Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 14:53 

Viestit: 28
Nyt tarvittaisiin apua. 2.0 vts sitikka naputtaa nii maanpirusti missä vika? venttiileitä vaihdettu pari kappaletta, nostajia vaihdettu nelisen kappaletta (turhaan) ja kiertokangen alapään laakerit vaihdettu. Oisko täälä osaavia mekaanikkoja tai tee-se-itse miehiä jotka voisivat auttaa kyseisen ajoneuvon naputuksen löytymisessä. Lisään videon jos jollain vaan pystyn. ps. auto on bensa vaikka dieseliltä kuulostaakin :cry:
https://vimeo.com/155216838


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 17:44 

Viestit: 624
Tulee väkisinkin mieleen et väärä öljyvalinnan seurausta. Liqui molyllä on öljy vanhempiin moottoreihin jossa on molybdeenisulfidirasvaa joukossa ja nimeltään jotain leiclauf mos2 tiedän kokemuksesta et pienet napunat häviää pois ja toki heillä on ceratec lisäaine joka pinnoittaa metallipinnat keraamisesti ja kokemuksestani paljon paremmat aineet kuin rvs:ät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 17:48 

Viestit: 28
Öljynä toimii mobilin fe 5w30 jolla on luokitukset hydraulisiin nostajiin. Toki öljyn liikkumisesta moottorin sisällä ei ole tietoa... :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuliko samalla katsottua ettei nokat ole kuluneet?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Kuulostaa siltä kun jakohihna hypänny ja venttiili ottas männänpäähän hivenen, nim. Kerran kuullu saman.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 21:54 
Plösöilijä kirjoitti:
Kuulostaa siltä kun jakohihna hypänny ja venttiili ottas männänpäähän hivenen, nim. Kerran kuullu saman.

Ääni tälle. Hihnapyörän ajoitusreikä saattaa seilata kumivälikkeen vuoksi pitkälle metsään...


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 13.02.2016 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Koeta pyörittää moottoria jollain työkalulla. Ottaako vastaan juuri ennen yläkuolokohtaa ja samalla lailla jos pyörittää takaperin toista kautta männän ylös? Minulla kävi joskus ammoin sillä tavalla, että remonttia tehdessä tipahti Taunuksen kaasariin pikku laakerikuula ja oli junttaantunut männän päähän kiinni hakaten kanteen. Esimerkiksi sytytystulpan irronnut elektrodi voisi tehdä vastaavaa jälkeä.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 01:05 

Viestit: 5124
venetpohjaaa kirjoitti:
Öljynä toimii mobilin fe 5w30 jolla on luokitukset hydraulisiin nostajiin. Toki öljyn liikkumisesta moottorin sisällä ei ole tietoa... :oops:

Onko tuo öljy oma valinta vai mistä se on saatu? Eikös nuo viskositeettiluokitus ?W-30 (ja -20) ole pikemminkin (nykyään) näihin "ihan uusiin" koneisiin suositeltavia ohuita energiansäästö-öljyjä, mutta naputtiko jo muillakin öljyilla? Mobilin oma öljyvalitsin suosittelisi ko. koneelle ainakin Englannissa 0W-40 (Suomen öljyvalitsin on huoltotauolla) (Xsara 2.0 VTS: Mobil 1 New Life™ 0W-40)

Esimerkkinä myös vaikka Pösön taulukko jossa lienee sama kone XU10j4RS (RFS)
http://www.peugeot.com.au/media/deliacm ... df583b.pdf
Siellä ainoa suositus on 5W-40, kun taas 0W-30 sekä 5W30 kohdalla "Not authorized"

En tosin uskoisi että noin kovin ainakaan talvipakkasella ja kylmänä naputtais ohuuden takiai vaikka öljyt olisikin speksien ulkopuolelta?

Millainen historia autolla on, onko kauankin naputtanut ja mistä alkoi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 04:14 

Viestit: 624
Yksinkertaisin ohje öljyvalinnassa on vain se et sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee kyseiselle aikakauden moottorille, sillä moottoreihin joissa on katalysaattori/hiukkassuodattimet ei saa näiden rikkoutumisen takia käyttää vanhempiin/historic autoihin tarkoitettua öljyä ja päinvastoin sillä uudemmissa öljyissä ei ole tarvittavia lisä-aineita mitä vanhemman aikakauden moottorit tarvitsevat.
Ei ole ollenkaan harvinaista kun moottori rupeaa ääntelemään videon tavoin väärän öljyn seurauksesta, ja virhe valinnan kotikyläni autonasentaja-yrittäjäkin teki omaansa ja 60 kilometrin ajon jälkeen karu totuus tuli esille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 14:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tehtaan suositus mekaanikon manuaalissa tuolle moottorille on kylmissä maissa 0W40 ja 5W40.
Sama ohje vaatii ACEA A3 luokituksen ja nimenomaan kieltää A5:n käytön tuossa moottorissa
Lainaa:
A3 or A5 (*)
(*) It is essential not to use engine oils respecting these norms for the following engine-types : ...XU10J4RS...

Mobil FE 5W30 näyttäisi olevan juuri tuo ACEA A5...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 15:00 

Viestit: 28
Öljy valinta tuli lähinnä hydraulisten nostajien takia koska epäiltiin nostajan/nostajien jumittumista ja mobilin fe 5w30 on ollut ainakin tähän asti lähes joka autoon sopivaa öljyä :lol: olisiko tämä auto poikkeus? Mahdollista mutta toki kuulostaa oudolta... Miksi öljyn väärä valinta aiheuttaa äänen? Ääni alkoi ensimmäisen kerran öljyn vaihdon yhteydessä ja pakko myöntää silloin laitettiin erittäin huonot öljyt :cry: naputusta lähdettiin etsimään kiertokangen laakerista ja siltä kulumaa löytyikin, naputus väheni mutta jatkui laakereiden vaihdon jälkeen (myös öljy vaihdettiin ko. Mobiliin) sitten ääntä lähdettiin etsimään kannesta josta löytyi 2kieroa venttiiliä ja kakkos männästä jälkiä. Venttiilit vaihdettiin kansi tasohiottiin ja venttiilien pitävyys testattii, kaikki kunnossa. Ja nyt olemme tässä tilanteessa. Autossa on käytetty ennen delphi 5w-50 ja liqui moly 5w40 öljyä. Taas säästettiin väärässä asiassa kun öljyä ostettiin... :( taitaa olla helpoin tapa lähteä etsimään oikeaa öljyä autoon ja katsoa hiljeneekö naputus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mites ne nokka-akselit?

8-venttiilinen Astra hydraulisilla nostajilla piti aikamoista raksutusta joka korjaantui nokan vaihdolla. Vanha nokka näytti tältä:


Liitteet:
opelnokka.jpg
opelnokka.jpg [ 50 KiB | Katsottu 15380 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 15:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
venetpohjaaa kirjoitti:
Miksi öljyn väärä valinta aiheuttaa äänen? Ääni alkoi ensimmäisen kerran öljyn vaihdon yhteydessä ja pakko myöntää silloin laitettiin erittäin huonot öljyt :cry:
ACEA A5 öljy vaatii käytännössä keinuvivut, joissa on kuulalaakeri venttiilinpaininta vasten. A3 öljyn voitelukalvo kestää tässä kohtaa paremmin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Ei se nyt heti öljynvaihdon jälkeen hajoa , katsoppa se ajoitus. Vai kun vaihtaa vika öljyt heti naputtaa uskomatonta tai sitten on ajettu noilla vika öljyillä jokunen tuhat kilsaa?



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 15.02.2016 22:54 

Viestit: 28
Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 00:02 

Viestit: 5124
venetpohjaaa kirjoitti:
Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin :)

En ainakaan ihan helpolla usko tuota selitystä että männät kilkattaisivat venttiileihin, ääni on aika jatkuvaa ja luulisi niiden taipuvan noin äänekkäistä osumista? (mutta tietysti kaikenlaista voi tapahtua ja tuuri on ihmeellistä, mutta itsellä kun varmaan ainoa kokemus äänestä kun venttiili osuu mäntään oli: satasen vauhdissa kun venttiilin lautanen katkeaa ja hakkaa koneen pyöriessä lautasen läpi männästä (tosin apukuski ei tunnistanut äästä vaan kysyi: "Miksi sinä hidastat" :) ) )

Kuulisikohan jollain kuuntelukepillä tai stetoskoopilla onko yläkerran vai alakerran kolinaa? Millaista ääntä pitää jos vain startilla pyörittää tyhjää (ottaa vaikka puolan töpselin ja tulpat pois)? Yläkerran kolinoiden ja mäntien osumisen venttiileihin pitäisi (kai?) pysyä silloin suht. samana kuin hitaalla tyhjäkäynnillä, mutta alakerran välysten kolinat ja sylintereiden nakutukset jää pitkälti pois ilman sytytyksen potkua.

Rumalta kuulostaa ainakin äänite, en ole kultakorva tosiaankaan, mutta minusta voisi kuulostaa sytytystahtiin tulevasta kalkatukselta, vai johtuuko enemmän siitä millä on äänitetty/poimii kaikki äänet tuolleen? Eli onko äänite samankuuloinen kuin luonnossa

(Ei ole nyt tässä koneessa sopivaa ohjelmaa, mutta jos kiinnostaa, niin voisi kokeilla vaikka ilmaisella Audacityllä tehdä spektrianalyysin ja katsoa millä taajuudella on korkeimmat piikit. Silläkin luulisin erottavan onko kyseessä kampiakselin vai nokka-akselin pyörimistaajuudella toistuvista äänistä.

Ajoituksen voi tarkistaa tapittamalla nokka-akselin ja kampiakselin hihnapyörän? vaikka tuolta tapitus:
http://aureus.com.pl/citroen/rozrzad_XSARA_1_VTS.pdf

MUTTA: ainakin muissa XU-koneissa on kumilla värinävaimennettua kampiakselin hihnapyörää joka pääsee nitkahtamaan, nitkahtaa siten että sen keskiosa ja tapin reiän sisältävä ulko-osa ei ole enää paikoilleen, silloin sillä ei saa ajoittaa... Ja näemmä tämäkin kärsii:
"WARNING: This engine may suffer from failure of the crankshaft pulley resulting in the possible incorrect alignment of the timing pin hole. The timing belt should be removed and installed with the engine at 90° BTDC. If necessary: Fit new"

Jos kampiakselin tappi ei mene paikoilleen, voi myös tarkistaa (vaikka tulpanrei'istä) että kone on ajoitusasennossa: 90 astetta ennen 1. yläkuolokohtaa - eli männät kaikki tasan ja ykkössylinterissä puristustahti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
venetpohjaaa kirjoitti:
Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin :)
Minkäs ikäinen tuo sinun Xsara on?
Pistän tulemaan oikean tarkastusohjeen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 01:06 

Viestit: 28
Xsara on 2000 vuosimallia (rek OYH-903). Pitänee huomenna koittaa pyöritellä ilman tulppia ja kuunnella kuulenko vielä ääniä :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 02:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Vai ei olli oo kuullu ei se aina katko venoja vioi just ottaa lautasen reuna mäntään on niitä muutamia tullut nähtyä uskoa ei tarvi, ihmeteltkää vaan.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 08:30 

Viestit: 5124
Plösöilijä kirjoitti:
Vai ei olli oo kuullu ei se aina katko venoja vioi just ottaa lautasen reuna mäntään on niitä muutamia tullut nähtyä uskoa ei tarvi, ihmeteltkää vaan.

Kaikkea voi tosiaan sattua, mutta jos se olisi ainoa syy, on minusta silti kovin epätodennäköista että kannen saisi plaanattua (?eli hieman eri korkuinen kansikin) ja koneen uudellen kasattua sekä hihnan ajoitettua siten että taas toisen kerran vain venttiilin reuna ottaa kevyen äänikosketuksen (ei todennäköisesti onnistuisi helposti edes tarkoituksellisesti yrittämällä):
venetpohjaaa kirjoitti:
sitten ääntä lähdettiin etsimään kannesta josta löytyi 2kieroa venttiiliä ja kakkos männästä jälkiä. Venttiilit vaihdettiin kansi tasohiottiin ja venttiilien pitävyys testattii, kaikki kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Meneeköhän sinne kanteen nenille edes öljyä?



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 10:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
svc kirjoitti:
Minkäs ikäinen tuo sinun Xsara on?
Pistän tulemaan oikean tarkastusohjeen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/63906675/Xsara/2001%20Saxo_Xsara_Berlingo.pdf
Sivut 122-126.

Öljysuositus on 5W-50 ACEA A3 tai API SJ
ACEA A1, A5, tai API SJ/EC ei pidä käyttää.

Käytäpä se venttiilikoppa auki ja katso nokkien kunto. 3. ja 4. sylinterien imunokat saattaa nähdä ihan öljykorkistakin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 12:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Mites, tuossa videossa kuulostaisi pakoputkestapäin kuvattuna, että ei kävisi ihan tasaisesti? Joku pytty toimisi toisin kuin muut? Joka taas viittaisi siihen että yksi/useampi pakovena vuotaisi, joko osuman saatuaan tai sitten muuten..?

Jos jako hyppäisi, olettaisin sen hyppäävän myöhäiselle, joka imuventtiilien kannalta ei vaarallista olisi mutta pakoventtilit sattuu mäntien kanssa törmäyskurssille helpommin. Montako hammasta kestää hypätä, ennen vahinkoa, riippuu monestakin tekijästä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 19:42 

Viestit: 28
Katselin jakoa ja pyörittelin ajoitustapit paikalleen ja hihna takas kiinni no eihä kone pyörinyt... Voiko vika olla että dampper pyörä pettänyt?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
On erittäin yleinen vika. Seuraavaksi siitä vulkanoinnista irronneita kumikäikäleitä päätyy jakohihnan koteloon ja ennen koneen lopullista sammumista kuuluu venttiilikoneistosta riks, raks ja poks kun jakohihna hyppää muutaman hampaan. :(



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: