Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 28.06.2018 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2130
Paikkakunta: Laukaa
Ostin n. seitsemän vuotta sitten Suomen parhaiten varustellun Beksin. Runsas varustelu autossa kiinnosti ja siksi siitä tein aikanaan kaupat. Pikaisen tutkimuksen jälkeen silloin totesin että autossa oli niin paljon ruostetta että en sitä rupea korjaamaan, ainakaan heti.
Nyt kun Beksit alkavat olla museoikäisiä, niin kaivoin tämän erikoisvarustellun beksin pukilta puolipeitteen alta ja tein tarkemman analyysin auton kunnosta:

Pesin auton ja totesin että maalipinta melko hyvässä kunnossa, joitakin pikkunaarmuja joskus korjattu. Takaspoilerista lakka osittain irronut. Ovien alareunat yhtä lukuunottamatta hyvät, ja siitä yhdestä saa pikkufiksillä hyvän. Sisusta siisti ja ehjä.

Alustan ruosteet eivät ole säilytyksessä vähentyneet, ehkä vain lisääntyneet. Sitä on joka puolella autoa laikuttain, ja sitten on paljon ehjää ja tervettä peltiä hyvän ruostesuojauksen alla. Molemmissa etujousijalan rakenteissa on hitsaamista, kuljettajan puolen etuoven kohdalla poikkipalkissa ja helmassa. Takalokasuojan sisäpinnoissa, takapalkeissa, takapuskurin alla koteloissa, peräkontin kulmissa ja takapenkin aluspellin reunoissa. :shock: :shock:

Jäähdyttimen korkin alla oli hiukan öljyä mutta öljyn seassa ei kuitenkaan ollut vettä.
Moottori ei käynnistynyt, liekö bensa vanhentunut 7-vuodessa vai eikö ruisku herännyt. Aikanaan ajamalla vein säilytykseen. Sain kuitenkin moottorin käyntiin syöttämällä bensaa imusarjaan suoraan, joten syttypuoli on kunnossa.
Hydrauliikka toimii ja auto nousi tolpilleen, kuitenkin etukorkeudensäätimen luona paluuputkessa pieni vuoto.
Tuulilasi alareunoistaan ruvennut samanemaan.

Tekniikkapuolella oli paljon hyvää, vaihteisto toimii, suojakumit ehjiä, jarrulevyt hyvät, mutta pintaruosteessa, pakoputkesta puolet uusittu, kattoluukku toimii ja myös ilmastointi toimi silloin kun Tapsa 63:n kanssa siihen hiukan ainetta lisättiin.

Mitä sanoo raati onko tästä vielä autoksi? :roll:
Jos tämä olisi D-malli, niin varsin hyvä olisi ikäisekseen ja pelastajia löytyisi, mutta kannattaako tämä erikoisen hyvin varusteltu beksi pelastaa?


Liitteet:
Bx19GtiAut-90 (Copy).jpg
Bx19GtiAut-90 (Copy).jpg [ 91.34 KiB | Katsottu 9639 kertaa ]
IMG_7962 (Copy).JPG
IMG_7962 (Copy).JPG [ 57.73 KiB | Katsottu 9639 kertaa ]
IMG_7965 (Copy).JPG
IMG_7965 (Copy).JPG [ 71.45 KiB | Katsottu 9639 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 28.06.2018 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1505
Paikkakunta: The City of Häijää
Hieno laite kerta kaikkiaan. Onneksi on kattoluukku niin ei meikäläistä ala liikaa himottaa :) Kunnosta, tai ainakin säilytä!



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 28.06.2018 20:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2130
Paikkakunta: Laukaa
Vielä muutama kuva alustasta.


Liitteet:
IMG_8043 (Copy).JPG
IMG_8043 (Copy).JPG [ 58.5 KiB | Katsottu 9633 kertaa ]
IMG_8060 (Copy).JPG
IMG_8060 (Copy).JPG [ 84.98 KiB | Katsottu 9633 kertaa ]
IMG_8048 (Copy) (2).JPG
IMG_8048 (Copy) (2).JPG [ 87.85 KiB | Katsottu 9633 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 29.06.2018 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7618
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Muistanko väärin, vai ostitko joskus n. 5v sitten Laitilasta valkoisen automaatti-GTi:n?
Joku patonkilainen sen muistaakseni nappasi...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 29.06.2018 09:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2130
Paikkakunta: Laukaa
Teuski kirjoitti:
Muistanko väärin, vai ostitko joskus n. 5v sitten Laitilasta valkoisen automaatti-GTi:n?
Joku patonkilainen sen muistaakseni nappasi...


Oikein muistit. Pelastin sen tänne Keski-Suomeen ja se on tallessa ja voi hyvin. 8-)
Siksikin mietin vieläkö motivaatio riittää tuon Suomen Parhaan Varustetason Beksin pelastamiseen kun on parempikuntoisiakin muutama säilytyksessä.
Niistä ensimmäisen sain jo museorekisteriin ja pari muutakin olisi lähes museokuntoisina odottamassa vuoroaan.


Liitteet:
Bg 19 Gti Aut (Copy).jpg
Bg 19 Gti Aut (Copy).jpg [ 94.36 KiB | Katsottu 9481 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 30.06.2018 02:37 

Viestit: 136
Ehdottomasti kunnostukseen. Onhan tuossa kieltämättä työstettävää, mutta ei se niin pahalta tunnu kun ottaa asian kerrallaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 19 Gti Aut -91 paaliin-ei-korjataan
ViestiLähetetty: 30.06.2018 10:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3118
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
eskere kirjoitti:
Jos tämä olisi D-malli, niin varsin hyvä olisi ikäisekseen ja pelastajia löytyisi, mutta kannattaako tämä erikoisen hyvin varusteltu beksi pelastaa?

Kun muistaa minkälaisista raadoista on D-malleja elvytetty (tuonkin ikäisinä, mitä ko. Beksi nyt on), niin moni selllaisen tehnyt olisi ollut enemmän kuin iloinen noin hyvästä lähtökohdasta. Ei siis ihan paalivalmista vielä noilla ruosteilla, pikemminkin hyvä lähtökohta...

Vaikka ne mätähommat onkin toiseksi parasta mitä autorempassa voi olla...


Toisinaan kyllä meinaa harmittaa se yksi punainen, vastaavasti varusteltu, joka paloiteltiin. Tuohon verrattuna sehän oli käytännössä ruosteeton, suht tuore ja vähän ajettukin vielä. Mutta niin sitä tapahtui D-mallienkin kanssa, kun niitä oli vielä paljon eikä arvostus ollut oikein minkäänlaista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: