Sain oman kappaleeni lehdestä jokin aika sitten ja ihan positiivisessa sävyssähän juttu oli kirjoitettu. Kutsuin toimittajan jutun tekoa varten Ahvenistolle Teekkarien autokerhon ratapäiville ja siitäpä on päässyt juuttuunkin ihan hauska pätkä: "
Activa koettuna Ahveniston moottoriradalla on jotakin hämmästyttävää. Turboauto kapuaa mäet nöyrästi, ja vaikkei ajolinjoja suuremmin taitaisi, eleetön kallistelemattomuus antaa illuusion taitavammastakin kuljettajasta."
No pidän itseäni kyllä aika kehnona kuskina radalla.
Kun joku kyseli, että miten auto on minulle päätynyt, niin voinhan siitä hieman mainita. Ostin kyseisen auton kesäkuussa 2012, mittarissa 305000km. Sain halvalla, mutta jo ostohetkellä tiesi, että paljon on töitä edessä. Olin harkinnut ihan tavallisen Xantian ostoa, mutta Activan tekniikka kiinnosti. Moni voisi välttää paljon ajettua Activaa, jossa jo lähtiessä on paljon tekemistä, mutta kun autoa ei jokapäiväiseen ajoon tarvitse ja työpaikalta löytyy hyvät tilat ja välineet rempata, niin houkutusta ei voinut välttää. Auto on minun ensimmäinen oma auto ja myös ensimmäinen auto mihin on tullut tehtyä remppaa. Harjoittelu oli hyvä aloittaa ihan vain öljyjen vaihdolla, mutta kyllä sitä vähän muutakin on joutunut tekemään. Seuraavan listan olen autoon askarrellut, ainoa homma mikä on teetetty on tuulilasin vaihto.
305 tkm
Öljy+suodattimet
Jakohihna, apulaitehihna, vesipumppu
307 tkm
Flekti
Jarrulevyt ja palat (kaikki)
Etujousien ylätuet
310 tkm
Tuulilasi (Halkaistu pari viikkoa vaihdon jälkeen tuulilasinpyyhkimen varrella konepeltiä avatessa)
Taka-activasylinterin pusla
LHM cleaneri
Muutama jarruputki
312 tkm
Puhtaa LHM:t
Puhaltimen transistorit
Sytytystulpat
Mittarivalot+nappien polttimoita
314 tkm
Jousipallojen täyttöä omatekoisella täyttöventtiilillä
Uudet etujousipallot hajonneen kalvon takia
Varaajapallo varmuuden vuoksi
Ilmastointilaitteen täyttö
Takapään kallistuksenvakaajan välitangon vaihto
317 tkm
Huohotusputken vastaiskuventtiili
Laturin hiilet
Öljy+suodattimet (aika vähän ajoa vuodessa)
Akku
319 tkm
Helmakotelon hitsausta
Ruostepaikkamaalauksia
327 tkm
Koiranluu
Öljyt ja suodattimet
Jotain varmaan tuosta jäi uupumaankin. Yksi syy auton ostoon oli opetella korjailua jos haluaa joskus jonkin projektin tehdä ja oppia on kyllä saanut. Toki välillä pakin kautta. Viimeisen vuoden aikana autoon ei ole kauheasti tarvinnut tehdä. Toinenkin flekti pitäisi vaihtaa, muttei ehkä nyt talvea vasten malta.