja tms. pilvin pimein, kunnostettuja vaihtomoottoreita myytiin melkein maitokaupassa, sitten niistä tehtiin melko ikuisia hyvin huollettuna mekaanisesti ja nyt on optimoitu kulutuslukemia ja sisäistä kitkaa, välillä hieman liikaa, männänrenkaiden puristusvoima ei riitä ja laakeripinnat liian kapeat tai osista tehty liian kevyitä ja kesto kärsii...

Osin kyllä työn kallistuminenkin on tehnyt moottoreiden täyskorjaamisesta harvinaisempaa, vähänkään vanhempaan perusautoon ei enää kannata investoida moottoria/täysremonttia, kun ehjän käytetyn samanlaisen saa halvalla, joskus halvemmalla kuin moottorin irroitus ja paikoilleen laitto ulkopuolisella. Sen sijaan jossain Intiassa kadunvarren paja korjaa vaikka katkenneen kampiakselin ja työtunteja kuluu, eikä oletettu kestoikäkään ole ehkä valtava, mutta työvoima on halpaa...

Ja kyllä 90-luvulla tehtiin paljon erilaisia ongelmallisia moottoreita ja montakohan konetta mennyt palasiksi kun hihna katkennut, kun ei ole raaskittu vaihtaa niin tiheään kuin välillä oli vaatimus, muutaman vuoden tai muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein...

Toisaalta oli jo 90-luvun lopussa ja 2000 luvun alussakin moottoreita, jotka kuluttivat kampiakselin laakereita tai kampiakseleita ja jotkut katkoivatkin kampiakseleita/kiertokankia (Tuossa on mielessä Alfan bensakoneita ja Subarun dieseleitä, mutta eivät läheskään ainoat esimerkit, mutta muistan myös työkaverin ilmeen kun sai korjaamolaskun muutaman (volkkariperheen) dieselin pumppusuuttimen vaihdosta, pitkä päivittäinen työmatka ja aika pienillä kilometreillä dieselissä "pikku remontti", mutta olikin yllättävän hintava (muistelen että osat olivat silloin noin 2500 €), no on tuostakin ainakin yli 15 vuotta) Bensasuorasuihkujakin yritettiin useamman kerran ennenkin saada toimimaan, vaikka Citikan HPI vuosituhannen alussa, ei ollut tarjolla kovin pitkään ja ilmeisesti korkeapainepumppu ei ollut pitkäikainen ja varsin kallis korjata ja muillakin merkeillä samanlaisia lastentauteja.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: