Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Automallien tehdasnimet
ViestiLähetetty: 11.03.2010 08:49 

Viestit: 1496
Onko Citroënin automalleilla kauppanimien lisäksi joku "tehtaan koodinimi" (esim Meisseleiden W123, W124 tai BMW:n lisäainekoodeista inspiroidut E63 tai E260? Sen tiedän, että Xantioista on X1 ja X2. Myös C5:t taitavat olla X:llä nimettyjä, mutta miten ne loput sitten? CV:t taisivat olla jotain veroluokista johdettuja nimiä vai miten se oli?

Tämmönen tuli tällä kertaa mieleeni...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automallien tehdasnimet
ViestiLähetetty: 11.03.2010 09:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Projet XB :)
Esim. Bemarin ja useiden japsimerkkien suosimiin numerokoodeihinhan ei sinänsä ole tarvetta, kun Citroën käyttää vaihtuvia mallinimiä. Bemari nyt selvästi tarvii erotuksen, kun esim. 3-sarjaa on tehty vuosikymmenet, mutta malli on muuttunut moneen kertaan. Vastaavasti Corolla-nimisiä riisinkeittimiä on tehty varsin pitkään, mutta malli on kerennyt matkan varrallea vaihtua muutamaan kertaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automallien tehdasnimet
ViestiLähetetty: 11.03.2010 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Käytännössä kaikilla autoilla on koodinsa, mutta se tarvitaanko moista on tosiaan merkistä riippuvainen.
Esimerkiksi XMää ja ZXää ei ole kuin yhdet sukupolvet, jotka tosin molemmat on faceliftattu. XM vaihtui faceliftissä "Y3" tyypistä "Y4" tyypiksi, ja suunnitteluvaiheen tyyppi oli "Y30". ZX taas on aina "N2" vaikka siihenkin on tehty facelift, käsittääkseni mallivuodelle 95. Se oli kuitenkin miedompi kuin XMn tapauksessa.
Ja mikä on facelift:
Major change or changes to a car's styling (often including new sheetmetal and/or interior design) with minimal changes to its underlying machinery.
http://cars.about.com/od/glossary/g/facelift.htm
Eli hyvin vähäisiä alustamuutoksia mutta isojakin ulkomuotojen ja sisätilojen päivityksiä.

Esim Mersuissa ja Corollassa facelift ei näy koodissa. Corollan tyypistä näkyy kyllä suoraan moottoriperhe, Corolla ja sukupolvi eli koodin on erittäin informatiivinen. Esimerkkinä vieläkin yleinen 80-luvun lopun mallin koodi:
A = A-moottori eli 1,6-16V
E = E eli Corolla
8 = 8. sukupolvi 88-92
Sitten toinen metusaalemimalli eli Golf. Nyt ollaan kaikkien mielestä kuudennessa polvessa, feissarit mukaan lukien polvi olisi jotain yhdeksän ja 14 välissä mutta niin ei vaan ole kenenkään mielestä.
Eli kyllä se nyt vaan on niin että ykköspolven C5 on sekä DC/DE että feissattu RC/RE ja kakkonen on vasta nykyinen RD/TD kun asiaa katsotaan muun kuin citroenfanaatikon näkökannasta.

Nuo koodit myös helpottavat varaosanmumeroiden tunnistamisessa. Usean tehtaan auton koodi on nimittäin myös varaosanumerossa. Eli valistunut harrastaja näkee suoraan varaosan numerosta suurinpiirtein minkä ikäiseen ja kokoiseen autoon osa on.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automallien tehdasnimet
ViestiLähetetty: 11.03.2010 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
PSA:n N-sarjaa on myös Pösö 306, joka taisi olla N5. Veikkaisin, että PSA:n sisäiset nimet menevät pohjalevyn mukaan.
Porschella on joka mallilla oma 900 sarjan koodi, vaikka kauppanimi on jotain muuta. Fiatit olivat pitkään pelkillä numeroilla mutta myös nimetyillä malleilla on numeronsa. Esim Fiat Uno oli 146.

Opelin mallin kehitysversiot on nimetty aakkosilla. Mielenkiintoista sinänsä, Kadett E:n jälkeen tullut Astra olikin "Astra F"

VAG:n tuotteissa sisäinen mallikoodi näkyy sarjanumerossa merkit 7 ja 8: Audi 100 85-91 "44", Golf II alkaen mallit ovat G1, G2, G3...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automallien tehdasnimet
ViestiLähetetty: 11.03.2010 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Astra F on siksi F että eka etuvetoinen Kadett eli D oli Englannsisa Vauxhall Astra. Ja kun se oli siis Kadett-D niin samalla loogisesti myös Astra-D.

Yksi epälooginen mallinimisekoilija on Vålvå: S40/V40 ykköspolven (kalliimpi Carisma) jälkeen tuli kakkospolvi ja S40/V50/C30 (ylihintainen Focus). Isompi V70 on Mondeo, mutta C70 onkin sitten taas tuo Focus :?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: