Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 21.09.2024 21:38 

Viestit: 48
Moikka!
180tkm nyt takana diesel c5 aircrossilla ja hieman haaveissa vaihtaa jossain välissä c5xään. Kävin tuollaista viime kesänä liikkeessä ajamassa ja menossa on jotain tuttua XM ajoilta mutta kertokaas te omistajat nyt vähän arjen kokemuksia? Itse en isommin ole huolissani tuosta hybridipuolesta mutta muuten kiinnostaa että miltä tuon mallin laatu on pitemmässä juoksussa tuntunut. Oma aircrossi on ollut huoleton peli kun siihen on uudesta ajanut nuo kilometrit. Mitä nyt takuuseen tehty jotain juttuja kuten kansi ja nokka ja vaihteisto vaihdettu mutta tämmöisiä pikkujuttuja nyt tulee vastaan merkillä jos toisella :-D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 22.09.2024 07:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
jackowacko kirjoitti:
Mitä nyt takuuseen tehty jotain juttuja kuten kansi ja nokka ja vaihteisto vaihdettu mutta tämmöisiä pikkujuttuja nyt tulee vastaan merkillä jos toisella :-D

No just :o

Henk.koht. nämä PSA:n bensavermeet nostavat lähinnä karvat pystyyn, mitä kaikkea siellä porukoilla on juttuja eteen tullut. Takuuaikanahan noista ei juuri ole kuin mielipahaa ja ajankulua, mutta sen jälkeen ne alkavatkin sitten kaivertamaan jo melkoista koloa omistajansa lompakkoon. Ja kun sitten tulee se aika vaihtaa tuo uuteen, on Esson baari laulanut ja käytetyn haluttavuus ei juuri päätä huimaa, joka sitten näkyy varsin reippaina arvoalenemina ja näin se ei kun kaivertaa vielä suurempaa aukkoa sen 1. omistajan lompakkoon. On alkanut tuntumaan että pitää olla todella vannoutunut merkkifanaatikko ja harrastaja, jos ei pikkuhiljaa jo ala katselemaan olisiko se ruoho sittenkin vihreämpää jollain toisilla laitumilla - ja taas toisaalta tämähän on juuri niitä C5 perinteitä, joten... :lol:

No ei sillä, mikä sitten mukamas olisi jollain tapaa parempi kun vähän jokaisella tuntuu olevan niitä omia ongelmiaan. Eivätkä nuo patteriautotkaan mitään viattomia ole, sinnekin on jo tullut roppakaupalla niitä omia juttujaan tietyille merkeille ja taas artisti maksaa. Pitääkö sitten skaalata autoiluaan alaspäin ja siirtyä ihan sinne perusliikkumisen puolelle, auto jossa ei juuri muuta ole kuin kääntyvät etupyörät ja näin niitä vikapaikkojakin toivottavasti edes hiukka vähemmän. Ehkä se toinen voisi olla iskeä omakotitalon verran autoon kiinni ja siirtyä premiumien puolelle, mutta eipä tuossakaan nyt mitään järkeä juuri taida olla ja onko nekään nyt niin viattomia. No ehkä merkin oma goodwill voinnee toimia hiukka paremmin, mutta... :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 22.09.2024 10:19 

Viestit: 142
Tuonne olen jotain raportoinut omasta C5X:stä:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=32485.0

Kohta pitäisi taas viedä vuosihuoltoon: 37tkm taitaapi olla mittarissa tällä hetkellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 22.09.2024 12:23 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Uhka, 2 x tekniikka, 2 x viat, saattaahan se ekat 100tkm toimia mut jos mun nykyisessäkin oli ostaessa 238tkm niin epäilen ettei hirveästi tule olemaan tarjontaa noilla kilsoilla...mitäänhän ei tosin koko vehkeestä tiedä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 22.09.2024 17:38 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Njettiautossa oli yksi 100tkm ja toinen 175tkm ajettu C5-X bensahybridi. Automallihan on vasta kolme vuotta vanha, joten ihan mahdottomia kilsoja niillä ei ole keretty edes ajamaan. Puretechejä on taas myyty sitten sitäkin kauemmin, mutta ne eivät kyllä loista ajokilometrien suhteen mitenkään positiivisesti. Nettiauton mukaan vuoden 2015 jälkeen myytyjen bensamoottorilla varustettujen ajokelpoisten PSA-autojen kilsat huipentuu sinne 250tkm paikkeille, ja 200tkm ylittäviäkin on vaan kourallinen.

Vertailun vuoksi, kun ostin oman C5:ni aikoinaan niin nettiautosta löytyi ew10-moottorilla varustettuja PSA-malleja, joilla oli rullattu yli 400tkm... Uskalsi ostaa, mutta niihin aikoihin ranskalainen moottoritekniikka olikin aivan esimerkillistä eikä EU:n päästörajojen runtelemaa :-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 09.10.2024 20:40 

Viestit: 126
Meidän perheen C5 Aircross hybridillä (jossa lienee sama tekniikka kuin C5X:ssä) nyt 3v ja n. 60 tkm takana. Sähkö- ja polttistekniikassa ei mitään huomautettavaa. Kulutus on pysynyt korkeasta korista huolimatta hyvinkin kohtuullisena ja liikenteen rytmissäkin pysyy.

Oikeastaan ainoat "viat" ovat hieman ääntävä apparin puolen ovistoppari sekä mielestäni hieman normaalia enemmän kondenssivettä keräävät takavalojen umpiot. Mutta Aircrossistahan sinulla olikin jo kokemuksia... :)



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 20.10.2024 14:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 396
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Minulle 2025 saattaa tietää 11. auton hankintaa käytettynä tai esittelyautona. Maksimissaan välirahaa €15,000.

C5 X hybrid 225 hv Shine Packillä on vahva asema vaihtoehtolistallani, myös haute-couture Citroënit eli DS4 ja DS7 E-Tense (Rivoli tai Opéra) hydridit.
Joka tapauksessa hydridi automaattivaihteistolla, sillä kilometrejä tulee vuosittain 20-25 tkm.



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 21.10.2024 13:07 

Viestit: 38
Ennen hankintaa suosittelen lukemaan esim. pösö foorumilta nimenomaan hybridi-mallien MyPeugeot -sovelluksen toimivuudesta, ei tule sitten vääriä kuvitelmia ja odotuksia valmistajan kyvykkyydestä. Jos taas kokee ettei nykyaikanakaan tuollaisen sovelluksen toiminta ole oleellista auton käyttökokemuksen kannalta niin asialla ei tarvitse päätään vaivata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 21.10.2024 20:57 

Viestit: 142
tcane kirjoitti:
Ennen hankintaa suosittelen lukemaan esim. pösö foorumilta nimenomaan hybridi-mallien MyPeugeot -sovelluksen toimivuudesta, ei tule sitten vääriä kuvitelmia ja odotuksia valmistajan kyvykkyydestä. Jos taas kokee ettei nykyaikanakaan tuollaisen sovelluksen toiminta ole oleellista auton käyttökokemuksen kannalta niin asialla ei tarvitse päätään vaivata.


MyPeugeot-sovellus toiminee vähän huonosti Citroen-merkkisen kulkineen kanssa? :) :P

Okei, ymmärrän pointtisi että siinäkin voi olla ongelmia. Itse käytän kyseistä sovellusta (MyCitroen) päivittäin ja kyllä se 98% ajasta toimii. Viime kesänä taisi kerran mennä jumiin, ettei päivitellyt mitään niin uusinta-asennus korjasi ongelman.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 21.10.2024 22:56 

Viestit: 38
Joo, ja Ooppelin hybridin kanssa toimii varmaan vielä huonommin :)

Hyvä jos on toiminut. Kaksi vuotta tuollaista käytin enkä päässyt vastavaan prosenttiin. Sitten meni hermo ja tein pyhän päätöksen ettei enää koskaan Stellantiksen ohjelmistoja eikä autoja niiden ympärillä päivittäiseen käyttöön.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 08.06.2025 09:56 

Viestit: 130
Paikkakunta: Siilinjärvi
No niin! Päivitystä tähän ketjuun omalta osaltani. Sain viikolla Kuopion Rinta-Joupilta koeajoon vuorokaudeksi C5X Plugarin ,kun poltteli sen verran pahasti kyseinen auto. Autossahan on varusteita varsin kivasti,koska on Shine Pack Launch Edition varustetaso. Torstaina ajelin jonkin aikaa pelkästään bensalla, koska ei oltu ladattu ajoakkua, mutta autohan käyttää hybridi tekniikkaa hyödyksi,joten eipä juurikaan bensaa kulunut ,vaikka tankkasin vain jotain 20 litraa siihen. Myöhemmin sitten laitoin auton lataukseen Kuopion Prismalla ja annoin olla puoli tuntia latauksessa,niin oli ladannut 49 % ja vain 10 km rangea!!!!!,hieman olin ihmeissäni ,sillä valmistaja lupaa 63 km rangea. Perjantaina sitten annoin olla reilun tunnin latauksessa, ja akku oli täynnä ,mutta oli ladannut 9,90 kw, kun akun pitäisi olla 12 kw!,range oli 28 km!, lähdin ajelemaan sillä, niin lyhyen ajon jälkeen oli jo akku tyhjentynyt 5%.Palautin auton perjantaina iltapäivällä liikkeeseen, ja sanoin myyjälle ei kiitos, todella pahasti heittää lupaus ja todellisuus, autossa oli myös takajarrut aika lailla ruosteessa. Summa summarum kiva auto vähillä kilometreillä, mutta tuo sähköisen kantaman liian iso heitto on kyllä iso este kyseisen auton ostamiseen ,en tiedä onko akku missä kunnossa, kun eivät saaneet omilla laitteillaan edes tehtyä akku testiä! Jatketaan naftan polttamista noin 7 litran keskikulutuksella vielä :lol:



C5 2.0 Hdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 08.06.2025 14:59 

Viestit: 5065
Sitruuna5C kirjoitti:
No niin! Päivitystä tähän ketjuun omalta osaltani. Sain viikolla Kuopion Rinta-Joupilta koeajoon vuorokaudeksi C5X Plugarin ,kun poltteli sen verran pahasti kyseinen auto. Autossahan on varusteita varsin kivasti,koska on Shine Pack Launch Edition varustetaso. Torstaina ajelin jonkin aikaa pelkästään bensalla, koska ei oltu ladattu ajoakkua, mutta autohan käyttää hybridi tekniikkaa hyödyksi,joten eipä juurikaan bensaa kulunut ,vaikka tankkasin vain jotain 20 litraa siihen. Myöhemmin sitten laitoin auton lataukseen Kuopion Prismalla ja annoin olla puoli tuntia latauksessa,niin oli ladannut 49 % ja vain 10 km rangea!!!!!,hieman olin ihmeissäni ,sillä valmistaja lupaa 63 km rangea. Perjantaina sitten annoin olla reilun tunnin latauksessa, ja akku oli täynnä ,mutta oli ladannut 9,90 kw, kun akun pitäisi olla 12 kw!,range oli 28 km!, lähdin ajelemaan sillä, niin lyhyen ajon jälkeen oli jo akku tyhjentynyt 5%.Palautin auton perjantaina iltapäivällä liikkeeseen, ja sanoin myyjälle ei kiitos, todella pahasti heittää lupaus ja todellisuus, autossa oli myös takajarrut aika lailla ruosteessa. Summa summarum kiva auto vähillä kilometreillä, mutta tuo sähköisen kantaman liian iso heitto on kyllä iso este kyseisen auton ostamiseen ,en tiedä onko akku missä kunnossa, kun eivät saaneet omilla laitteillaan edes tehtyä akku testiä! Jatketaan naftan polttamista noin 7 litran keskikulutuksella vielä :lol:

Erilaisia rangeja on mainittu, myös noin 55 km WLTP on aika yleisesti, mutta sekin on uudelle autolle sopivissa olosuhteissa vain jonkinlainen mahdollisuus, ei mikään lupaus tai takuu. Akun koostakin voi paljon päätellä, kauhean pitkiin työmatkoihin tuo ei ole suunniteltu jos haluaisi sähköä käyttää enimmän osan, ainakin jos ei molemmissa päissä ole latausmahdollisuutta. Kuulostaa todellisimmilta noi pienemmät kilometrit ainakin jos vertaa Mitsubishi Outlander PHEV lukemiin, tosin vertailu maaseudun sorateillä kesällä. Mutta kaupunkiliikenteessä hybriditekniikka vähentää kulutusta reilustikin, eli joillekin voi sopia, esimerkiksi 5 km kaupunkivoittoinen työmatka voisi olla passeli, eikä akku ehkä silloin purkaudu ihan tapista täysin loppuun, joka lisää sen kestoikää. En heti löytänyt tietoa millainen järjestelmä tuossa on lämmitykseen, sekä auton sisätilojen että akun. se vaikuttaa myös paljon kylmän auton kulutukseen talviaikaan, jos auto on ulkona pidempään (työpäivän/yön).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 08.06.2025 15:06 

Viestit: 3806
Onko joku käynyt kokeilemassa Mitsun Eclipse Crossia?

Juutuupien perusteella siinä on mukavan pehmeä jousitus.

Tuo Mitsu on sikäli mielenkiintoinen, että siinä on hyvin matalaviritteinen (98 kW, 2,4 litraa) vaparibensakone ja luultavasti todella varmatoiminen sähköpuoli (ihan vain siksi ajattelen, että Mitsun Outlander oli yksi ekoista plugareista).

Luotettavia bensakoneita ei markkinoilla liian montaa ole.

Tuossa on myös neliveto, kunnon vetomassa ja vähintään viiden vuoden takuu (jollain viritelmällä kai saa vielä 3 vuotta jonkinlaista jatkoa; akulla nyt ainakin on aina se 8 vuoden takuu). Mun silmissäni plussaa on myös se, että auto on oikeasti Made in Japan.

Tällä hetkellä heillä on tarjouksena lupaus 7000 tai 9000 euron ylimääräisestä vaihtokorvauksesta: saattaa tietenkin olla pelkkää höpöhöpöä? Ehkä tuo tarkoittaa sitä, että 39.000 euron karvalakkimallin hinnalla saa nyt ehkä 47.000 euron luksusversion?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 08.06.2025 20:05 

Viestit: 5065
Mitsu on tehnyt nelivetojakin vuosia, mutta Outlander PHEV onkos se sitten kolmossukupolvi tai eka PHEV-hybridilla oli silti aika pettymys, jotenkin tuntuu että sähkö- ja moottoriveto ei osaa jakaa tehoja vaan toinen pää voi sutia tyhjää liukkaalla, vaikka mitä yrittäisi, jotenkin tuntuu että jää on liian liukasta että tajuaisi ohjata tehoa toisellekin akselille? Mutta liikkeellä (nopeus yli reilun kävelyvauhdin) ollessaan tuntuu paljon paremmin toimivan, lähinnä liikkeellelähtö piehehköönkin liukkaaseen ylämäkeen tökkii ihan ilman vetokuormaakin.

Eclipse Crossissa taitaa olla kyllä erilainen voimalinja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 09.06.2025 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 396
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Sitruuna5C kirjoitti:
No niin! Päivitystä tähän ketjuun omalta osaltani. Sain viikolla Kuopion Rinta-Joupilta koeajoon vuorokaudeksi C5X Plugarin ,kun poltteli sen verran pahasti kyseinen auto. Autossahan on varusteita varsin kivasti,koska on Shine Pack Launch Edition varustetaso. Torstaina ajelin jonkin aikaa pelkästään bensalla, koska ei oltu ladattu ajoakkua, mutta autohan käyttää hybridi tekniikkaa hyödyksi,joten eipä juurikaan bensaa kulunut ,vaikka tankkasin vain jotain 20 litraa siihen. Myöhemmin sitten laitoin auton lataukseen Kuopion Prismalla ja annoin olla puoli tuntia latauksessa,niin oli ladannut 49 % ja vain 10 km rangea!!!!!,hieman olin ihmeissäni ,sillä valmistaja lupaa 63 km rangea. Perjantaina sitten annoin olla reilun tunnin latauksessa, ja akku oli täynnä ,mutta oli ladannut 9,90 kw, kun akun pitäisi olla 12 kw!,range oli 28 km!, lähdin ajelemaan sillä, niin lyhyen ajon jälkeen oli jo akku tyhjentynyt 5%.Palautin auton perjantaina iltapäivällä liikkeeseen, ja sanoin myyjälle ei kiitos, todella pahasti heittää lupaus ja todellisuus, autossa oli myös takajarrut aika lailla ruosteessa. Summa summarum kiva auto vähillä kilometreillä, mutta tuo sähköisen kantaman liian iso heitto on kyllä iso este kyseisen auton ostamiseen ,en tiedä onko akku missä kunnossa, kun eivät saaneet omilla laitteillaan edes tehtyä akku testiä! Jatketaan naftan polttamista noin 7 litran keskikulutuksella vielä :lol:


Tällä kertaa kommenttini lyhyesti:

Autovalmistajat ilmoittavat aina toimintamatkaksi WLTP-arvon, jota ei koskaan ideaalisissa olosuhteissakaan Suomen liikenteessä saavuteta.

Lainaus citroen.fi (https://www.citroen.fi/mallisto/c5-x/pl ... ybrid.html)

C5 X Plug-in Hybridin toimintamatka sähköllä on jopa 63 km (WLTP) soveltuen mainiosti jokapäiväiseen ajoon polttoainetta kuluttamatta. Täysin sähköisesti ajaminen on mahdollista aina 135 km/h nopeuteen saakka.

On kuitenkin tilanteita, joissa täysin sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso, jolloin Electric-ajotila ei ole käytettävissä. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.


Omalla C5 X:llä on nyt mittarissa 52 tkm ja tänään töistä lähtiessäni, 1-vaihelatauksen jälkeen +15*C lämpötilassa toimintamatka 100 % latauksella on alle 40 km !!! Tosin minulla oli erinomainen ominaisuus lämmitys/viilennystoiminto aktivoitu päättyväksi hetkellä, joilloin palaan autolleni. Kuitenkin auto näyttää latauksen olevan 100 %. Ajelen Electric-asennolla ja regeneratiivinen jarrutoiminto käytössä eli tuo mystinen B-kirjain vaihdevalitsimesta valittuna työmatkani (23 km suunta).

Hankin kotiini energiamittauslaitteen suoraan pistorasiaan laitettavaksi. Se paljastaa C5 X Plugin Hybridin lataustehokulutuksen olevan vakiona pysyvä 1,7 kW. Kun lataus kestää 1-vaihelatauksessa 7 tuntia, niin sähkönkulutus on 11,9 kWh. Minulla sähkö maksaa €0,09/kWh, joten se tekee €1,071 lataus 0% -> 100 %.
Kun toimintamatka on 40 km, niin saadaan kilometrikulutuksen hinnaksi €0,0267/km. Tämä on alle neljäsosa BE 98:n hinnasta. "Turbomoottori tykkää, että sitä käytetään V-Power-bensiinillä".
Laskin bensiinin maksavan 6,5 l kulutuksella ja €1,8/l hinnalla tekevän rahanmenoa €0,117/km.

Ostakaa vaihtoauto-Citroën aina uusia Citroëneita myyvästä liikkeestä, saatte parhaan hyvityksen, jos olette vaihtamassa vanhan Sitikan uudempaan autoon. Ero Sakan ja Auto Bassadonen välillä yli €2000 samanhintaisesta ja samanvuotisesta (2022) 225 Shine Launch Edition Plugin Hybrid vaihto C5 X:stä !!

Auto Bassadonen laskuun sain autooni uuden tuulilasin [oikein pitkä ja terävä naarmu lasissa tuulilasinpyyhkijästä, mitä lienee ollutkaan sulan ja lasin välissä] ja uudet takajarrulevyt. Ihan taatusti Saka ei olisi heidän laskuunsa korjausta tehnyt.
Sakan myyjä sanoi ihan suoraan, etteivät he halua PureTech-moottoreilla olevia autoja myytäväksi. Siksi he hyvittävät hurjan huonosti vanhasta Sitikastasi tai Pösöstäsi. Sellaane pössis juu tää meininki meidän raukoilla rajoilla!

Tutustu tähän sivustoon, jos hamuat C5 X:än hybridinä autotalliisi: https://www.citroen.fi/mallisto/c5-x/pl ... ybrid.html



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 16.06.2025 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 396
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Perjantaina 13.06. paluumatkalla töistä kummastelin, miksi C5 X:n kosketusnäytön kello on UTC-ajassa eli kolme tuntia jäljessä.
Ensin etsin automaattisen ajanasetuksen asetuksen, otin sen pois päältä ja uudelleen käyttöön. Edelleen aika näytöllä UTC.

Kun säädin ajan manuaalisesti EEST-aikaan eli Suomen aikaan, alkoi tapahtua:
C5 X tavallaan käynnistyi uudelleen:
Vakionopeudensäädinkäyttö kytkeytyi pois, samoin aktiivinen regeneratiivinen jarrutustoiminto; turvavöiden käytön tarkastusmerkkivalo syttyi ja mikä oleellisinta, C5 X esti ajamisen sähköllä. Nämä häiriöt jatkuivat aina ajon päättymiseen asti.

Nyt ma 16.06. kello on automaattiasetuksessa ja näytöllä EEST-aika (UTC +3h00m). C5 X ei ota aikasignaalia RDS-radiosta; kesäaikaan siirryttäessä C5 X:n kellonaika pysyi EET-ajassa maaliskuun 2025 loppuun asti.

Keskösee eli Qu'est-ce que c'est?



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5x hybrid. Uhka vai mahdollisuus?
ViestiLähetetty: 23.06.2025 18:10 

Viestit: 142
Rangehan on hybridissä sähköajollle samalla logiikalla kuin bensa-autossa rangearvio = tehdään siis viimeaikaisen kulutuksen perusteella. Omassa C5X:ssä se on vaihdellut täydellä varauksella 18-52 kilsan välissä: talvella "tyhjäkäynnillä" sähköllä lämpöä tuottaen kulutus on ihan muuta kuin kesällä optiminopeutta edeten. Tällä hetkellä auto näyttää 48km rangea puhtaalle sähköajolle.

Käytännön kulutuksen laskeminen on hankalaa, koska jokaisella on niin erilainen käyttöprofiili. Sen tiedän, että edellinen C5 X7 204HDi vei 141tkm matkalla 7,07l/100km. Tämä laskettu tripeistä ja ihan tankkauskuiteista, jolloin mukana on Webaston käytöt yms. Samanlaisessa käytössä (ja kotona saa aina tökättyä lataukseen) C5X Hybrid on vienyt 48tkm ajalla keskimäärin 3,9l/100km.

Autossahan on tosiaan 12kWh kapasiteetin nettoakku, mutta sitä ei koskaan ajeta tyhjiin. Tolpasta "nollasta" täyteen ladatessa energiamäärät ovat 10-11 kWh välissä eli sinne jätetään ihan hyvää puskuria. Näin se on minulla toiminut uudesta alkaen, joten en ole huolissani. Akun saa ajettua tyhjemmäksi, kun käyttää auton omaa navigaattoria, joka optimoi akun täysin "tyhjiin" olettaen että kohteessa auton saa lataukseen.

Mutta ehkä oma ajatus on autossa se, että valkataan se mieleinen malli noin muuten ja sitten voimalinjan pitää sopia autoon. :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: