venetpohjaaa kirjoitti:
Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin

En ainakaan ihan helpolla usko tuota selitystä että männät kilkattaisivat venttiileihin, ääni on aika jatkuvaa ja luulisi niiden taipuvan noin äänekkäistä osumista? (mutta tietysti kaikenlaista voi tapahtua ja tuuri on ihmeellistä, mutta itsellä kun varmaan ainoa kokemus äänestä kun venttiili osuu mäntään oli: satasen vauhdissa kun venttiilin lautanen katkeaa ja hakkaa koneen pyöriessä lautasen läpi männästä (tosin apukuski ei tunnistanut äästä vaan kysyi: "Miksi sinä hidastat"

) )
Kuulisikohan jollain kuuntelukepillä tai stetoskoopilla onko yläkerran vai alakerran kolinaa? Millaista ääntä pitää jos vain startilla pyörittää tyhjää (ottaa vaikka puolan töpselin ja tulpat pois)? Yläkerran kolinoiden ja mäntien osumisen venttiileihin pitäisi (kai?) pysyä silloin suht. samana kuin hitaalla tyhjäkäynnillä, mutta alakerran välysten kolinat ja sylintereiden nakutukset jää pitkälti pois ilman sytytyksen potkua.
Rumalta kuulostaa ainakin äänite, en ole kultakorva tosiaankaan, mutta minusta voisi kuulostaa sytytystahtiin tulevasta kalkatukselta, vai johtuuko enemmän siitä millä on äänitetty/poimii kaikki äänet tuolleen? Eli onko äänite samankuuloinen kuin luonnossa
(Ei ole nyt tässä koneessa sopivaa ohjelmaa, mutta jos kiinnostaa, niin voisi kokeilla vaikka ilmaisella Audacityllä tehdä spektrianalyysin ja katsoa millä taajuudella on korkeimmat piikit. Silläkin luulisin erottavan onko kyseessä kampiakselin vai nokka-akselin pyörimistaajuudella toistuvista äänistä.
Ajoituksen voi tarkistaa tapittamalla nokka-akselin ja kampiakselin hihnapyörän? vaikka tuolta tapitus:
http://aureus.com.pl/citroen/rozrzad_XSARA_1_VTS.pdfMUTTA: ainakin muissa XU-koneissa on kumilla värinävaimennettua kampiakselin hihnapyörää joka pääsee nitkahtamaan, nitkahtaa siten että sen keskiosa ja tapin reiän sisältävä ulko-osa ei ole enää paikoilleen, silloin sillä ei saa ajoittaa... Ja näemmä tämäkin kärsii:
"WARNING: This engine may suffer from failure of the crankshaft pulley resulting in the possible incorrect alignment of the timing pin hole. The timing belt should be removed and installed with the engine at 90° BTDC. If necessary: Fit new"
Jos kampiakselin tappi ei mene paikoilleen, voi myös tarkistaa (vaikka tulpanrei'istä) että kone on ajoitusasennossa: 90 astetta ennen 1. yläkuolokohtaa - eli männät kaikki tasan ja ykkössylinterissä puristustahti.