Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tippa pesuaineita, onko ympäristöhaitta?
ViestiLähetetty: 03.09.2016 10:21 
Käyttäjän avatar

Tulipa mieleen kysäistä mielipiteitä, tai asiatietoa pesuaineiden biohajoavuudesta.

Esimerkiksi erinomainen terassin ampiaisloukku on ollut seuraavanlainen: lasipurkki, jossa appelsiinimarmeladin jämät, pari desiä vettä, vähän hunajaa, viinietikkaa, ja n. 10 tippaa astianpesuainetta. Kaikki makuaineet houkuttelevat ampiaisia ja kärpäsiä purkkiin. Hyönteiset tyypillisesti hengittävät takaruumiin hengitystiehyeillä, ja vahapintaiset mikropienet peitinkarvat hylkivät hyvin pintajännitteistä vettä. (näin ainakin luulen olevan) Loukun liuoksen etikka kenties aiheuttaa kouristusreaktion hyönteiselle, ja pesuaineen poistaessa veden pintajännityksen vesi pääsee hengitystiehyeisiin tukehduttaen hyönteisen. Tällainen loukku pyydysti satamäärin ampiaisia ja loppukesästä enenevässä määrin myös eri kokoisia kärpäsiä. Lähes jokainen ötökkä, jonka takaruumis hipaiseekin liuosta, kuolee siihen 20 sekunnissa.

Nyt tuo purkki on tehtävänsä tehnyt, ilmojen viiletessä emme enää paljon ruokaile omalla terassilla. Jos heitän sisällön kanervikkoon, tiedän ettei KUKAAN siitä tule kokemaan mitään haittaa, ikinä. Mutta noin teoriassa, onko astianpesuainetippa pysyvä ympäristöhaitta?

Tai jos olen Lapissa kultamailla, ja syönnin jälkeen käytän jonkun tipan astianpesuainetta, jonka taas viskaan kanervikkoon, teenkö (teoriassa) ympäristöhaitan? Pisara meressä-ajattelu tietenkin lievittää omantunnon tuskaani, mutta... :roll:

Poissa

Viestin otsikko: Re: Tippa pesuaineita, onko ympäristöhaitta?
ViestiLähetetty: 03.09.2016 11:26 

Astianpesuainehan muuttuu ympäristömyrkyksi, jos vesi johon se laitetaan tulee hanasta. Jos vesi taas on ns. kantovettä, se on täysin myrkytöntä. Ainakin jos jätevesimääräyksiä yrittää tulkita. :?

Poissa

ViestiLähetetty: 03.09.2016 12:01 

XM-Hannu kirjoitti:
...ampiaisloukku... ...Tällainen loukku pyydysti satamäärin ampiaisia...

Ampiaisloukku? Sehän on melkoinen ympäristöhaitta. Miksi sitä tarvitset?

Kuva Kuva
Tuon olivat valinneet asuinpaikakseen.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 03.09.2016 12:10 

Jotenkin kuvittelisi että kanervikkoon viskaaminen vastaa imeytyskenttä-puhdistusta, eli luonnollinen biologinen hajoaminen. Minusta kuulostaa jopa ekologisemmalta kuin ison kaupungin keskitetty jätevesien puhdistus, se on toki ihan hyvällä tasolla Suomessa, mutta silti osa kuomituksesta päätyy vesistöihin ja itämereen kuormaksi (tai kasvattaa levämassoja tms.).

Jotenkin luulisin ettei markkinoilla ole yhtään tiskiainetta joka ei ole jollain lailla biohajoavaa. Jos tiskiaineen turvallisuus kiinnostaa, niin monesta löytyy metistä vaarallisuus ja biohajoavuustiedot kun laittaa googleen tuotteen nimen ja ktt tai käyttöturvallisuustiedote.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.09.2016 13:34 
Käyttäjän avatar

Eipä se tippa fairyä mitään tee porauslautoilla noilla jotka laivaväyliä rakentelee merellä käyttää fairyä jos ööliä menee mereen.

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 03.09.2016 13:52 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
Ampiaisloukku? Sehän on melkoinen ympäristöhaitta. Miksi sitä tarvitset?

Ihminen, siis myös minä, on maailmanhistorian pahin peto ja tuholainen. Myös minä kamppailen omasta elintilastani, ja jopa ravinnostani. Jos 6-8 ampiaista aikoo iskeä kiinni samaan lihapullaan, kuin minäkin, niin käytän kyllä isomman etuoikeutta...

Ei minulla ole mitään luonnossa lentäviä hyönteisiä vastaan, mutta kun itse rakentamani terassi ei nyt varsinaisesti, kestopuineen ole luontoa. Vaikka vaimoni yrittää sitä kymmenin kukkasin luonnoksi naamioidakin. Mutta pysykööt ampiaiset kukissa, minä pysyn lihapullissa. Näin välttäisimme suuremmat konfliktit :lol:

Jännää muuten, miten hyönteisten kannat vaihtelee suuresti. Nyt kun on ollut heikkoja perhoskesiä useampia, niin Amiraali on nyt lähes yleisin päiväperhonen. Taas takavuosien lähes ykköslajia, nokkosperhosta, en ole nähnyt pariin vuoteen. Kookas haapaperhonen oli äärimmäisen harvinainen 45 vuotta sitten, kun keräsin perhosia (koska KAIKKI naapuruston pojatkin niin tekivät). Nyt olen nähnyt niitä kymmeniä ainakin Jaalan-Mäntyharjun seudulla. Taasen valkoiset kaali ja lanttuperhoset ovät olleet hyvinkin vähälukuisia viime vuosina, auroraperhosta en ole nähnyt kymmeniin vuosiin. Myös oranssin sävyiset täpläperhoset ovat kadonneet. Muutama kookas kiitäjä tuossa terassilla vieraili heinäkuussa hämärän aikaan.

Kuva

Sen jälkeen, kun amiraalin pelastin tuosta loukusta, laitoin siihen limupullon pohjaosan suojaksi. Siitä huolimatta se oli tänään niin täynnä ötököitä, kuin veteen vain mahtui.

Poissa

ViestiLähetetty: 04.09.2016 01:49 
Käyttäjän avatar

Olen kuullut, että uimahallissa saunasta suoraan uimaan meneminen ilman hien suihkussa huuhtelua vastaa altaaseen virtsaamista. Tästä huolimatta olen pelkästään tämän vuorokauden puolella mennyt järveen suoraan lauteilta jo ainakin viisi kertaa. Toivottavasti järvi jäätyy pian, että potentiaalinen ympäristökatastrofi ehkäistyy.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 04.09.2016 17:39 
Käyttäjän avatar

Les Excentriques kirjoitti:
suoraan uimaan meneminen ilman hien suihkussa huuhtelua.

Eipä taida kalatkaan käydä suihkussa ennen uimista, puhumattakaan muusta :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 04.09.2016 17:49 
Käyttäjän avatar

Eik ne kuseksi kaa ton takia ei kandee vettä juoda?........

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2016 11:21 

Fairya yms pesuaineita käytetään yleisesti metsäpalojen yms sammutuksien yhteydessä. Juuri tuon takia, että rikkoo veden pintajännityksen. Imeytyy vesi näin helposti ja nopeasti kuivaankin turpeeseen.
Eli pieni tippa sitä jossain näreessä ei tee yhtään mitään yhtään millekkään. Muutenkin ovat erittäin mietoja pesuaineita.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ]