|
Kirjoittaja |
Viesti |
citsportsite
|
Viestin otsikko: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 12:01 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Tämän päivän Turun Sanomat: Lainaa: Auto vaihdettiin viime heinäkuussa. Polo 1.4 TSI tuntui varmalta valinnalta, olihan malli valittu Euroopan Vuoden Autoksi 2010. Hyvin Polo palvelikin – kunnes pakkaset alkoivat. Perheriitahan siitä melkein tuli. – Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin. http://www.ts.fi/teemat/liikenne/200492.html
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 12:37 |
|
No niin kannattiko vaihtaa  ? Toivottavasti vaimo saa vanhan sitikkansa takaisin ja voi taas nauttia autolla ajamisesta.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 15:48 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Toi lämpö ongelma alkaa olemaan monessa uudessa autossa, etenkin noissa pienimoottorisissa.
Lämmmön tuotto tarvitsee energiaa ja kun sen määrää vähenettään, niin lämpökin vähenee.
Kanattaa ostaa uusiauto talvipakkasilla ja ainakin käydä koeajamassa kovalla pakkasella.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 16:12 |
Viestit: 909
|
Missään muussa autossa en ole palellut kuin Berlingossa. Ei halua vaimo Sitikkaa takaisin, ei.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 17:18 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 17:23 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Igor kirjoitti: Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en.  -4.8.. 
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 19:10 |
Viestit: 400
|
Igor kirjoitti: Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en.  Niin hyvä heitto, että pitää kompata Scrat
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 21:31 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
pitääpä lisätä ,etten ole palellu hetkeäkään saaran kyydissä vaikka oon polttanu sitä eeeeekymppiä. aamulla otan tolpasta ja on lämmin ja työmaalta lähtiessä otan tolpasta ja on taas lämmin . ja lämpöö pukkaa melkein heti TU:stakin. 
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 22:20 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
kokemjne kirjoitti: pitääpä lisätä ,etten ole palellu hetkeäkään saaran kyydissä vaikka oon polttanu sitä eeeeekymppiä.
etanolin kanssa läträtessä kannattaakin keskittyä siihen kyydissä olemiseen 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 28.02.2011 22:57 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Vähän kyllä pelotti omaa HDi-Xsaraa ostaessa että miten tuollainen etelän auringossa sompaillut sopeutuu Suomen pakkasiin, kun olin työkaverilta kuullut että C5 samalla moottorilla oli ollut talvisin aika kylmä. Hyvin on kuitenkin lämpöä riittänyt kovimmillakin pakkasilla, vaikka vuodenvaihteeseen asti mentiin ilman viimasuojaa. 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 08:49 |
Viestit: 1496
|
Minä olen ajanut Hdi Xantialla elokuusta 2010 asti kuskin ikkuna yläreunastaan auki, koska jäi syksyllä katkenneiden ovijohtojen korjaus kesken.  Kovimmilla pakkasilla piti laittaa karvahatusta korvaläpät alas, ettei käy huju korvakäytävään  . Jospa sitä "ikkunaremonttia" sitten lämpimässä taas jatkaisi...
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 08:58 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tirehtööri kirjoitti: Minä olen ajanut Hdi Xantialla elokuusta 2010 asti kuskin ikkuna yläreunastaan auki, koska jäi syksyllä katkenneiden ovijohtojen korjaus kesken.  Kovimmilla pakkasilla piti laittaa karvahatusta korvaläpät alas, ettei käy huju korvakäytävään  . Jospa sitä "ikkunaremonttia" sitten lämpimässä taas jatkaisi... Ei siihen vaikka teippiä kannattais vetästä? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 09:06 |
Viestit: 1496
|
Teuski kirjoitti: Ei siihen vaikka teippiä kannattais vetästä?  Siinä on jo teippiä, mutta sen u-arvo ei ole kovin hyvä  . Parkkihallien lippuautomaateissa saa olla notkea käsi kuskilla kun joutuu oven raosta lipettejä kopeloimaan  .
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 10:22 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Oldis kirjoitti: Toi lämpö ongelma alkaa olemaan monessa uudessa autossa, etenkin noissa pienimoottorisissa.
Lämmmön tuotto tarvitsee energiaa ja kun sen määrää vähenettään, niin lämpökin vähenee. Mitenkäs TM kirjoitteli tässä taannoin, että dieseleiden lämpenemättömyys johtuu vain lämmityslaitteen huonosta suunnittelusta.  Minä en vain ymmärrä sitä, miten lämmityslaitteen tehottomuus liittyy siihen, että se moottori vain lämpenee hitaammin kuin bensavehje... No, turha mennä kyseenalaistamaan ammattilaisten kommentteja. Olihan siinä samassa jutussa todettu myös, että polttoainekäyttöiset lisälämmittimet ovat täysin turhia ja nostavat vain kulutusta.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 11:20 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Lämmityslaitetta voi parantaa monella eri tapaa. Tehokas kiertovesipumppu. Messinkinen kenno. PTC-sähkövastus ilmakanavassa. ACeen päinvastainen käyttö lämmitykseen. Kaksiosainen termostaatti ohjaamaan vedenkiertoa paremmin. Tuossa nyt jokunen jo yleisesti tai kauemmin käytetty. Volsun perinteinen naurettava kolme hehkutulppaa vesitilassa lisälämmittimenä on ennemminkin huono vitsi 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 11:43 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 11:53 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Igor kirjoitti: Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä... Tai paremminkin sitä hukkalämpöä ei osata ottaa käyttöön.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 12:21 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 12:22 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Xari kirjoitti: Igor kirjoitti: Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä... Tai paremminkin sitä hukkalämpöä ei osata ottaa käyttöön. Nii, tarttis varmaan ottaa lämpöä myös pakokaasusta kuten kuplassa aikoinaan 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 12:22 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
cxtb2 kirjoitti: Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää. Tulisko tehtaalle liian kalliiksi laittaa erilainen kenno bensa- ja dieselmalleihin..?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 12:26 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ilmeisesti tulee... joskus muinoinhan keskieuroopan ja pohjoiseuroopan malleissa oli erona mm. tuo, että lämmityslaitteen kenno oli tehokkaampi 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 12:43 |
Viestit: 909
|
Tuossa TM:n jutussa taidettiin myös väittää, ettei nykyaikaisesta bensakoneesta tule hukkalämpöä sen enempää kuin dieselistäkään. Tehtaalle tulee liian kalliiksi laittaa myös erikokoisiin autoihin erikokoinen kenno, onhan Berlingossa ZX/Xsara:n kenno ja Xsara Picassossa taas Peugeot 206:n kenno. 
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 13:29 |
Viestit: 327
|
cxtb2 kirjoitti: Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää. Xantia hdi ilman viimasuojaa ja pakkasta hieman reiluummin niin moottorin lämpömittarista näkee kuinka paljon kabiiniin pyydetään lämpöä. Parin tunnin yhtämittaisen ajon jälkeen jäähdytysvesi viilenee reilusti kun puhaltimella tohottaa reilummin lämpöä ohjaamoon. Talvi-autoilu on enemmän pukeutumiskysymys 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin Lähetetty: 01.03.2011 14:37 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Igor kirjoitti: Nii, tarttis varmaan ottaa lämpöä myös pakokaasusta kuten kuplassa aikoinaan  ...eipäs mennä merta edemmäs kalaan... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
|