Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 09.10.2021 20:18 

Viestit: 3806
Tietääkö joku, mitä rajoituksia tuohon liittyy? Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina.

Peltikorisiin vaaditaan jonkinlainen hyväksytty väliseinä erottamaan matkustamo (=asumisosa) tavaratilasta. Ja jotain määräyksiä oli kai siitä, kuinka paljon pitää sitä tavaratilaa jäädä?

Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.

Lavaversion lavalla oleva asumus on kai ihan vain kuormaa?

Milloin kevyisiin kuorkkeihin tuli ajopiirturi pakolliseksi? Kuinka vanha pitää ostaa, ettei tarvitse olla nopeudenrajoitinta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 09.10.2021 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko".
Maksaa noin satkun kpl (3m).

Vieläkin mietin että onko pakko käyttää koko 3metriä vai riittääkö esim 10cm pätkät nurkkiin...


Tavarakantavuutta pitää olla enemmän kuin istujia (68kg/kpl?).

Istumapaikkojen ja turvavöiden kiinnitykset pitää olla jonkin stantartin mukaiset.

Nopeuden rajoitinta tai piirturia ei oo ainakaan 99ssä vanissa.


Viimeksi muokannut Mustis päivämäärä 09.10.2021 22:20, muokattu yhteensä 2 kertaa

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 09.10.2021 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
pvalila kirjoitti:

Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.


Sehän ei kuulu kellekkään millaista pornoluolaa kuljetat. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 09.10.2021 23:23 

Viestit: 3806
Mustis kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Mutta entä kaappimallisiin, joissa on erillinen ohjaamo, saako koko kaapin rakentaa rauhassa asunnoksi? Siellä asunnossa ei tietenkään saa oleskella ajon aikana.


Sehän ei kuulu kellekkään millaista pornoluolaa kuljetat. :D




Mietin vain sitä, ettei sitten katsastuksessa tms. muistuteta, että kuorma-auto on tarkoitettu kuorman kuljettamiseen ja se on himpun verran vaikeaa, jos koko kaappi on täynnä kiinnipultattua kalustoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 09.10.2021 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Jos viet pulla-auton jonka ohjaamossa on kuljettajan lisäksi 1 istumapaikka, leimalle inssi tarkastaa kuskin ja vänkärin turvavyöt ym asiaan kuuluvat.
Suikalle ei kuulu eikä häntä kiinnosta millaiset seksikeinut tavaratilassa on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
pvalila kirjoitti:

Mietin vain sitä, ettei sitten katsastuksessa tms. muistuteta, että kuorma-auto on tarkoitettu kuorman kuljettamiseen ja se on himpun verran vaikeaa, jos koko kaappi on täynnä kiinnipultattua kalustoa.


Sama kai se Suikalle on millainen unelmien keittiö tavaratilassa on kunhan tavaratila on eristetty ohjaamosta tai tavaratilassa on em. nönnönnööt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Mustis kirjoitti:
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko".
Maksaa noin satkun kpl (3m).

Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä.

"Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"

Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 09:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Lisäpenkeissähän on myös jotain vuosimallirajoja. Hatusta vedettynä 2006 jälkeen itsetehtyjä ei kai sallita. Rajoitin tullee jossain 2004 kieppeillä.

Penkeissä olo jotain suunta- ja turvavyörajoituksia riippuen siitä, ovatko hyväksytyt/tehdasvalmisteiset.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina.

Duodaa... Miksi? Miksei autoa voisi muutoskatsastaa as.autoksi jos siitä sellainen kerran tehdään? Mitä etua on edes yrittää kikkailla pitää sitä kuorkkina? :?

Tuolla reissussa aina välillä kyllä näkee näitä kuorkki-toteutukia, joissa sinne lavalle on (pultattu) tyyliin merikontti as.osaksi, mutta tällöin se ohjaamo on yhä kuorkin ohjaamo. Ja olihan tuossa yksi "as.vaunukin" toteutettu vähän samalla tavalla asentamalla tuollainen merikontti traikun päälle ja vieläpä niin että kontista sai jalat alas, jolloin sen traikun pysty nyppäsemään pois alta, kontin jäädessä jalkojensa varaan kesämökiksi :D



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 12:18 

Viestit: 3806
Aakku kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko".
Maksaa noin satkun kpl (3m).

Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä.

"Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"

Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt.


Tuo liittyi kai siihen, että jonkin tietyntyyppisen kaman kuljetuksessa järkevää oli vaatia kunnon kiinnityspisteet, ei väliseinää.

Sori, en muista minkätyyppisen kaman kuljetuksesta oli kyse, ihan vain hämärä muistikuva...

*********************
Hei, olikohan kyse ajoneuvojen kuljetuksesta?
Ja auton kokoista tilaa ei vaadita, ajoneuvoksi kun voidaan tulkita prätkä tai mönkijä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 12:25 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Siis jos autoa ei virallisesti katsasteta yli 3,5 tonnin matkailuautoksi vaan pidetään se kuorkkina.

Duodaa... Miksi? Miksei autoa voisi muutoskatsastaa as.autoksi jos siitä sellainen kerran tehdään? Mitä etua on edes yrittää kikkailla pitää sitä kuorkkina? :?

Tuolla reissussa aina välillä kyllä näkee näitä kuorkki-toteutukia, joissa sinne lavalle on (pultattu) tyyliin merikontti as.osaksi, mutta tällöin se ohjaamo on yhä kuorkin ohjaamo. Ja olihan tuossa yksi "as.vaunukin" toteutettu vähän samalla tavalla asentamalla tuollainen merikontti traikun päälle ja vieläpä niin että kontista sai jalat alas, jolloin sen traikun pysty nyppäsemään pois alta, kontin jäädessä jalkojensa varaan kesämökiksi :D


Tämä kai liittyi siihen, että kevyen kuorma-auton dieselvero on pienempi kuin vastaavan asuntoauton? Vai oliko kyse vakuutusmaksuista? Vuosikatsastuksista? Tai ihan vain muustoskatsastuksen tuskaan? Mies jaksaa 10.000 tuntia rakentaa koppiin mökkiä mutta hyytyy täysin, kun pitäisi hoitaa vartti kynätöitä konttorilla... :lol: :lol: :lol:

Voivat muutoskatsastuksen yhteyssä kaivata kaiken maailman tyyppihyväksyntöjäkin, ehkä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Aakku kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko".
Maksaa noin satkun kpl (3m).

Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä.

"Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"

Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt.


Ilmeisesti tänä keväänä tullut muutoksia.
Viime kuussa kyselin katsastus konttorilta väliseinä määräyksistä, ystävällinen Suikka kertoi että ei tarvi seinää ja tavaratilassa voi olla myös istuimia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 16:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Mustis kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Peltikorisessa väliseinää ei tarvi jos tavaratilassa on sfsnönnönnöö mukaiset kuormansidonta pisteet esim: "haklift lentokonekisko".
Maksaa noin satkun kpl (3m).

Milloinkas tuollainen helpotus on tullut? Tähän asti kuorma-autoksi rekisteröidyssä on aina tarvinnut olla väliseinä ohjaamon ja kuormatilan välissä.

"Eteenpäin suuntautuvia voimia vastaan, umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 % ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN"

Tämä on koskenut siis kuorma-autoja. Pakuissa lienee erilaiset säännöt.


Ilmeisesti tänä keväänä tullut muutoksia.
Viime kuussa kyselin katsastus konttorilta väliseinä määräyksistä, ystävällinen Suikka kertoi että ei tarvi seinää ja tavaratilassa voi olla myös istuimia.
Uteliaisuuttani katsoin ajantasasisesta lainsäädännöstä. Mitään muutoksia en löytänyt väliseinästä.
Kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta voidaan toki tavaratilaa pienentää siirtämällä väliseinää taaksepäin, jolloin voidaan rakentaa pidempi ohjaamo lisäpenkkeineen. Kuormatilan ja ohjaamon eroittaa edelleen väliseinä. Kuormatilan minimikoko on määrätty, joten väliseinää ei voi mielin määrin siirtää taaksepäin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 10.10.2021 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Enpä väitä vastaan kun en paremmin tiedä, toivottavasti em. Suikkakaan ei tiedä...
Loppukuusta selviää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 01:19 

Viestit: 3806
Aakku kirjoitti:
Uteliaisuuttani katsoin ajantasasisesta lainsäädännöstä. Mitään muutoksia en löytänyt väliseinästä.
Kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta voidaan toki tavaratilaa pienentää siirtämällä väliseinää taaksepäin, jolloin voidaan rakentaa pidempi ohjaamo lisäpenkkeineen. Kuormatilan ja ohjaamon eroittaa edelleen väliseinä. Kuormatilan minimikoko on määrätty, joten väliseinää ei voi mielin määrin siirtää taaksepäin.


Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu.

Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 07:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
pvalila kirjoitti:
Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu.

Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä... :roll:

Tuolta linkistä voi itse tarkistaa. Avainsana on "kuorma-auto", josta tässä ketjussa on ollut puhe. Pakuja koskee eri säännöt.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... kuormakori

Siltä katsurilta kysyisin lainkohtaa, johon hän viittaa. Itse olisin ainakin siitä kiinnostunut, koska se kuorkki varmaan pitäisi katsastaa vielä tulevinakin vuosina.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 07:08 

Viestit: 3806
Aakku kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Tarkastitko tuon mun muistikuvani, että ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetuissa autoissa ei tarvita väliseinää vaan pitää olla nuo hyväksytyt kuorman kiinnityspisteet? Ja ajoneuvon ei tosiaan tarvitse olla henkilöauton kokoinen vaan mönkijän tai prätkän kuljetusauto on sekin sallittu.

Voi olla, että tuo on ihan väärin ja olen vain nähnyt unta, mutta pääsääntöisesti uneni ovat värikkäämpiä... :roll:

Tuolta linkistä voi itse tarkistaa. Avainsana on "kuorma-auto", josta tässä ketjussa on ollut puhe. Pakuja koskee eri säännöt.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... kuormakori

Siltä katsurilta kysyisin lainkohtaa, johon hän viittaa. Itse olisin ainakin siitä kiinnostunut, koska se kuorkki varmaan pitäisi katsastaa vielä tulevinakin vuosina.


Kuulemani huhu pitää näemmä paikkaansa!

4 §
Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.

Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:

4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 07:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuolla on myös lujuusvaatimuksia, joita nuo väliseinät tuskin täyttävät, mutta myös ajoneuvon eu-hyväksynnän tuomia vapautuksia...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 07:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Tuota se mulle tavas, nelos kohta.

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 310321.pdf

Meinas että etuseinä määräyksistä voi poiketa jos kuorman riittävään sidontaan on SFS... systeemit.
Mutta ilmeisesti tämä oli suikalta väärinkäsitys.

Onneksi mun vani on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 11.10.2021 08:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Kyllä pakuissakin tiettyyn korkeuteen asti vaaditaan etupäädyn lujuus.
Omassani on "modywork" luukku pitkälle tavaralle. Jos luukun ottaa auki väliseinästä, niin hanttarin penkin etureunassa on vahva pakollinen etulevy. Mikäli istuiosan nostaa ylös, niin etulevykin nousee pitkän tavaran edestä pois. Silloinhan siinä ei istuta, niin ei tarvita suojalevyäkään.
Tämän laillisuus on minulle ajankohtaista, koska hanttarin istuimen alle asennetaan juuri ilmlämppäriä. Läpimenojen vaikutus seinämien vahvuuteen mietityttää.

Linkin kuvassa näkyy toiminta ja istuinosassa ylösnouseva suojalevy.
https://mb.cision.com/Public/43/2050261 ... x800ar.jpg



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kevyt kuorma-auto matkailuautona
ViestiLähetetty: 12.10.2021 00:16 

Viestit: 3806
Mustis kirjoitti:
Tuota se mulle tavas, nelos kohta.

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 310321.pdf

Meinas että etuseinä määräyksistä voi poiketa jos kuorman riittävään sidontaan on SFS... systeemit.
Mutta ilmeisesti tämä oli suikalta väärinkäsitys.

Onneksi mun vani on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen. ;)


Mun mielestäni suikka on ihan oikeassa. Huomaa, että kappaletavaran kuljetus on eri asia kuin ajoneuvon kuljetus. Mutta jotain minimimittoja oli kyllä edelleen, jotka pitää ottaa huomioon (selitys siitä, että huoltoauto on rakennettu vain lapsen polkuautoa varten, ei mene läpi).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: