saa nastoistakin tykätä toki... Ajelin aikoinan ympäri vuoden 2CV:llä samoilla misukan äxillä, mutta 2cv olikin ernomane talviauto muutenkin.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Igor
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 07.04.2016 14:16
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
Minä ainakin palaan heti kitkojen käyttäjäksi kun niihin saadaan toi tutkijan lupaama nastarenkaan jääpito.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Pasis
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 07.04.2016 14:48
Viestit: 909
Jos kitkarenkaista ei ole kesärenkaiksi, miksi niillä pitäisi ajaa Etelä-Suomessa toukokuuhun ?
Hessu
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 07.04.2016 14:58
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
Itseäkin hiukan hymyilyttää tuo ainainen "kitkarengas on kesällä vaarallinen". Kai se nyt kuivalla asvaltilla paremmin pitää kuin liukkaalla? Silti ei ole vaarallista ajaa lumen ja jään päällä mokomalla.
Have more than you show, speak less than you know.
2cv-Olli
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 07.04.2016 21:23
Viestit: 497
Jutussa kerrotaan, että "kitkarenkaat ovat vaarallisia kesäkäytössä. Varsinkin sateella niiden jarrutusmatka ja sivuttaispito ovat todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna"
Talvirenkaiden sijasta täällä etelässä tulisikin siis käyttää aina pelkästään kesärenkaita. Menneenä(kin) talvena päätiet olivat enimmäkseen märät vesisateen tai suolauksen johdosta. Pakkaskautta oli 2-3 viikkoa ja silloinkin tienpinnat olivat jäässä vain paikoin.
Eikös sitä hiljattain myös uutisoitu, että talvirengaspakko poistuisi kokonaan, ja talvikumeja tulisi käyttää kalenterin sijasta keliolosuhteiden mukaisesti? Sen mukaan kesärengaskausi kestäisi täällä saaristossa noin 11,5 kuukautta vuodessa.
Yrittävät ajaa taas kesärengaspakkoa kuin käärmettä pulloon.
Nokian renkaiden tiedottajaan en usko pätkääkään. On oikein pässi kaalimaan vartijana. Luottamus meni jo. Minusta paskimmatkin renkaat ovat kesällä paremmat pidoltaan, kuin parhaimmat jäisillä talviliukkailla teillä. Sitten hurskastellaan kitkarenkaiden 5% "aiheuttamista" kuolonkolareista. Onkohan tutkittu myös, minkälaisissa autoissa ja minkälaisilla kuskeilla nämä loppuun kulutetut kitkat ovat olleet. Nokia lupaa, että tuollainen vähemmän lamelloitu kitkarengas saataisiin kehitettyä. Hiukan ovat vain Nokialla myöhässä, kun Michelin markkinoi sellaista Crossclimate nimellä jo uutena mallina täyttä häkää.
Citroën 2CV AZ Berline -56
Igor
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 08.04.2016 19:34
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
Eiköhän se kitkojen ongelma kesäkelillä ole se, että kuvitellaan niiden toimivan kesällä kesärenkaiden tavoin, ja ajetaan sit sen mukaan.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Plösöilijä
Viestin otsikko: Re: Kitkat vs nastat revisited
Lähetetty: 08.04.2016 20:48
Viestit: 738
Nää ajot ajelee kyllä vaikka kaljuilla gummeilla, tiet pitäs laittaa kuntoon mut peruskunnossapitoa supistellaan ennestään ei siinä urassa pidä uuskaan gummi jos on kymmenen senttiä vettä. Siis tarkotan mun omat.
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.