Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 07.10.2014 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Mikä peijakas siinä oikein on että autoon on pitänyt laittaa hämärätunnistin ja sen mukaan tummeneva taustapeili mutta mittarivalot pitää kääntää päälle omin käsin? Eikö tuosta tunnistimelta olisi voinut samantien vetäistä piuhat mittarivaloille, mitäh?

Muuten kyllä tuntuisi varustelu olevan seevitosessa aikalailla kohallaan...



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 07.10.2014 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Miksei kaikissa autoissa voi pysyä mittarivalot pois päältä, ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit ja eteen jotkus valot jotka vastaantulijakin huomaa)...



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 07.10.2014 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Kaapelimies kirjoitti:
ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit )...


No jos autossa ei syty edes takavalot virta-avainta kääntämällä, ei kyseinen katiska mielestäni kuulu varustelukeskusteluun.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Se hämärätunnistin on otettu pois käytöstä Suomessa. Lexialla kun ruksii sen päälle, niin johan syttyy mittaristovalot pimeällä, eikä tarvitse silloin kääntää "valoja päälle", jotta saa pitkät pysymään päällä. Samoiten saattovalotoiminto toimii ainoastaan silloin, kun on tarpeeksi pimeää.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ei kai se taustapeili tummene sen hämärätunnistimen perusteella (siis saman joka sytyttää mm. ajovalot automaattisesti)? Ymmärtääkseni siinä peilissä itsessään on se tunnistin joka aktivoituu silloin kun peiliin osuu kirkas valo.

Mikä auto kyseessä?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Xantippa kirjoitti:
Ymmärtääkseni siinä peilissä itsessään on se tunnistin joka aktivoituu silloin kun peiliin osuu kirkas valo.

Jep, juuri näin. Toisella puolella peiliä on ledi (päälle/pois) ja toisella puolella samassa kohdassa se anturi.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 95
Paikkakunta: Kuopio
Muistaakseni käyttää myös hämärätunnistinta. Esim pimeällä peilit tummuvat sisävalosta, mutta valoisaan aikaan ei.



C4 V8
- Vikakoodien luku -
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 13:28 

Viestit: 472
Miksiköhän nykyautoissa ylipäätään on erikseen pimeäajoasento, joka pitää laittaa päälle ettei kilowatin tehoiset mittarivalot sokaise ja jos haluaa pitkien pysyvän päällä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Jaa-a. C5 X7 mittarivalaistuksen kirkkauden saa säädettyä erikseen pimeälle ja valoisalle. Ei häikäise.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 19:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Säxä77 kirjoitti:
Miksiköhän nykyautoissa ylipäätään on erikseen pimeäajoasento, joka pitää laittaa päälle ettei kilowatin tehoiset mittarivalot sokaise ja jos haluaa pitkien pysyvän päällä?


Siksi kun autoja valmistetaan muillekin kuin Suomen markkinoille ja patalaiskat maahantuojat eivät jaksa ohjelmoida autoja paikallisia olosuhteita vastaavaksi.

Esim Fiatin valoautomatiikka on aina toiminut siten että päällä olevat valot sammuvat virta-avaimesta, eikä pitkiä varten tarvitse käännellä namiskuukkeleita eri asentoihin.

Aika tehokkaat mittarivalot nykyautoissa. Itse kun ei tule ajeltua 2013 uudemmilla...



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Edelleenkään en ymmärrä missä on ongelma... Valot Auto-asennossa toimii just kuten pitääkin, eikä valokatkaisijaan tarvitse koskea muutoin kuin silloin kun satun ajamaan pimeää tieosuutta ja on tarvis laittaa pitkät päälle. Sekä ulko- että sisävalot syttyvät automaattisesti hämärän tullen ja mittarivalaistus himmenee samalla kun ajo- sekä sisävalot syttyvät. Suomiauto kyseessä, enkä usko että edellinen omistaja on valoja uudelleen ohjelmoinut. Toki jos kyseessä on 2007 tai vanhempi C5, voi olla että homma toimii eri tavalla.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 08.10.2014 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Taitaa noiden päiväledien ja sammutettujen takalyhtyjen perimmäinen idea olla saada vielä vähän nipistettyä standardikulutuksesta...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 09.10.2014 07:59 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuollainen "nipistely" sitten näkyi taannoisella kehä III:lla. Tai eihän aluksi suoranaisesti näkynyt, kuin pyrypilven muodossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 09.10.2014 09:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Gonzales kirjoitti:
Kaapelimies kirjoitti:
ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit )...


No jos autossa ei syty edes takavalot virta-avainta kääntämällä, ei kyseinen katiska mielestäni kuulu varustelukeskusteluun.


:lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 10.10.2014 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Xantippa kirjoitti:
Edelleenkään en ymmärrä missä on ongelma... Valot Auto-asennossa toimii just kuten pitääkin, eikä valokatkaisijaan tarvitse koskea muutoin kuin silloin kun satun ajamaan pimeää tieosuutta ja on tarvis laittaa pitkät päälle. Sekä ulko- että sisävalot syttyvät automaattisesti hämärän tullen ja mittarivalaistus himmenee samalla kun ajo- sekä sisävalot syttyvät. Suomiauto kyseessä, enkä usko että edellinen omistaja on valoja uudelleen ohjelmoinut. Toki jos kyseessä on 2007 tai vanhempi C5, voi olla että homma toimii eri tavalla.


Et tietenkään ymmärrä, kun luulit että me keskustelimme juuri sinun autostasi :P

Työautossa ei valojen auto-asennosta ole mitään hyötyä, kun ei sytytä minkäänlaista tuiketta eteen eikä taakse ennenkuin hämärtyy.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 07:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
No jos tietäis edes MISTÄ autosta tässä keskustellaan. Sivulauseessa ilmaiset että C5 on varusteet kohdallaan, mut tarkempaa tietoa ei heru...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 09:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä tuossa C5 III ainakin tuo hämärätunnistin toimii moitteettomasti, kuten himmenevä taustapeilikin ;) Eihän tuo automatiikka tietenkään tunnista kirkkaassa valossa näkyvyyttä (kirkas vs. sumu/lumipölly), vaan eihän se sitä mittaakkaan ja miten edes voisi mitata. Se on sitten autoilijan omaa tyhmyyttää / laiskuutta jos ei tajua / halua edes selvittää miten tuo systeemi toimii ja milloin se tarttee oman käden avittamista 8-)

Mutta kyllähän tuo omakin on vuodessa jo kerinnyt haalimaan jos jonkinlaista pikkunippeliä: Roiskeläpät, tupakkimuovit, takapuskurin suoja, taakkatelineet, irroitettava koukku, koiraverkko ja nyt vimosimpana viimasuojat :D Sitä Exclusiven sähköluukkua ja xenoja tässä vähän kaipailen, mutta kun ei sattunut sopivaa yksilöä kohdalle kun auton vaihto oli viimeksi ajankohtainen. No onneksi nuo 90v juhlamallin härpäkkeet edes hieman tasoittaa normin ja Exc:n välistä kuilua :)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 10:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
HiTec kirjoitti:
Kyllä tuossa C5 III ainakin tuo hämärätunnistin toimii moitteettomasti, kuten himmenevä taustapeilikin ;) Eihän tuo automatiikka tietenkään tunnista kirkkaassa valossa näkyvyyttä (kirkas vs. sumu/lumipölly), vaan eihän se sitä mittaakkaan ja miten edes voisi mitata. Se on sitten autoilijan omaa tyhmyyttää / laiskuutta jos ei tajua / halua edes selvittää miten tuo systeemi toimii ja milloin se tarttee oman käden avittamista 8-)
Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden.
Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Aakku kirjoitti:
Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot.


Miusta auto kun auto tulisi maahantuojalla ohjelmoida siten että takavalot palaa aina kun virrat on päällä.

Ja tuo alkuperäinen "onkelma"han oli se että taustapeilissä on hämärätunnistin mutta sitä ei ole kytketty mittarivalaistukseen. Auto on c5, tummansininen.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Gonzales kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot.


Miusta auto kun auto tulisi maahantuojalla ohjelmoida siten että takavalot palaa aina kun virrat on päällä.

Ja tuo alkuperäinen "onkelma"han oli se että taustapeilissä on hämärätunnistin mutta sitä ei ole kytketty mittarivalaistukseen. Auto on c5, tummansininen.


Laki on laki ja sille ei mitään voi. Siis päivävalojen suhteen. Nykyään uusissa autoissa parkit ei SAA palaa päiväajovalojen kanssa. Ja kun noita sumua ja pyryä ei voi tunnistaa automaattisesti, ongelma on sitten tämä.

Ainakin kolmoskopppaisen hämärätunnistin ei sijaitse taustapeilissä vaan kojelaudan päällä.

Jaa että ihan tummansininen. :lol:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Xantippa kirjoitti:
Jaa että ihan tummansininen. :lol:


Harmittaa kyllä tämäkin, melkein yhtä paljon kuin tuo mittarivaloasia... Punainenhan auton pitäisi olla.

Eli malli on se pumpatun Xsaran näköinen :lol:



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 13:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Xantippa kirjoitti:
Laki on laki ja sille ei mitään voi. Siis päivävalojen suhteen. Nykyään uusissa autoissa parkit ei SAA palaa päiväajovalojen kanssa. Ja kun noita sumua ja pyryä ei voi tunnistaa automaattisesti, ongelma on sitten tämä.

Ja jos softan päivittää, niin ei pala parkit vanhemmissakaan sen jälkeen.
Itselläni jätettiin päivitys tekemättä C4 -11 malliseen tästä syystä. Vanhempaan softaan ei olisi enää ollut paluuta ja uudemmassa ei ole mahdollisuutta enää kytkeä takavaloja.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 15:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
On tuo kyllä typerää, taasen talven tullen ongelmaan törmää usein, toivottavasti ei ihan kirjaimellisesti.

Se on sentään positiivista että sitruunassa on se toimiva ajovaloautomatiikka, näyttää tuolla teillä kulkevan paljon autoja pimeässäkin pelkät päiväajovalot päällä. Pitäs melkein olla tuo toimiva valoisuustunnistin pakollinen varuste jos takavalot ei pala koko ajan. Sitten tämä pimeän perän ongelma olisi ainoastaan sumussa ja lumipyryssä, ei myös pimeällä...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 17:00 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Aakku kirjoitti:
Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden.
Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot.


Ajokorttiin joku älykkyysvaatimus ajotaidon lisäksi 8-)



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varustelupohdintaa
ViestiLähetetty: 11.10.2014 17:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Xari kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden.
Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot.


Ajokorttiin joku älykkyysvaatimus ajotaidon lisäksi 8-)


Ei miusta auton tulisi olla älykkyystesti vaan kulkupeli. :evil:



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: