Käytännössä kaikilla autoilla on koodinsa, mutta se tarvitaanko moista on tosiaan merkistä riippuvainen.
Esimerkiksi XMää ja ZXää ei ole kuin yhdet sukupolvet, jotka tosin molemmat on faceliftattu. XM vaihtui faceliftissä "Y3" tyypistä "Y4" tyypiksi, ja suunnitteluvaiheen tyyppi oli "Y30". ZX taas on aina "N2" vaikka siihenkin on tehty facelift, käsittääkseni mallivuodelle 95. Se oli kuitenkin miedompi kuin XMn tapauksessa.
Ja mikä on facelift:
Major change or changes to a car's styling (often including new sheetmetal and/or interior design) with minimal changes to its underlying machinery.
http://cars.about.com/od/glossary/g/facelift.htmEli hyvin vähäisiä alustamuutoksia mutta isojakin ulkomuotojen ja sisätilojen päivityksiä.
Esim Mersuissa ja Corollassa facelift ei näy koodissa. Corollan tyypistä näkyy kyllä suoraan moottoriperhe, Corolla ja sukupolvi eli koodin on erittäin informatiivinen. Esimerkkinä vieläkin yleinen 80-luvun lopun mallin koodi:
A = A-moottori eli 1,6-16V
E = E eli Corolla
8 = 8. sukupolvi 88-92
Sitten toinen metusaalemimalli eli Golf. Nyt ollaan kaikkien mielestä kuudennessa polvessa, feissarit mukaan lukien polvi olisi jotain yhdeksän ja 14 välissä mutta niin ei vaan ole kenenkään mielestä.
Eli kyllä se nyt vaan on niin että ykköspolven C5 on sekä DC/DE että feissattu RC/RE ja kakkonen on vasta nykyinen RD/TD kun asiaa katsotaan muun kuin citroenfanaatikon näkökannasta.
Nuo koodit myös helpottavat varaosanmumeroiden tunnistamisessa. Usean tehtaan auton koodi on nimittäin myös varaosanumerossa. Eli valistunut harrastaja näkee suoraan varaosan numerosta suurinpiirtein minkä ikäiseen ja kokoiseen autoon osa on.