IJN kirjoitti:
Huumeveikkojen testaamisessa on iso käytännön ongelma: ei ole pätevää työkalua. Alkoholi (etanoli) on yksi täsmällinen aine, mutta muita päihteitä on satamäärin erilaisia. Testit paljastavat vain osan aineista ja silloinkin usein luotettavuus on huono, kaikki ei paljastu ja tulee vääriä hälytyksiä...
Alkometrit paljastavat promillen osatkin puhallustestissä, mutta narkkareiden seulontaan liikennevalvonnassa ei siis ole olemassa työkaluja, ja olemassaolevatkin antavat vain suuntaa antavia lukuja. Onnetomuksissa kärynneistä rattijuopoista yli kolmasosa ei ole varsinaisia juoppoja, vaan huumeissa tai lääketokkurassa ajavia, vaikka heidät rattijuopoiksi rekisteröidäänkin. Kuinka paljon narkkareita on liikennevirrassa ei varmuudella tiedetä.
Vaan miten tarkkaillaan nopeaan tahtiin yleistyvää univajetta? Iltalehti kertoi hiljattain, että "Univajeen on todettu vastaavan promillen humalatilaa". Siis melkein törkeää rattijuopumusta. Miten kymmenen sekunnin puhallusoperaation aikana poliisi ehtii arvioida kuljettajan hereilläoloa ja millaiset testit univajeen paljastamiseen löytyisivät? Ja miten sanktioida tällainen törkeää rattijuopumusta lähellä oleva toiminta? Nukuksissa ajamisestahan ei ole mitään rangaistusta määrätty, ja onnettomuustilastoinnissa tapaukset kirjattaneen ryhmiin, havaintovirhe, ylinopeus tms.
Kävin pari päivää sitten työasioissa eräällä laivalla, ja taas kerran sain hämmästellä, että laivaa saa ajaa ilman kunnon taukoja, ja vuorokautinen lepoaikakin saa olla pienissä pätkissä. Kun taas vaikkapa rekkakuskeilla on ihan tarkat säännöt sallituista työtunneista. Muistaakseni rekoilla maksimiajoaika on 9 tuntia päivässä ja siihen sisältyy kolmen vartin tauko yhdessä tai useammassa osassa.
Pienissä rahtialuksissa on tapana, että sillalla vuorottelevat päällikkö ja yliperämies kumpikin 12 tuntia yhteen menoon, tai sitten kuuden tunnin pätkissä. Vuorokautisen lepovuoronkin katkaisevat satamaan tulot/lähdöt, paperityöt, lastioperaatiot jne. Mitään viikkolepoja ei ole vaan työtä tehdään 7 pv viikossa kuukausia yhteen menoon. Pieni alus tässä tarkoittaa kantavuudeltaan abt 4000 tonnia, eli kuljettaa yli sadan rekka-auton lastia, vaikkapa rikkihappoa, lipeää, öljytuotteita tai muuta IMDG kemikaalia.