C4_robotti kirjoitti:
Omat empiiriset tutkimukset ovat vasta alussa, mutta varovasti arvioisin että desin, parin verran kulutus pienenee ilman vakkaria. Ainakin postinumeroiden 42100 ja 40500 väliä ajaessa, missä maasto on suhteellisen tasaista ilman pitkiä tai jyrkkiä nousuja. Kokemuksia?
Saman suuntaisia lukemia olen saanut itsekin mäkisemmässä maastossa. Vakkari jarruttelee turhaan alamäessä ja koittaa pitää ylämäessä nopeuden väkisinkin samana, kun taas tien tunteva ihminen voi antaa nousussa vauhdin hieman laskea ja kiihdyttää taas seuraavassa alamäessä. Uusimmat sumealla logiikalla toimivat adaptiiviset cruiset osaavat ajaa hieman taloudellisemmin.
Minulla iso osa ajosuoritteesta tulee Hangon ja Kotkan suhteellisen tasaista väliä sahatesssa, jolloin vakkari kyllä pudottaa kulutusta omaan jalkaan verrattuna. Tästä matkasta yli puolet on moottoritietä.
Naantaliin ajaessa Tammisaari-Salo väli menee pienemmällä ilman vakkaria, mutta saavutettu hyöty jääkin sitten Salon jälkeen ykköstielle, jos jatkaa omalla jalalla.