Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vakionopeussäätimen vaikutus kulutukseen?
ViestiLähetetty: 19.11.2014 08:09 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Omat empiiriset tutkimukset ovat vasta alussa, mutta varovasti arvioisin että desin, parin verran kulutus pienenee ilman vakkaria. Ainakin postinumeroiden 42100 ja 40500 väliä ajaessa, missä maasto on suhteellisen tasaista ilman pitkiä tai jyrkkiä nousuja. Kokemuksia?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vakionopeussäätimen vaikutus kulutukseen?
ViestiLähetetty: 19.11.2014 09:34 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Sanoisin että tapauksesta riippuen menee. Jos tarkka kuljettaja, niin jalalla ajaen varmaan pääsee aavistuksen pienemmällä kulutuksella pitkässä matkassa, mutta varmaan monen kohdalla saattaa vakkari olla kuitenkin se jolla pääsee pienemmällä. Se on aina jalasta ja autosta sekä maastosta riippuvainen juttu. Raskaankaluston puolella jossa nämä vakkarit ovat kehittyneempiä, niin kulutus jää selvästi pienemmäksi vakkarilla kuin jalalla ajaessa. Näissä raskaankaluston vakkareissa kun on satelliittipaikannus järjestelmässä(tuntee tien) ja monessa myös etäisyystutka edellä menevään. Osaa ottaa vauhtia mäkeen ja helpata kaasua ajoissa ennen lakipistettä sekä osaa hidastaa vauhtia edellä menevän mukaan. Nämä ovat siis suht uusissa autoissa, ei vanhemmisssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vakionopeussäätimen vaikutus kulutukseen?
ViestiLähetetty: 19.11.2014 12:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
C4_robotti kirjoitti:
Omat empiiriset tutkimukset ovat vasta alussa, mutta varovasti arvioisin että desin, parin verran kulutus pienenee ilman vakkaria. Ainakin postinumeroiden 42100 ja 40500 väliä ajaessa, missä maasto on suhteellisen tasaista ilman pitkiä tai jyrkkiä nousuja. Kokemuksia?
Saman suuntaisia lukemia olen saanut itsekin mäkisemmässä maastossa. Vakkari jarruttelee turhaan alamäessä ja koittaa pitää ylämäessä nopeuden väkisinkin samana, kun taas tien tunteva ihminen voi antaa nousussa vauhdin hieman laskea ja kiihdyttää taas seuraavassa alamäessä. Uusimmat sumealla logiikalla toimivat adaptiiviset cruiset osaavat ajaa hieman taloudellisemmin.

Minulla iso osa ajosuoritteesta tulee Hangon ja Kotkan suhteellisen tasaista väliä sahatesssa, jolloin vakkari kyllä pudottaa kulutusta omaan jalkaan verrattuna. Tästä matkasta yli puolet on moottoritietä.

Naantaliin ajaessa Tammisaari-Salo väli menee pienemmällä ilman vakkaria, mutta saavutettu hyöty jääkin sitten Salon jälkeen ykköstielle, jos jatkaa omalla jalalla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Xari ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: