Käsittelen nyt hieman tarkemmin tämänpäivän musiikin suurimpia saavutuksia.
Moni minua tuntematon luonnollisesti kuvittelee, että jekkeri kermaperseisyyttään kuuntelee niillä Dalin Megalineillään tietysti jotain atonaalista musiikka tai klassisen tavalliselle kansalle tuntemattomia helmiä, eikä kissanpolkkaa.
Eivätpä voisi olla enempää väärässä. Olen aina ollut popmusiikin hermolla, ja nimenomaan matemaattisesti älyllisimmät pop-kappaleet ovat kiinnostaneet minua alati.
Hyvän, todella tunteisiin vaikuttavan riffin tekeminen vaatii neroutta, se ei synny tusinatehtaalta. Tämän päivän popissa harvemmin tuollaista kohtaa, joskus kuitenkin. Silloin tulee laittaa replay päälle.
Jo aikoinaan Rolandin D-110:llä SoundBlasterin MIDIin kytkettynä musiikkia tehdessäni totesin, kuinka nyanssiherkkää on kauniin kuuloisen riffin tekeminen. Sitä ei voi soittaa näppäimistöltä valmiiksi vaan jokainen sävelen niiaus pitää käytännössä käsin koodata sinne sävelkulun sisään. Ja jos pätkän pitää vielä kuulostaakin hyvältä niin halvoilla kuin kalliilla vehkeille, esimerkiksi bassorummun taajuuskaistan valinta ja miksei myös bassoriffin ulottuvuus pitää säätää sitä myöten. Erilaiset dynamiikkaniiaukset ovat sensitiivinen juttu, kun halutaan ettei biitti kuulosta tasapaksulta edes Roadstarin (nykyinen LG) käsimatkaradiosta kuunnellessa.
Kaikua instrumenteille ja lauluun, muttei missään tapauksessa matalimpiin, eli juurikin basariin ja bassoon.
Minulle perussuomalaisena, suomalaisena ja itäbalttirotuun kuuluvana musiikin kulun tulee olla pääosin mollisävyistä. Paatosta ei kuitenkaan saa esiintyä, vaan elegantti karjalainen keveys tulee säilyttää.
Mennäänpä hetkeksi käytöntöön. Tässä mielestäni eräs 2010-luvun kauneimpia pop-kappaleita, jossa myös loistavan klassis-mies-nais-suhteinen video:
https://youtu.be/FVaavwpOWNgTämä on parhaan tiedon mukaan tuon tuolloin nuoren tyttösen, Nyuishan säveltämä ja sovittama kappale. Pyydän videossa kiinnittämään huomioon myös harvinaiseen kauniiseen kollaasiin, varsinkin nuo lopun efektipätkät joissa lähetetään rakkaussäteilyä avaruuteen ja maa pölähtää samalla. Eikä nykyvideoita vaivaavaa ylieroottisuutta esiinny, vaan ollaan kohtuuden rajoissa! Jos oma tyttäreni tekisi musiikkivideon, hyväksyisin tällaisen lentävin lipuin.
Menen tarkemmin tuon kappaleen musiikkiteoriaan moninaisissa jatkoposteissani.