Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 30.04.2016 22:27 

Viestit: 497
Uusi Suomi uutisoi eilen Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteesta: "... viime vuonna 42 alkoholionnettomuutta. Turmakuljettajista valtaosa ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Turmakuljettajista 15:ta epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta."

Liikennevalvonnassa ei huomioida huumeissa ajavia tai muita lääkityksissä sompailevia. Nopeus- ja alkoholivalvonnan lisäksi mitään muuta valvontaa ei liikenteessä suoriteta. Narkkarit ja uni- yms. pillereissä ajavat käryävät ratista vasta sitten, kun pelti kolisee, jos silloinkaan.

Viimeksi tiistaina sain puhaltaa poliisin pilliin. Pikaisessa aamuruuhkan puhalluspysäytyksessä poliisilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta eikä tarkoitustakaan arvioida ajokuntoani. Parin sekunnin puhalluspysäytyksen päätteeksi toivoettiin hyvää matkaa, vaikka olisin voinut olla mielialalääkityksestä tai vaikkapa spiidistä sekaisin kuin seinäkello...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 01.05.2016 01:12 

Viestit: 40
Poliisi on ammattilainen ja kokemuksella pystyy nopeastikin havaitsemaan kuljettajasta jos kaikki ei ole kunnossa. Aika pienikin epäily varmistetaan pikahuumetestillä.
Toki testikään ei kaikkea paljasta ja varmasti puhallusratsioista pääsee lääkkeiden käyttäjiä läpi.
Ei kuitenkaan huumeissa olevia eikä muita "sekaisin" olevia. Onneksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 01.05.2016 07:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
^
Joo, kyllä polliisi huumekuskin tunnistaa....

https://www.youtube.com/watch?v=oriFWxeW6ic



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 01.05.2016 10:43 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Mulla yksi kokemus,edellä ajava,kärähti jostain,pieni lappu paljasti,niin jäi ajo siihen,ja kyllä sen huomas kun näki sen ilmeen.
Et kyllä niitä kiinni jää.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 01.05.2016 13:09 

Viestit: 982
Huumeveikkojen testaamisessa on iso käytännön ongelma: ei ole pätevää työkalua. Alkoholi (etanoli) on yksi täsmällinen aine, mutta muita päihteitä on satamäärin erilaisia. Testit paljastavat vain osan aineista ja silloinkin usein luotettavuus on huono, kaikki ei paljastu ja tulee vääriä hälytyksiä. Parempia testejä saa verestä ja karvoista mutta ne ei ole pikatestejä tien varteen. Olen ollut 10v sitten projektissa jossa kehitettiin opiaateille herkkää pikatestiä sylkinäytteestä, itse laite saatiin pelittämään hyvin mutta kemistit eivät saaneet aikaan tarpeeksi pätevää reagenssia opiaateille. Nykyisin huumepikatestejä on käytössä, mutta ei läheskään samantasoisia kuin etanolille. Joten, poliisimiehen on puhallustilanteessa arvioitava otetaanko joku kuski puhalluksen lisäksi tarkempaan syyniin vai ei. Varmasti ovat koulutettuja profiloimaan kuski parhaansa mukaan siinä kymmenen sekunnin tapaamisessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 02.05.2016 23:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Pelkään liikenteen kännykänkäyttäjiä paljon enemmän kuin kännisiä ja huumekuskeja. Olen ajanut nyt 1400 km prätkällä tänä keväänä ja se on hauska laite kun sen päältä näkee autojen takalasin läpi ja sivulasien läpi mitä kuskit yrittää siellä muka alhaalla piilossa tehdä. Räpläävät luuria ja ruuhkissa varsin kuvitellen että se on "turvallista".



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 15.05.2016 17:16 

Viestit: 497
IJN kirjoitti:
Huumeveikkojen testaamisessa on iso käytännön ongelma: ei ole pätevää työkalua. Alkoholi (etanoli) on yksi täsmällinen aine, mutta muita päihteitä on satamäärin erilaisia. Testit paljastavat vain osan aineista ja silloinkin usein luotettavuus on huono, kaikki ei paljastu ja tulee vääriä hälytyksiä...


Alkometrit paljastavat promillen osatkin puhallustestissä, mutta narkkareiden seulontaan liikennevalvonnassa ei siis ole olemassa työkaluja, ja olemassaolevatkin antavat vain suuntaa antavia lukuja. Onnetomuksissa kärynneistä rattijuopoista yli kolmasosa ei ole varsinaisia juoppoja, vaan huumeissa tai lääketokkurassa ajavia, vaikka heidät rattijuopoiksi rekisteröidäänkin. Kuinka paljon narkkareita on liikennevirrassa ei varmuudella tiedetä.

Vaan miten tarkkaillaan nopeaan tahtiin yleistyvää univajetta? Iltalehti kertoi hiljattain, että "Univajeen on todettu vastaavan promillen humalatilaa". Siis melkein törkeää rattijuopumusta. Miten kymmenen sekunnin puhallusoperaation aikana poliisi ehtii arvioida kuljettajan hereilläoloa ja millaiset testit univajeen paljastamiseen löytyisivät? Ja miten sanktioida tällainen törkeää rattijuopumusta lähellä oleva toiminta? Nukuksissa ajamisestahan ei ole mitään rangaistusta määrätty, ja onnettomuustilastoinnissa tapaukset kirjattaneen ryhmiin, havaintovirhe, ylinopeus tms.

Kävin pari päivää sitten työasioissa eräällä laivalla, ja taas kerran sain hämmästellä, että laivaa saa ajaa ilman kunnon taukoja, ja vuorokautinen lepoaikakin saa olla pienissä pätkissä. Kun taas vaikkapa rekkakuskeilla on ihan tarkat säännöt sallituista työtunneista. Muistaakseni rekoilla maksimiajoaika on 9 tuntia päivässä ja siihen sisältyy kolmen vartin tauko yhdessä tai useammassa osassa.

Pienissä rahtialuksissa on tapana, että sillalla vuorottelevat päällikkö ja yliperämies kumpikin 12 tuntia yhteen menoon, tai sitten kuuden tunnin pätkissä. Vuorokautisen lepovuoronkin katkaisevat satamaan tulot/lähdöt, paperityöt, lastioperaatiot jne. Mitään viikkolepoja ei ole vaan työtä tehdään 7 pv viikossa kuukausia yhteen menoon. Pieni alus tässä tarkoittaa kantavuudeltaan abt 4000 tonnia, eli kuljettaa yli sadan rekka-auton lastia, vaikkapa rikkihappoa, lipeää, öljytuotteita tai muuta IMDG kemikaalia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 15.05.2016 21:09 

Viestit: 5124
Mutta on rekan ja laivan kuljettamisessa aikalailla erojakin, rekka voi karata käsistä liukkaalla pienestäkin nukahduksesta tai ratin heilahduksesta, laiva taas voi olla vaikka autopilotin ohjaamana pitkiäkin aikoja eikä kai ohjausliikkeet niin millin tarkkoja ole (ja jotkut autopilotit antavat vielä erikseen hälytyksen jos jotain tapahtuu reitillä, kääntöpiste tai muuta liikennettä tms.) Mutta tietysti hereillä ja tajuissaan pitää olla että pystyy tekemään järkeviä päätöksiä. (On toisaalta väyliä/satamia jossa isolla laivalla tarvitaan oikea-aikaisia liikkeitä ja taitoa sekä tietämystä että käännöksistä selvitään, joskus ei ilman hinaajia ole asiaa ollenkaan tai riippuu myös tuulesta)

Lähisuvussa on merikapteenikin mutta enpäs silti tiedä miten ne ajon aikana viettävät taukoja, eli käyvätkö kahvilla vai nautitaanko ne ajon aikana (kuten kuvittelisin).

Toisaalta siis hyvin ymmärrän että ei voi oikein määrätä taukoja vaikka parin tunnin välein (ellei tarvittaisi kolmea kelpoista kuskia), kun muuten pitäisi aina herättää perämies tai kapteeni siksi aikaa ja yhtäjaksoista nukkumista ei tulisi ollenkaan.

Onko tuo esimerkki joku sellainen laiva ettei merityöaikalaki koske, se määrää ainakin lepoajasta, enintään kaksi pätkää ja toinen vähintään 6 h. No mikäs pakko sitä silti on nukkua lepoajalla tai on niistä kummia ppoikkeuksia: vaikka paikallisliikenteen bussit: Laki ei määrää lepoaikoja, mutta työehtosopimuksissa on kaikenlaista sovittu, mutta onko niitä pakko noudattaa? Toisaalta vaikka Suomen lakien kiristäminen ei taida juuri vaikuttaa Itämeren turvallisuuteen, sen verran pieni osa onnettomuuksista on Suomen lipun alla?

Määrääkö lepoaikalait kuskia mitenkään: eli saako sen koko lepoajan käyttää vaikka talon maalaamiseen, tai perunoiden istutukseen. Muistelen että ennen vanhaan kuski sai tehdä vaikka toista sivutyötä lepoaikana, myös vaikka autokuskin työtä, kunhan ne eivät olleet lepoaikamääräyksien alaista hommaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 14.06.2016 20:48 

Viestit: 497
IJN kirjoitti:
Alkoholi (etanoli) on yksi täsmällinen aine, mutta muita päihteitä on satamäärin erilaisia. Testit paljastavat vain osan aineista ja silloinkin usein luotettavuus on huono--.


Uuden Suomen mukaan joka kolmas rattijuoppo ei olekaan rattijuoppo vaan narkkari. Olisi kovasti kiinnostavaa kuulla virkavallan taholta, miten tällaiset "rattijuopot" liikennevirrasta poimitaan. Alkoholipromillet näyttää mittari, mutta mikä paljastaa huumehöyryt - pelkästään puhallukseen pysäyttävän poliisin katse - niinkö??

Jos varsinaiset rattijuopot poimittaisiin samalla periaatteella, valtaosa puhalletuista jatkaisi matkaa täysin ongelmitta. Normaali rattijuopumushan vaikuttaa ajosuoritukseen vain saman verran kuin kuljettajan parin tunnin unvaje edeltävänä yönä..

http://www.uusisuomi.fi/autot/197219-po ... en-tarkeaa
Suomen poliisi oli mukana toteuttamassa Euroopan liikennepoliisiverkoston rattijuopumusvalvontaviikkoa (6.-12.6.2016) puhalluttaen lähes 75 000 kuljettajaa. Testatuista 269 epäillään syyllistyneen rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen. Näistä 63 kuljettajaa oli muun kuin alkoholin vaikutuksen alaisena.Kiinnijääneiden rattijuoppojen kokonaismäärä on suhteessa suoritettuihin puhallutuksiin nähden hieman alhaisempi kuin viime vuoden vastaavalla valvontajaksolla, mutta huume- tai lääkeperustaisten rattijuopumusten määrä on nousussa. Tämä jatkaa trendiä, joka on ollut nähtävissä viime vuosina: Noin joka kolmannen rattijuopumusrikoksen taustalla on muu päihdyttävä aine kuin alkoholi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huumeveikot liikenteessä huomiotta
ViestiLähetetty: 15.06.2016 01:15 

Viestit: 5124
Huumeita voi vielä ainakin jotenkin mitata, pikatesti on tosin niin huono ettei sitä suositella, antaa paljon vääriä positiivisia (eli joissain aineissa paljasti yhden oikean mutta lisäksi kaksi muutakin sai positiivisen tuloksen)
Tai sitten vaikka perinteinen myytinmurtajatesti: unikonsiemenillä päällystetyt pullat-> samaa tavaraa joka on laitonta huumausaineena, mutta leivän päällä ok, kehossa vaan eri pitoisuus. http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.p ... htx?id=694

Mutta mitenkäs jos se huumeveikko on juonut hieman oluttakin ja vielä valvonut koko yön...

mutta entäs sitten ne mihin ei oikein mittaria saa edes tehtyä:
- Huono kuski
- Vaarallinen kuski
- Välinpitämätön kuski
- "Hulluuden eri lajit": itsetuhoinen, harhoja, ...
Näitähän periaatteessa poimitaan myös pois liikenteestä ja rangaistaan, mutta kai useimmiten sen perusteella että havaitaan rike/tapahtuu kolari tms/...

Suomessa ainakin kevättalven kuukausina on paljon noita itsetuhoisia.

Tai pitäisikö alkoholisteille sallia reilun promillen raja, kun ovat jo tottuneet toimimään kännissä (tuotakin on tutkittu, umpijuopot voi vielä ajaa silloin kun kokematon ensikertalainen jo kuolee)?

Niin, ei tullut minulta tasapuolista ratkaisua, vertaisvalvontakaan ei kuulosta kuin ehkä Stasin toiminnalta, mutta joskus olisi kiva jos liikenteessä autoissa olisi äänestysnappi, voisi äänestää rekisterinumeron perusteella jonkun kortilta pois pisteitä -> jos riittävän monta ollut samaa mieltä niin sakkoja ja ajokouluun (mutta ei tuokaan varmaan opikeasti toimisi).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: