r_a_n_u kirjoitti:
Ampiaisloukku? Sehän on melkoinen ympäristöhaitta. Miksi sitä tarvitset?
Ihminen, siis myös minä, on maailmanhistorian pahin peto ja tuholainen. Myös minä kamppailen omasta elintilastani, ja jopa ravinnostani. Jos 6-8 ampiaista aikoo iskeä kiinni samaan lihapullaan, kuin minäkin, niin käytän kyllä isomman etuoikeutta...
Ei minulla ole mitään luonnossa lentäviä hyönteisiä vastaan, mutta kun itse rakentamani terassi ei nyt varsinaisesti, kestopuineen ole luontoa. Vaikka vaimoni yrittää sitä kymmenin kukkasin luonnoksi naamioidakin. Mutta pysykööt ampiaiset kukissa, minä pysyn lihapullissa. Näin välttäisimme suuremmat konfliktit
Jännää muuten, miten hyönteisten kannat vaihtelee suuresti. Nyt kun on ollut heikkoja perhoskesiä useampia, niin Amiraali on nyt lähes yleisin päiväperhonen. Taas takavuosien lähes ykköslajia, nokkosperhosta, en ole nähnyt pariin vuoteen. Kookas haapaperhonen oli äärimmäisen harvinainen 45 vuotta sitten, kun keräsin perhosia (koska KAIKKI naapuruston pojatkin niin tekivät). Nyt olen nähnyt niitä kymmeniä ainakin Jaalan-Mäntyharjun seudulla. Taasen valkoiset kaali ja lanttuperhoset ovät olleet hyvinkin vähälukuisia viime vuosina, auroraperhosta en ole nähnyt kymmeniin vuosiin. Myös oranssin sävyiset täpläperhoset ovat kadonneet. Muutama kookas kiitäjä tuossa terassilla vieraili heinäkuussa hämärän aikaan.

Sen jälkeen, kun amiraalin pelastin tuosta loukusta, laitoin siihen limupullon pohjaosan suojaksi. Siitä huolimatta se oli tänään niin täynnä ötököitä, kuin veteen vain mahtui.