Laura78401 kirjoitti:
Eskere...oletko itse rakentanut kasvihuoneen, vai ostanut valmiina?
Nyt olisi pihassa joutotilaa, ja kasvihuonetta olen kaipaillut...kaiholla muistelen lapsuutta, kun äiti kasvatti avomaan kurkut, tomaatit, paprikat ja ruohosipulit omassa kasvihuoneessa. Kaikki säilykkeet ja pikkelssit tulivat omasta maasta.
Tomaatteja olen viljellyt jo useamman vuoden, mutta ihan aurinkoisella seinustalla. Alkukesästä on aikamoinen vaiva käydä hallayön varalta peittämässä taimet.
Olen katsellut valmiskasvihuoneita, joissa on muovilevyt...mutta hinta on 700 euron paikkeilla. Kokoamiseenkin saa varmasti varata useamman päivän, hyvät hermot ja muutaman sikspäkin..
Lauran kysymykseen kasvihuoneesta. Olen tehnyt kasvihuoneen itse, koska en löytänyt kaupasta silloin mieleistä.
Valoin pohjaksi styroksien päälle betonilaatan, jolla estyy horsmien ja muiden ulkopuolisten kasvien tunkeutuminen kasvihuoneeseen. Laatan päälle muurasin pari varvia harkkoja ja sisäpuolelle muurasin multakaukalot samoin harkoista.
Rungoksi ja kattotuoleiksi 2x2 puutavaraa, ja kattokaltevuus melko jyrkäksi, jotta lumikuorma ei talvella paina kattoa sisään. Ulkopinta on kennolevyä, 18mm vahvuisena. Kennolevy eristää kylmää ilmaa yksinkertaista muovia paremmin, joten taimet voi istuttaa aikaisemmin keväällä. Hallaöitä varten olen laittanut pakkasvahdin, jotta omakasvattamat taimet säilyvät kylmältä.
Hintaa 2m x 5m kasvihuoneelle perustuksineen tulee näin tehtynä n. 1000€, mutta kerran kunnolla tehtynä siitä on iloa vuosikymmeniä(?).
Aikaisemmin oli minulla vanhoista ikkunanpokista tehty malli, jolla kyllä pääsi alkuun, mutta siitä kertyneillä kokemuksilla tein tämän uuden evoluutio-mallin n. 8v.sitten.
Eihän tämä tomaattien kasvatus mitään bisnestä ole, varsinkin jos laskee kunnon kasvihuoneen hankintahinnan ja tehdyn työn siemenestä kypsäksi tomaatiksi. Kun olen löytänyt mahtavia lajikkeita erilaisia tomaatteja, etenkin makeita kirsikkatomaatteja, ei kauppojen tuotteista voi puhua samana päivänäkään, ja se palkitsee parhaiten.
Koska tämä juttu on täällä Patonki-palstalla, niin voin verrata itsekasvatettuja tomaatteja ja Citroenia toisiinsa, niissä on sitä jotain, mitä ei muualta löydy.