|
Kirjoittaja |
Viesti |
Huikko
|
Viestin otsikko: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 01:48 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 03:59 |
Viestit: 2666
|
EI Citroen-miehenä haluta tyrmätä tätä heti, mutta analysoidaan nyt asiaa hieman tekniseltä kantilta. Voihan olla että paljon on jätetty sanomatta, joten osittain oletuksiin nojaudutaan.
Ensinnäkin, tämä "pehmeys" mistä puhutaan koskenee lähinnä iskunvaimennusta. Minkäänlaista tason/jousivakion keskikohdan säätöähän tuossa ei ole, joten niin "löysiä" jousia kuin hydrauliikalla on aikaansaatu ei voida mitenkään käyttää, muutenhan auto lysähtäisi noiden uudenlaisten progressiivisten stopparien varaan heti kun sinne pantaisiin vähänkin kuormaa kyytiin. Melko varmasti siis heilahdustaajuudeltaan DS-mäistä hyvin hidasta "lentävän maton" ylös-alas liikettä tuskin voidaan odottaa.
Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa, ei tosin mainita minkä vuosimallin ja minkä rengaskoon C5:sen.
Joka tapauksessa mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan täytyy käydä koeajamassa uusi sitikka kun nuo tulevat saataville.Minun käsittääkseni nuo voisivat olla hyvinkin myös jälkiasennettaviakin, ehkä muihiin merkkeihinkin. Avain lienee se että akselipaino täytyy olla hyvinkin lähelle sitä "oikeaa", muuten tuo systeemi on jo lähtökohtaisesti poissa keskikohdastaan.
Hydrauliikkajousituksen klassista tuntuahan tuo järjestelmä ei missään tapauksessa korvaa, joten tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 09:02 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
ds-jekkeri kirjoitti: tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi. Ja C5 ei sitten sitä ilmeisesti ole, tuo C6 kun poistui tuotannosta jo vuosia sitten, mutta C5 X7 hydeä valmistetaan yhä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 09:38 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
C5 on xantianjatke, ei iso kissa.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 11:33 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ds-jekkeri kirjoitti: Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa... Näinhän se on, että pintapehmeys tuntuu ensin ja on käytännössä suurin mukavuustekijä asvalttiteillä. C5 on ihan siedettävä, kun olen sitä pehmittänyt lisää, mutta sitä pintapehmeyttä ei vaan ole tarpeeksi, vaikka heijaa mukavasti kaikki isommat töyssyt ja heitot. Mieluummin ajaisin vaikka muuten jäykemmällä jousituksella, jos ne muutaman senttien korkuiset railot, kuopat ja töyssyt menisivät ilman, että tunnen niitä. Pitää vielä kokeilla se jousipallon reiän viistäminen. Hieman surettaa tuo hydraulijousituksen ajaminen alas, mutta toisaalta sitäkin on käytetty aina vaan kovempien ja kovempien sitikoiden rakentamiseen tämän vuosituhannen puolella, joten enemmänkin merkitsee Citroënin asenne. Pehmeä kyytihän voidaan toimittaa useammanlaisella teknologialla. Silti tulee fiilis, että en nyt ihan luota tuohon, mitä Citroën tekee. Sanovat, että haluavat tuoda magic carpet riden jokaiseen autoon ja että hydejouset ovat kalliita. No, eivät ole hydejousillakaan sen ihmeemmin priorisoineet sitä taikamattokyytiä ja toisaalta miten paljon kalliimpi tuo hydejousitus nyt voi olla? Sitä on 60 vuotta tehty sarjatuotannossa ja kaikki osat ja prosessit on varmaan hiottu viimeiseen asti tappiin. Jo C5:n hydrauliikka on lähes ongelmatonta, vaikka nesteitäkään ei vaihdella vanhojen löhmien tahtiin. Arvelen pikemminkin, että kustannusongelma on se, etteivät ole markkinointimielessä tyytyneet perusjousitukseen, vaan pitää sitten olla H3+ ja aina vain lisää tekniikkaa ja elektroniikkaa ohjaamassa sen toimintaa. Plussaton perustason vaihtoehto kaikessa yksinkertaisuudessaan ei varmaan voisi olla kovin suuri kustannuserä, jos se ajettaisiin jokaiseen sitikkaan. BX:ssä ja Xantiassa tuo konsepti toimi hyvin: ainoastaan toteutus kärsi aina sitä enemmän käytännön materiaaliongelmista, mitä vanhemmista malleista puhutaan. Plussattoman C5:n konsepti on samalla tavalla yksinkertainen: sähköinen hydraulipumppu, paine- ja paluuputket jokaiselle pyörälle, korkeudensäätö (elektronisesti tai jopa mekaanisesti!), ja autoon sopivat pallot jousitolppien päähän. Tuon pitäis periaatteessa 95%:sti riittää tuomaan poikkeuksellinen matkustusmukavuus muihin verrattuna. Tottakai se maksaa jotain, mutta niin maksaa nuo uudet iskaritkin ja kaikki muu artikkelissa mainitut mukavuustekijät. Ja toisaalta Citroën on ainoa jokamiehen merkki, jolla ajomukavuus oikeasti on merkittävä bränditekijä, joten sillä brändillä voi myös hinnoittelussa kuitata sen hieman kalliimman tekniikan.
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 11:41 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Kyllähän tuo cactus ainakin jotain toimenpiteitä jousitukseen tarvitseekin. Uudessa Advanced Comfort -systeemissähän on lisäksi pintapehmeät istuimet joka sekin kuulostaa hyvältä ja on perinne Citroenissa.
Liitteet: |

image.jpeg [ 32.37 KiB | Katsottu 7488 kertaa ]
|

image.jpeg [ 61.58 KiB | Katsottu 7488 kertaa ]
|
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 16:22 |
Viestit: 982
|
yason kirjoitti: Hieman surettaa tuo hydraulijousituksen ajaminen alas, mutta toisaalta sitäkin on käytetty aina vaan kovempien ja kovempien sitikoiden rakentamiseen tämän vuosituhannen puolella, joten enemmänkin merkitsee Citroënin asenne. Pehmeä kyytihän voidaan toimittaa useammanlaisella teknologialla.
Silti tulee fiilis, että en nyt ihan luota tuohon, mitä Citroën tekee. Sanovat, että haluavat tuoda magic carpet riden jokaiseen autoon ja että hydejouset ovat kalliita. No, eivät ole hydejousillakaan sen ihmeemmin priorisoineet sitä taikamattokyytiä ja toisaalta miten paljon kalliimpi tuo hydejousitus nyt voi olla? Perinteisen tyylinen jousitus on varmasti merkittävästi halvempi valmistajalle kuin hydrauliikka. Ei pumppua, isoa säiliötä, eikä kymmeniä metrejä putkia ja letkuja jotka sinällään ovat halpoja, mutta kokoonpanossa maksavat työtä ja aikaa ja varastonhallintaa. Koko tämän operaation juju on varmaan paljolti siinä että aika isoa potentiaalista asiakasryhmää tuo taikamattoefekti on salaa viehättänyt, mutta henkinen kantti ei riitä sellaisen hankkimiseen. Nyt kun jotain samaa on tarjolla perinteisessä muodossa niin kysyntä voi hyvinkin saada hyvän boostin, samalla kun tuotantokulut laskevat ja/tai taikamattoefekti saadaan useampaan malliin. Siitäkin huolimatta ettei se yltäisi vanhan hydrauliversion tasoiseksi.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 04.06.2016 17:54 |
Viestit: 708
|
yason kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Toisaalta pintapehmeyden parantaminen on nykyteillä heilahdustaajuutta tärkeämpää. Poikittaista uraa on jos jonkinlaista, sekä erilaisia asvaltin pintavaurioita. Artikkelissa selkeästi todetaan että se pesee C5:sen tässä pintapehmeydessä eli pienien äkillisten kuoppien vaimennuksessa... Näinhän se on, että pintapehmeys tuntuu ensin ja on käytännössä suurin mukavuustekijä asvalttiteillä. C5 on ihan siedettävä, kun olen sitä pehmittänyt lisää, mutta sitä pintapehmeyttä ei vaan ole tarpeeksi, vaikka heijaa mukavasti kaikki isommat töyssyt ja heitot. Mieluummin ajaisin vaikka muuten jäykemmällä jousituksella, jos ne muutaman senttien korkuiset railot, kuopat ja töyssyt menisivät ilman, että tunnen niitä. Pitää vielä kokeilla se jousipallon reiän viistäminen. Jousipallon reiän viistäminen muuttaa pintapehmeyttä VALTAVASTI.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 05.06.2016 18:03 |
Viestit: 2666
|
HiTec kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: tässä vaiheessa näyttää siltä että C6 jäi viimeiseksi oikeaksi isoksi kissaksi. Ja C5 ei sitten sitä ilmeisesti ole, tuo C6 kun poistui tuotannosta jo vuosia sitten, mutta C5 X7 hydeä valmistetaan yhä  Ei ole, joo. PSA yritti kertoa 2000 että C5 V6 (nimenomaan ja ainoastaan V6) olisi XM:nkin korvaaja, mutta miten korvaat escortilla mondeon, ei se vaan käy. Traction avant hydrauliperällä Ds Id D super SM D super 5 Gs birotor (vain birotor, ei muut mallit) Cx Xm C6 Kas siinä kaikki isot kissat mitä sitikka on koskaan tuottanut. Kaikkia yhdistää hydraulijousitus, luxus-auton verhoilu, ulkonäkö ja tuntu, suurehko koko ja erikoinen ostajakunta. C5, vaikka ykköskopassaan sympaattinen olikin, ei kuulu joukkoon tummaan. C5 III taas on ranskalaisten säälittävä kopio audista, muuten saman ukon käsialaa muotoilu kuin audeissa taannoin, sitä en sanoisi edes sympaattiseksi. Kiva käyttöauto varmaan jos etutolpat eivät satu vuotamaan, mutta ei iso kissa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 06.06.2016 16:56 |
Viestit: 2666
|
IJN kirjoitti: yason kirjoitti: ...Koko tämän operaation juju on varmaan paljolti siinä että aika isoa potentiaalista asiakasryhmää tuo taikamattoefekti on salaa viehättänyt, mutta henkinen kantti ei riitä sellaisen hankkimiseen. Nyt kun jotain samaa on tarjolla perinteisessä muodossa niin kysyntä voi hyvinkin saada hyvän boostin, samalla kun tuotantokulut laskevat ja/tai taikamattoefekti saadaan useampaan malliin. Siitäkin huolimatta ettei se yltäisi vanhan hydrauliversion tasoiseksi. Onko tästä väitteestä että taikamattoefekti olisi viehettänyt viimeisen 20 vuoden aikana suurta potentiaalista asiakasryhmää mitään tutkimuksia tai näyttöjä? Minusta kuulostaa enemmän toiveajattelulta. Citroen-miehenä minäkin tietysti toivon että noin olisi, mutta mikään todistusaineisto ei oikein tue väitettä. Ennemminkin ihmiset on saatu hypnotisoitua tykkäämään "jämäkästä" alustasta ja 19 tuuman vanteista kauppakasseissaan. Hullua kyllä, tästä keskusteltiin vanne-threadissa enemmänkin. Asiakasryhmä jota "pehmeys" viehättää tuntuu viimeaikaisten näyttöjen perusteella olevan todella pieni, harmi kyllä. Pintapehmeys on asia erikseen, sen useimmat ihmiset huomaavat ja sitä he pitävät sellaisena "todellisena" mukavuutena. Jousitushan voi olla pintapehmeä ja jämäkkä samaan aikaan, esimerkiksi sakemannit pyrkivät juuri sellaiseen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Koeajoa Cactuksella, jossa uusi kohuttu jousitus Lähetetty: 06.06.2016 22:01 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
ds-jekkeri kirjoitti: Onko tästä väitteestä että taikamattoefekti olisi viehettänyt viimeisen 20 vuoden aikana suurta potentiaalista asiakasryhmää mitään tutkimuksia tai näyttöjä? Minusta kuulostaa enemmän toiveajattelulta. Citroen-miehenä minäkin tietysti toivon että noin olisi, mutta mikään todistusaineisto ei oikein tue väitettä. Ennemminkin ihmiset on saatu hypnotisoitua tykkäämään "jämäkästä" alustasta ja 19 tuuman vanteista kauppakasseissaan. Hullua kyllä, tästä keskusteltiin vanne-threadissa enemmänkin. Asiakasryhmä jota "pehmeys" viehättää tuntuu viimeaikaisten näyttöjen perusteella olevan todella pieni, harmi kyllä. Tosin hyvin pieni osakin riittää jos ne vain oikeasti saa autokauppaan, paljonko on ollut hydejousitettujen Citikoiden myyntiprosentti maailman tai suomen autokannasta? Ei kovinkaan paljoa, sitten tämä nykyajatus että teemme massoille sopivan auton, otamme siihen saksalaisen suunnittelijan ja teemme konttiperän kovemmalla alustalla niin se menee hyvin kaupaksi, ei näytä menevän, kannattaisiko sittenkin erottua joukosta enemmän? Katsotaan vaikka tätä Cactusta, myy hyvin ja ilmeisesti hinnalla jolla valmistus on kannattavaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|