|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 09.10.2021 20:18 |
Viestit: 3806
|
Tietääkö joku, mitä rajoituksia tuohon liittyy? Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina.
Peltikorisiin vaaditaan jonkinlainen hyväksytty väliseinä erottamaan matkustamo (=asumisosa) tavaratilasta. Ja jotain määräyksiä oli kai siitä, kuinka paljon pitää sitä tavaratilaa jäädä?
Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.
Lavaversion lavalla oleva asumus on kai ihan vain kuormaa?
Milloin kevyisiin kuorkkeihin tuli ajopiirturi pakolliseksi? Kuinka vanha pitää ostaa, ettei tarvitse olla nopeudenrajoitinta?
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 09.10.2021 22:10 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko". Maksaa noin satkun kpl (3m).
Vieläkin mietin että onko pakko käyttää koko 3metriä vai riittääkö esim 10cm pätkät nurkkiin...
Tavarakantavuutta pitää olla enemmän kuin istujia (68kg/kpl?).
Istumapaikkojen ja turvavöiden kiinnitykset pitää olla jonkin stantartin mukaiset.
Nopeuden rajoitinta tai piirturia ei oo ainakaan 99ssä vanissa.
Viimeksi muokannut Mustis päivämäärä 09.10.2021 22:20, muokattu yhteensä 2 kertaa
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 09.10.2021 22:16 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
pvalila kirjoitti: Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.
Sehän ei kuulu kellekkään millaista pornoluolaa kuljetat. 
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 09.10.2021 23:23 |
Viestit: 3806
|
Mustis kirjoitti: pvalila kirjoitti: Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.
Sehän ei kuulu kellekkään millaista pornoluolaa kuljetat.  Mietin vain sitä, ettei sitten katsastuksessa tms. muistuteta, että kuorma-auto on tarkoitettu kuorman kuljettamiseen ja se on himpun verran vaikeaa, jos koko kaappi on täynnä kiinnipultattua kalustoa.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 09.10.2021 23:44 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Jos viet pulla-auton jonka ohjaamossa on kuljettajan lisäksi 1 istumapaikka, leimalle inssi tarkastaa kuskin ja vänkärin turvavyöt ym asiaan kuuluvat. Suikalle ei kuulu eikä häntä kiinnosta millaiset seksikeinut tavaratilassa on.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 00:01 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
pvalila kirjoitti: Mietin vain sitä, ettei sitten katsastuksessa tms. muistuteta, että kuorma-auto on tarkoitettu kuorman kuljettamiseen ja se on himpun verran vaikeaa, jos koko kaappi on täynnä kiinnipultattua kalustoa.
Sama kai se Suikalle on millainen unelmien keittiö tavaratilassa on kunhan tavaratila on eristetty ohjaamosta tai tavaratilassa on em. nönnönnööt.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 08:33 |
Viestit: 1169
|
Mustis kirjoitti: Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko". Maksaa noin satkun kpl (3m). Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä. "Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"
Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 09:11 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Lisäpenkeissähän on myös jotain vuosimallirajoja. Hatusta vedettynä 2006 jälkeen itsetehtyjä ei kai sallita. Rajoitin tullee jossain 2004 kieppeillä.
Penkeissä olo jotain suunta- ja turvavyörajoituksia riippuen siitä, ovatko hyväksytyt/tehdasvalmisteiset.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 09:39 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina. Duodaa... Miksi? Miksei autoa voisi muutoskatsastaa as.autoksi jos siitä sellainen kerran tehdään? Mitä etua on edes yrittää kikkailla pitää sitä kuorkkina? Tuolla reissussa aina välillä kyllä näkee näitä kuorkki-toteutukia, joissa sinne lavalle on (pultattu) tyyliin merikontti as.osaksi, mutta tällöin se ohjaamo on yhä kuorkin ohjaamo. Ja olihan tuossa yksi "as.vaunukin" toteutettu vähän samalla tavalla asentamalla tuollainen merikontti traikun päälle ja vieläpä niin että kontista sai jalat alas, jolloin sen traikun pysty nyppäsemään pois alta, kontin jäädessä jalkojensa varaan kesämökiksi 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 12:18 |
Viestit: 3806
|
Aakku kirjoitti: Mustis kirjoitti: Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko". Maksaa noin satkun kpl (3m). Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä. "Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"
Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt. Tuo liittyi kai siihen, että jonkin tietyntyyppisen kaman kuljetuksessa järkevää oli vaatia kunnon kiinnityspisteet, ei väliseinää. Sori, en muista minkätyyppisen kaman kuljetuksesta oli kyse, ihan vain hämärä muistikuva... ********************* Hei, olikohan kyse ajoneuvojen kuljetuksesta? Ja auton kokoista tilaa ei vaadita, ajoneuvoksi kun voidaan tulkita prätkä tai mönkijä.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 12:25 |
Viestit: 3806
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina. Duodaa... Miksi? Miksei autoa voisi muutoskatsastaa as.autoksi jos siitä sellainen kerran tehdään? Mitä etua on edes yrittää kikkailla pitää sitä kuorkkina? Tuolla reissussa aina välillä kyllä näkee näitä kuorkki-toteutukia, joissa sinne lavalle on (pultattu) tyyliin merikontti as.osaksi, mutta tällöin se ohjaamo on yhä kuorkin ohjaamo. Ja olihan tuossa yksi "as.vaunukin" toteutettu vähän samalla tavalla asentamalla tuollainen merikontti traikun päälle ja vieläpä niin että kontista sai jalat alas, jolloin sen traikun pysty nyppäsemään pois alta, kontin jäädessä jalkojensa varaan kesämökiksi  Tämä kai liittyi siihen, että kevyen kuorma-auton dieselvero on pienempi kuin vastaavan asuntoauton? Vai oliko kyse vakuutusmaksuista? Vuosikatsastuksista? Tai ihan vain muustoskatsastuksen tuskaan? Mies jaksaa 10.000 tuntia rakentaa koppiin mökkiä mutta hyytyy täysin, kun pitäisi hoitaa vartti kynätöitä konttorilla... Voivat muutoskatsastuksen yhteyssä kaivata kaiken maailman tyyppihyväksyntöjäkin, ehkä?
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 13:36 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Aakku kirjoitti: Mustis kirjoitti: Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko". Maksaa noin satkun kpl (3m). Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä. "Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"
Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt. Ilmeisesti tänä keväänä tullut muutoksia. Viime kuussa kyselin katsastus konttorilta väliseinä määräyksistä, ystävällinen Suikka kertoi että ei tarvi seinää ja tavaratilassa voi olla myös istuimia.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 16:54 |
Viestit: 1169
|
Mustis kirjoitti: Aakku kirjoitti: Mustis kirjoitti: Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko". Maksaa noin satkun kpl (3m). Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä. "Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"
Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt. Ilmeisesti tänä keväänä tullut muutoksia. Viime kuussa kyselin katsastus konttorilta väliseinä määräyksistä, ystävällinen Suikka kertoi että ei tarvi seinää ja tavaratilassa voi olla myös istuimia. Uteliaisuuttani katsoin ajantasasisesta lainsäädännöstä. Mitään muutoksia en löytänyt väliseinästä. Kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta voidaan toki tavaratilaa pienentää siirtämällä väliseinää taaksepäin, jolloin voidaan rakentaa pidempi ohjaamo lisäpenkkeineen. Kuormatilan ja ohjaamon eroittaa edelleen väliseinä. Kuormatilan minimikoko on määrätty, joten väliseinää ei voi mielin määrin siirtää taaksepäin.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 10.10.2021 20:28 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Enpä väitä vastaan kun en paremmin tiedä, toivottavasti em. Suikkakaan ei tiedä... Loppukuusta selviää.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 01:19 |
Viestit: 3806
|
Aakku kirjoitti: Uteliaisuuttani katsoin ajantasasisesta lainsäädännöstä. Mitään muutoksia en löytänyt väliseinästä. Kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta voidaan toki tavaratilaa pienentää siirtämällä väliseinää taaksepäin, jolloin voidaan rakentaa pidempi ohjaamo lisäpenkkeineen. Kuormatilan ja ohjaamon eroittaa edelleen väliseinä. Kuormatilan minimikoko on määrätty, joten väliseinää ei voi mielin määrin siirtää taaksepäin. Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu. Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä... 
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 07:02 |
Viestit: 1169
|
pvalila kirjoitti: Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu. Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä...  Tuolta linkistä voi itse tarkistaa. Avainsana on "kuorma-auto", josta tässä ketjussa on ollut puhe. Pakuja koskee eri säännöt. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... kuormakoriSiltä katsurilta kysyisin lainkohtaa, johon hän viittaa. Itse olisin ainakin siitä kiinnostunut, koska se kuorkki varmaan pitäisi katsastaa vielä tulevinakin vuosina.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 07:08 |
Viestit: 3806
|
Aakku kirjoitti: pvalila kirjoitti: Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu. Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä...  Tuolta linkistä voi itse tarkistaa. Avainsana on "kuorma-auto", josta tässä ketjussa on ollut puhe. Pakuja koskee eri säännöt. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... kuormakoriSiltä katsurilta kysyisin lainkohtaa, johon hän viittaa. Itse olisin ainakin siitä kiinnostunut, koska se kuorkki varmaan pitäisi katsastaa vielä tulevinakin vuosina. Kuulemani huhu pitää näemmä paikkaansa! 4 § Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja. Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita: 4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 07:25 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tuolla on myös lujuusvaatimuksia, joita nuo väliseinät tuskin täyttävät, mutta myös ajoneuvon eu-hyväksynnän tuomia vapautuksia...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 07:53 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Tuota se mulle tavas, nelos kohta. https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 310321.pdfMeinas että etuseinä määräyksistä voi poiketa jos kuorman riittävään sidontaan on SFS... systeemit. Mutta ilmeisesti tämä oli suikalta väärinkäsitys. Onneksi mun vani on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen. 
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 11.10.2021 08:21 |
Viestit: 1169
|
Kyllä pakuissakin tiettyyn korkeuteen asti vaaditaan etupäädyn lujuus. Omassani on "modywork" luukku pitkälle tavaralle. Jos luukun ottaa auki väliseinästä, niin hanttarin penkin etureunassa on vahva pakollinen etulevy. Mikäli istuiosan nostaa ylös, niin etulevykin nousee pitkän tavaran edestä pois. Silloinhan siinä ei istuta, niin ei tarvita suojalevyäkään. Tämän laillisuus on minulle ajankohtaista, koska hanttarin istuimen alle asennetaan juuri ilmlämppäriä. Läpimenojen vaikutus seinämien vahvuuteen mietityttää. Linkin kuvassa näkyy toiminta ja istuinosassa ylösnouseva suojalevy. https://mb.cision.com/Public/43/2050261 ... x800ar.jpg
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona Lähetetty: 12.10.2021 00:16 |
Viestit: 3806
|
Mustis kirjoitti: Tuota se mulle tavas, nelos kohta. https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 310321.pdfMeinas että etuseinä määräyksistä voi poiketa jos kuorman riittävään sidontaan on SFS... systeemit. Mutta ilmeisesti tämä oli suikalta väärinkäsitys. Onneksi mun vani on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen.  Mun mielestäni suikka on ihan oikeassa. Huomaa, että kappaletavaran kuljetus on eri asia kuin ajoneuvon kuljetus. Mutta jotain minimimittoja oli kyllä edelleen, jotka pitää ottaa huomioon (selitys siitä, että huoltoauto on rakennettu vain lapsen polkuautoa varten, ei mene läpi).
|
|
|
|
 |
|
|