Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 01:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... 99-comfort

Mielenkiintoista



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 03:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
EI Citroen-miehenä haluta tyrmätä tätä heti, mutta analysoidaan nyt asiaa hieman tekniseltä kantilta. Voihan olla että paljon on jätetty sanomatta, joten osittain oletuksiin nojaudutaan.

Ensinnäkin, tämä "pehmeys" mistä puhutaan koskenee lähinnä iskunvaimennusta. Minkäänlaista tason/jousivakion keskikohdan säätöähän tuossa ei ole, joten niin "löysiä" jousia kuin hydrauliikalla on aikaansaatu ei voida mitenkään käyttää, muutenhan auto lysähtäisi noiden uudenlaisten progressiivisten stopparien varaan heti kun sinne pantaisiin vähänkin kuormaa kyytiin. Melko varmasti siis heilahdustaajuudeltaan DS-mäistä hyvin hidasta "lentävän maton" ylös-alas liikettä tuskin voidaan odottaa.

Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa, ei tosin mainita minkä vuosimallin ja minkä rengaskoon C5:sen.

Joka tapauksessa mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan täytyy käydä koeajamassa uusi sitikka kun nuo tulevat saataville.Minun käsittääkseni nuo voisivat olla hyvinkin myös jälkiasennettaviakin, ehkä muihiin merkkeihinkin. Avain lienee se että akselipaino täytyy olla hyvinkin lähelle sitä "oikeaa", muuten tuo systeemi on jo lähtökohtaisesti poissa keskikohdastaan.

Hydrauliikkajousituksen klassista tuntuahan tuo järjestelmä ei missään tapauksessa korvaa, joten tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 09:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
ds-jekkeri kirjoitti:
tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi.

Ja C5 ei sitten sitä ilmeisesti ole, tuo C6 kun poistui tuotannosta jo vuosia sitten, mutta C5 X7 hydeä valmistetaan yhä :roll:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 09:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
C5 on xantianjatke, ei iso kissa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 11:33 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa...


Näinhän se on, että pintapehmeys tuntuu ensin ja on käytännössä suurin mukavuustekijä asvalttiteillä. C5 on ihan siedettävä, kun olen sitä pehmittänyt lisää, mutta sitä pintapehmeyttä ei vaan ole tarpeeksi, vaikka heijaa mukavasti kaikki isommat töyssyt ja heitot. Mieluummin ajaisin vaikka muuten jäykemmällä jousituksella, jos ne muutaman senttien korkuiset railot, kuopat ja töyssyt menisivät ilman, että tunnen niitä. Pitää vielä kokeilla se jousipallon reiän viistäminen.

Hieman surettaa tuo hydraulijousituksen ajaminen alas, mutta toisaalta sitäkin on käytetty aina vaan kovempien ja kovempien sitikoiden rakentamiseen tämän vuosituhannen puolella, joten enemmänkin merkitsee Citroënin asenne. Pehmeä kyytihän voidaan toimittaa useammanlaisella teknologialla.

Silti tulee fiilis, että en nyt ihan luota tuohon, mitä Citroën tekee. Sanovat, että haluavat tuoda magic carpet riden jokaiseen autoon ja että hydejouset ovat kalliita. No, eivät ole hydejousillakaan sen ihmeemmin priorisoineet sitä taikamattokyytiä ja toisaalta miten paljon kalliimpi tuo hydejousitus nyt voi olla? Sitä on 60 vuotta tehty sarjatuotannossa ja kaikki osat ja prosessit on varmaan hiottu viimeiseen asti tappiin. Jo C5:n hydrauliikka on lähes ongelmatonta, vaikka nesteitäkään ei vaihdella vanhojen löhmien tahtiin.

Arvelen pikemminkin, että kustannusongelma on se, etteivät ole markkinointimielessä tyytyneet perusjousitukseen, vaan pitää sitten olla H3+ ja aina vain lisää tekniikkaa ja elektroniikkaa ohjaamassa sen toimintaa. Plussaton perustason vaihtoehto kaikessa yksinkertaisuudessaan ei varmaan voisi olla kovin suuri kustannuserä, jos se ajettaisiin jokaiseen sitikkaan. BX:ssä ja Xantiassa tuo konsepti toimi hyvin: ainoastaan toteutus kärsi aina sitä enemmän käytännön materiaaliongelmista, mitä vanhemmista malleista puhutaan. Plussattoman C5:n konsepti on samalla tavalla yksinkertainen: sähköinen hydraulipumppu, paine- ja paluuputket jokaiselle pyörälle, korkeudensäätö (elektronisesti tai jopa mekaanisesti!), ja autoon sopivat pallot jousitolppien päähän. Tuon pitäis periaatteessa 95%:sti riittää tuomaan poikkeuksellinen matkustusmukavuus muihin verrattuna. Tottakai se maksaa jotain, mutta niin maksaa nuo uudet iskaritkin ja kaikki muu artikkelissa mainitut mukavuustekijät. Ja toisaalta Citroën on ainoa jokamiehen merkki, jolla ajomukavuus oikeasti on merkittävä bränditekijä, joten sillä brändillä voi myös hinnoittelussa kuitata sen hieman kalliimman tekniikan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
Kyllähän tuo cactus ainakin jotain toimenpiteitä jousitukseen tarvitseekin.
Uudessa Advanced Comfort -systeemissähän on lisäksi pintapehmeät istuimet joka sekin kuulostaa hyvältä ja on perinne Citroenissa.


Liitteet:
image.jpeg
image.jpeg [ 32.37 KiB | Katsottu 7483 kertaa ]
image.jpeg
image.jpeg [ 61.58 KiB | Katsottu 7483 kertaa ]

GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 16:22 

Viestit: 982
yason kirjoitti:
Hieman surettaa tuo hydraulijousituksen ajaminen alas, mutta toisaalta sitäkin on käytetty aina vaan kovempien ja kovempien sitikoiden rakentamiseen tämän vuosituhannen puolella, joten enemmänkin merkitsee Citroënin asenne. Pehmeä kyytihän voidaan toimittaa useammanlaisella teknologialla.

Silti tulee fiilis, että en nyt ihan luota tuohon, mitä Citroën tekee. Sanovat, että haluavat tuoda magic carpet riden jokaiseen autoon ja että hydejouset ovat kalliita. No, eivät ole hydejousillakaan sen ihmeemmin priorisoineet sitä taikamattokyytiä ja toisaalta miten paljon kalliimpi tuo hydejousitus nyt voi olla?


Perinteisen tyylinen jousitus on varmasti merkittävästi halvempi valmistajalle kuin hydrauliikka. Ei pumppua, isoa säiliötä, eikä kymmeniä metrejä putkia ja letkuja jotka sinällään ovat halpoja, mutta kokoonpanossa maksavat työtä ja aikaa ja varastonhallintaa.

Koko tämän operaation juju on varmaan paljolti siinä että aika isoa potentiaalista asiakasryhmää tuo taikamattoefekti on salaa viehättänyt, mutta henkinen kantti ei riitä sellaisen hankkimiseen. Nyt kun jotain samaa on tarjolla perinteisessä muodossa niin kysyntä voi hyvinkin saada hyvän boostin, samalla kun tuotantokulut laskevat ja/tai taikamattoefekti saadaan useampaan malliin. Siitäkin huolimatta ettei se yltäisi vanhan hydrauliversion tasoiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 04.06.2016 17:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
yason kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa...


Näinhän se on, että pintapehmeys tuntuu ensin ja on käytännössä suurin mukavuustekijä asvalttiteillä. C5 on ihan siedettävä, kun olen sitä pehmittänyt lisää, mutta sitä pintapehmeyttä ei vaan ole tarpeeksi, vaikka heijaa mukavasti kaikki isommat töyssyt ja heitot. Mieluummin ajaisin vaikka muuten jäykemmällä jousituksella, jos ne muutaman senttien korkuiset railot, kuopat ja töyssyt menisivät ilman, että tunnen niitä. Pitää vielä kokeilla se jousipallon reiän viistäminen.



Jousipallon reiän viistäminen muuttaa pintapehmeyttä VALTAVASTI.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 05.06.2016 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
HiTec kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi.

Ja C5 ei sitten sitä ilmeisesti ole, tuo C6 kun poistui tuotannosta jo vuosia sitten, mutta C5 X7 hydeä valmistetaan yhä :roll:


Ei ole, joo. PSA yritti kertoa 2000 että C5 V6 (nimenomaan ja ainoastaan V6) olisi XM:nkin korvaaja, mutta miten korvaat escortilla mondeon, ei se vaan käy.

Traction avant hydrauliperällä
Ds
Id
D super
SM
D super 5
Gs birotor (vain birotor, ei muut mallit)
Cx
Xm
C6

Kas siinä kaikki isot kissat mitä sitikka on koskaan tuottanut. Kaikkia yhdistää hydraulijousitus, luxus-auton verhoilu, ulkonäkö ja tuntu, suurehko koko ja erikoinen ostajakunta.

C5, vaikka ykköskopassaan sympaattinen olikin, ei kuulu joukkoon tummaan. C5 III taas on ranskalaisten säälittävä kopio audista, muuten saman ukon käsialaa muotoilu kuin audeissa taannoin, sitä en sanoisi edes sympaattiseksi. Kiva käyttöauto varmaan jos etutolpat eivät satu vuotamaan, mutta ei iso kissa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 06.06.2016 16:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
IJN kirjoitti:
yason kirjoitti:
...Koko tämän operaation juju on varmaan paljolti siinä että aika isoa potentiaalista asiakasryhmää tuo taikamattoefekti on salaa viehättänyt, mutta henkinen kantti ei riitä sellaisen hankkimiseen. Nyt kun jotain samaa on tarjolla perinteisessä muodossa niin kysyntä voi hyvinkin saada hyvän boostin, samalla kun tuotantokulut laskevat ja/tai taikamattoefekti saadaan useampaan malliin. Siitäkin huolimatta ettei se yltäisi vanhan hydrauliversion tasoiseksi.


Onko tästä väitteestä että taikamattoefekti olisi viehettänyt viimeisen 20 vuoden aikana suurta potentiaalista asiakasryhmää mitään tutkimuksia tai näyttöjä? Minusta kuulostaa enemmän toiveajattelulta. Citroen-miehenä minäkin tietysti toivon että noin olisi, mutta mikään todistusaineisto ei oikein tue väitettä. Ennemminkin ihmiset on saatu hypnotisoitua tykkäämään "jämäkästä" alustasta ja 19 tuuman vanteista kauppakasseissaan. Hullua kyllä, tästä keskusteltiin vanne-threadissa enemmänkin. Asiakasryhmä jota "pehmeys" viehättää tuntuu viimeaikaisten näyttöjen perusteella olevan todella pieni, harmi kyllä.

Pintapehmeys on asia erikseen, sen useimmat ihmiset huomaavat ja sitä he pitävät sellaisena "todellisena" mukavuutena. Jousitushan voi olla pintapehmeä ja jämäkkä samaan aikaan, esimerkiksi sakemannit pyrkivät juuri sellaiseen.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus
ViestiLähetetty: 06.06.2016 22:01 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
ds-jekkeri kirjoitti:
Onko tästä väitteestä että taikamattoefekti olisi viehettänyt viimeisen 20 vuoden aikana suurta potentiaalista asiakasryhmää mitään tutkimuksia tai näyttöjä? Minusta kuulostaa enemmän toiveajattelulta. Citroen-miehenä minäkin tietysti toivon että noin olisi, mutta mikään todistusaineisto ei oikein tue väitettä. Ennemminkin ihmiset on saatu hypnotisoitua tykkäämään "jämäkästä" alustasta ja 19 tuuman vanteista kauppakasseissaan. Hullua kyllä, tästä keskusteltiin vanne-threadissa enemmänkin. Asiakasryhmä jota "pehmeys" viehättää tuntuu viimeaikaisten näyttöjen perusteella olevan todella pieni, harmi kyllä.


Tosin hyvin pieni osakin riittää jos ne vain oikeasti saa autokauppaan, paljonko on ollut hydejousitettujen Citikoiden myyntiprosentti maailman tai suomen autokannasta?

Ei kovinkaan paljoa, sitten tämä nykyajatus että teemme massoille sopivan auton, otamme siihen saksalaisen suunnittelijan ja teemme konttiperän kovemmalla alustalla niin se menee hyvin kaupaksi, ei näytä menevän, kannattaisiko sittenkin erottua joukosta enemmän?

Katsotaan vaikka tätä Cactusta, myy hyvin ja ilmeisesti hinnalla jolla valmistus on kannattavaa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: