Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 23.06.2022 21:13 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Nyt ollaan vaan ajeltu. Muutaman sata kilsaa on vihdoin toiminut oikein hyvin.

Pyöränkulmatkin kävin säädättämässä, niin ei renkaat kulu pieleen. Ilmeisesti apurungon irrotus, puslien, jousien ja iskarien vaihto muuttivat geometriaa yhteensä niin, että camber ja caster ovat alle puoli astetta ohjearvojen ulkopuolella. Säätöjähän tuossa ei ole: korkeintaan jos haluaisi täydellisen, niin pitäisi suunnata apurunko millilleen oikein. Enpä tiedä, onko tuolla väliä. Hyvin tuo tuntuu kulkevan, vaikka onkin herkempi urille ja asvalttipaikoille kuin muhku.

Päivitin naviin POI-tietokannan (points of interest), jotta tolppakameratiedot ovat ajan tasalla. Navigaattorikarttoja en vielä yrittänyt päivittää, kun en koskaan navia tarvitse.

Missä hitossa olikaan huolto- ja ohjekirjan virallinen paikka? Eivät mahdu hanskalokeroon nätisti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 24.06.2022 12:02 

Viestit: 321
Paikkakunta: Kotka
Huoltokirjalle on paikka repsikan penkin alla.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 24.06.2022 23:08 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
KKA kirjoitti:
Huoltokirjalle on paikka repsikan penkin alla.


Pitäiskö siellä olla vetolaatikko tai jotain? En löytäny sieltä mitään. Samanlainen muovisuojus oli kuin kuskin puolellakin, jonka päältä saa vähän sormia penkin alle, mutta ei mitään lokeroa, laatikkoa tai taskua... Jos vetolaatikko, niin lieneekö irrotettavaa mallia? Josko olis jäänyt jonkun matkaan..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 25.06.2022 17:18 

Viestit: 104
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ihan vaan kolo lattiassa taitaa olla.



Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport 4WD 2020
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 26.06.2022 09:46 

Viestit: 321
Paikkakunta: Kotka
Joo, just sen kirjan kokoinen kolo lattiassa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 17.07.2022 11:59 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Olisko tällä nyt reilut kolmisen tonnia ajeltu koeajoa ja keskimäärin Dessu on toiminut täysin moitteetta, mutta viimeisten satkujen aikana on pari kertaa on sytyttänyt vikavalon. Eli koeajo on tuottanut tulosta ja on saatu vähän lisää tietoa ;)

Ensin heitti satunnaisen P2032:n eli pakokaasun lämpötila-anturin jännite alhainen. Tehot laskivat samalla, ja palautuivat normaaliksi, kun nollasin koodit.

Toisen kerran nousi pari koodia:

P0299: Mitattu ahtopaine hetkellisesti liian alhainen
P2563 (pending): Turbon siipien asento eri kuin pyynti

Nollasin nämä kesken matkan ja auto vaikutti loppumatkan kotiin normitehoiselta ja kaikki toimi normaalisti. No ehkä hieman korkeampi kulutus ollut ennen näitä koodeja ja niiden jälkeen. Onks näissä kaksilitraisissa hodareissa jotain tunnettua ongelmaa näiden suhteen?

Voisi viitata map-anturiin tai maf-anturiin tai johonkin imuvuotoon ja ehkä egr:n jumittelukin voisi aiheuttaa näitä? Pakokaasun lämpötila-anturi voi olla ihan vaan vanhuuttaan hajoamassa, siinä ei ole liikkuvia osia tai muuta kuluvaa. Turbossahan on kiinni uusi siipien aktuaattori, jossa on sisäänrakennettuna positioanturi, lisäksi siivet liikkuivat ihan ongelmitta, kun aktuaattori oli irti. Alipaineletkut kävin läpi myös, ne olivat aika hyvässä kunnossa ja uusin vain yhden pienen pätkän.

Ongelmat ovat kuitenkin satunnaisia ja hetkittäisiä, eli auton mekaaniset komponentit pääsääntöisesti ja todistettavasti toimivat, turbo ahtaa ja siivet liikkuvat yms. paitsi silloin, kun ongelma ilmenee. Jonkinlainen jumittaminen voisi olla syy. Muita yhteneviä tekijöitä ei oikein ole. Kummallakin kerralla oli sadesää, mutta autolla on ajettu sateessa ongelmitta muutenkin. Toinen tuli lämpimänä käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähtiessä, toinen kesken moottoritietä.

On tuossa to do -listalla vielä imusarjan ja egr-venttiilin irroitus ja puhdistus, jotka on tekemättä. Sieltä voisi löytyä jotain merkkejä. Maffin puhaltelin paineilmalla läpi talvella. Sinänsähän näillä ei ole kiire, mutta nuo voivat estää hiukkaspolton, jolloin toissijaisena seurauksena pönttö voi tukkeutua näiden vikatilojen takia, joten pitää koittaa ottaa kiinni oireet. Ens kerralla en nollaa koodeja, kun kiinnostaa freeze frame data, että mitä anturit näyttivät vian ollessa pääällä.

Tuleeks mieleen vielä jotain muuta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 17.07.2022 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2444
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mitenkäs liittimet ja maadoitukset? Nuo kaikkihan taitaa olla enempi tai vähempi samaa piiriä, kiristelitkö ja putsasit pinnit ennenkuin laitoit kaikki liittimet kiinni? Oliko ranskalaisittain siellätäällä rengasapin.. abikoita maadoituksina, tuliko kaikki varmasti luotettavasti kiinni?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 18.07.2022 10:29 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Kaapelimies kirjoitti:
Mitenkäs liittimet ja maadoitukset? Nuo kaikkihan taitaa olla enempi tai vähempi samaa piiriä, kiristelitkö ja putsasit pinnit ennenkuin laitoit kaikki liittimet kiinni?


Voisi todellakin olla sähköongelma, mutta ei ole tarkkaan ottaen ole mielessä mitään paikkaa, joka epäilyttäisi.

Sähköliittimet olivat laadukkaan oloisia ja kaikki avaamani olivat ihan priimakunnossa, ei hapettumia tai vinoja pinnejä. Alipaineventtiilejä testailin pöydällä ja tuntuivat sulkevan ja avaavan ilman kulun ihan ok, kun niille tarjosi virtaa ja samoin niiden solenoidien sähköliittimet olivat silmin katsoen ok. Johdotuksissakaan ei löytynyt hankauksen merkkejä, tosin niitä voisi koittaa tarkistaa uudelleen näiden ajettujen kilometrien jälkeen.

Täytyypä tehdä muutama diagboxin tarjoama testiproseduuri egr:lle, turbon ohjaukselle yms. josko niissä ilmenisi jotain.

Kaapelimies kirjoitti:
Oliko ranskalaisittain siellätäällä rengasapin.. abikoita maadoituksina, tuliko kaikki varmasti luotettavasti kiinni?


Vaihteistoon meni yksi moottorin johtosarjan maadoituksen rengasliitin ja samaten runkoon pari rengasliitintä sulakeboksilta. Nekin olivat hyvässä kunnossa ja sai harjaakin ja liitosrasvaakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 21.07.2022 08:29 

Viestit: 321
Paikkakunta: Kotka
Mulla alkoi tulla vikakoodeja turbon siivistä ja paineista ohjelmoinnin jälkeen. En muista koodeja, mutta välillä on ahtopainetta liikaa ja välillä liian vähän, ilmeisesti ne turbon siivet jumittelee. Käytin pari pulloa forten diesel turbo cleaneria, eikä koodeja tullut muutamaan kuukauteen. Nyt niitä tulee kuukauden tai parin välein. Huomannut että jos ajaa pitkään tasakaasulla ja lähtee vaikka ohittamaan kaasu pohjassa saattaa vikakoodi tulla.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 23.07.2022 00:16 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Jotain tuollaista tässä voisi hyvin olla. Mekaanista vikaa ei voi olla, mutta ajoittainen jumitus hyvinkin.

Ajelin pari reissua sport-napilla ja kiihdyttelin reippaammin, että siivet liikkuukin johonkin. Jatketaan tällä. Pitääpä ostaa tuota ainetta, mutta taitaa mennä tilaustavaraksi.

Fortea kun sais täkäläisittäin noin viidellä kympillä yhden pullon, kun Saksasta kotiin kannettuna 70 eurolla neljä pulloa -- postikuluineen... eli noin 18€/pullo. Suosi tässä sitten kotimaista, kun hinnassa on 2,5 -kertainen Suomi-lisä :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 23.07.2022 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7597
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mä pitsasin subarun turbon uuninpuhdistusvaahdolla kun siivet jumitti. Vsshtoa vaan pakopesä täyteen ja antaa vaikuttaa. Sitten liikkeelle ja kunnolla runtua. Samalla kun tyhjensin hiukkaspöntön niin tuli aika musta pölläys ekassa kiihdytyksessä :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 31.07.2022 14:01 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Sport-napilla ei oo tullu vikakoodeja. Fortet varmaan tulee ens viikolla perille, niin katsotaan, mitä tapahtuu. Sport-nappi on ihan hyvä ennaltaehkäisevä huoltomoodi, kun kierrokset pysyvät terveellä alueella, lähempänä 2000 rpm ja siitä ylös. Tosin sana "sport" on hieman kyseenalainen: persdynon perusteella auto kiihtyy paremmin ilman sport-modea turbon väännöllä ja isommilla vaihteilla. Dieseleissä kun tehopiikki on paljon alempana kuin mihin sport-moodi antaa kierrosten nousta.

Joka tapauksessa hodarille tekee selkeesti hyvää antaa runtua ja rasittaa turboa, moottorin ja kaasupolkimen epäröivä käytös on vähentynyt. Koitan aina kiihdytyksessä painaa hetkeksi kaasua niin paljon, että turbo aktivoituu, siivet liikkuvat ja tuntuu nykäisy penkin selkänojaa vasten ja sitten höllään taas. Uuninpuhdistajaa tonne pakopesään ei helpolla saa, kun pitäis irrottaa koko perkuleen turbå ja se ei ole tuossa niin naaman edessä kuin Subarussa :-)

Sattuuks kellään olemaan tietoa imusarjan O-renkaiden 0348.V8 koosta? Tilailin kasan kamaa Aerolta ja niillä ei ollut noita, normi imusarjan/venttiilikopan tiiviste kylläkin, joten jäi nuo O-renkaat uupumaan. Jos noi on tavallisia O-renkaita (kuten kuvien perusteella on), niin nehän saa sitten mistä vaan mittojen mukaan. Ei vaan netistä löytynyt mistään myyjältä sisämittaa ja paksuutta.

Ja eikö ahtoputken ja air doser-läpän väliin muka tosiaan ole olemassa mitään tiivistettä? Ei ainakaan servicen mukaan ollut. Eihän tuollainen muovilaippa toista vasten pysty tiivistämään paineistettua öljysumuista ilmaa.

Suunnitteilla siis imusarjan ja egr:n irrotus ja puhdistus, ihan just for fun and profit, ehkä tässä vielä loman aikana. Olen kaivanut aikamoisia määriä öljypaskaa pois dieseleiden imupuolelta ja veikkaan että Deesukin kulkee paremmin, kun ei möhnät ahdista kanavissa.

Kohta viitisen tonnia ajettu tänä kesänä. Vähän mietin, raaskinko pitää edes ajossa talvella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 19.08.2022 15:07 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Ajettu Forteilla. En tiedä, onko siitä hyötyä vai ei, mutta sen kai sitten aikanaan näkee. Uuninpuhdistusvaahtoa turboon kuulostais kans tehokkaalta, vaan vaikea toteuttaa...

Mutta miksi ihmeessä kaukoavaimen lukitusnappi toimii vasta toisella kerralla? Avautuu aina ekasta ja menee lukkoon aina vasta tokasta painalluksesta? Onko tuossa jokin takalukko-ominaisuus, jota mulla ei ole? Ei avaimen mikrokytkinkään voi noin säännöllisesti olla rikki... Ja jos auto on lukossa, ensimmäinen lukitusnapin painallus kyllä vilkuttaa jo valoja (locate the car -toiminto), eli painallus menee perille. Softa ei vaan kelpuuta ekaa painallusta, miksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 19.08.2022 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7597
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Uuninpuhdistusvaahtoa turboon kuulostais kans tehokkaalta, vaan vaikea toteuttaa...

Mä tein subaruun ton. Oli helppo hiukkaspöntön tyhjennyksen yhteydessä tuutata tavarat turboon. Annoin vaikuttaa tunnin-pari ja sitten liikkeelle. Ekassa kunnon kiihdytyksessä kun nousi ahdot kunnolla tuli sellainen pölläys että ainakin jotain lähti :D Tietty ne paskat on sitten katissa, vois olla parasta hönkästä ne pois ilman kattia :roll:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 19.08.2022 16:36 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Teuski kirjoitti:
yason kirjoitti:
Uuninpuhdistusvaahtoa turboon kuulostais kans tehokkaalta, vaan vaikea toteuttaa...

Mä tein subaruun ton. Oli helppo hiukkaspöntön tyhjennyksen yhteydessä tuutata tavarat turboon. Annoin vaikuttaa tunnin-pari ja sitten liikkeelle. Ekassa kunnon kiihdytyksessä kun nousi ahdot kunnolla tuli sellainen pölläys että ainakin jotain lähti :D Tietty ne paskat on sitten katissa, vois olla parasta hönkästä ne pois ilman kattia :roll:


Sulta mä sen idean sainkin :-) Niih, tuuppasit siis pöntön puolelta turbiiniin vaahtoa? No sitä en tullut ajatelleeksi, kaipa se vaahto sinne leviää tarpeeksi syvälle kohti pakosarjaa, että siivekkeitä liikuttava mekanismi jää sen sisään. Silleenhän se kyllä onnistuisi tässäkin vehkeessä, tai olis onnistunut siinä vaiheessa, kun esikatti oli irti ja sitä varten oli apurunko irrotettuna...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 21.08.2022 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7597
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Joo, turbon ulostulosta tuuttasin sisään niin paljon kuin meni, samalla painelin kumihanska kädessä vaahtokakkua sisään ja taas lisää. Sitten rutkutin siipien vipua välillä ja taas, kun oli vaikuttanut, kävin sitä nitkuttamassa. Selvästi tunsi, miten alkoi liikkumaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 13.02.2023 11:44 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
DS5:llä vedettiin ongelmitta loppusyksyyn asti ja suolakelien tultua pistin talviunille. Oli sen verran heikkoa tekoa tuo pohjapuoli, että en viitsi turhaan altistaa suolalle, vaikka maalasin ja käsittelinkin pohjan huolella. Talvikelit voi ajaa muhkulla, joka ei ruostu, vaikka sille ei tekisi mitään. Mutta nyt alkaa aurinko taas paistamaan siihen malliin, että ei tarvitse odottaa kauaa, että pääsee taas tällä menemään.

Vaihdoin takaovien stopparivivut, lisäsin äänieristystä myös takaovien pelteihin ja kotelosuojasin ne sisältä.

Vaihdoin myös sisävalot lämpimämmän sävyisiksi, kun en koskaan tykännyt matkustamon kylmän valkoisesta valomaailmasta. Kaikkien valkoisten lasikantapolttimoiden tilalle tavalliset lämpimän sävyiset hehkulankapolttimot. Led-valoja ei voinut vaihtaa, mutta niiden linssit maalasin Tamiyan läpikuultavalla oranssilla. Pumpulitikulla vaan maalia linssin päälle: kaksi kerrosta vastasi ehkä kirkasta vaaleaa hehkulamppua ja kolme kerrosta selvästi lämpimän keltaisen sävyistä. Kätevää eikä maksanut paljoa.

Parkkipaikkakäännöksissä kuului toisinaan viime vuonna outoa kumista narinaa. Veikkaan äänilähteeksi etuoikeaa tolppaa. Mikähän siellä narisisi? Viime vuonna auton aloitusremontissa uusin kuitenkin iskarit, jouset, kääntölaakerit ja tukilautaset yms. ja melkein kaikki puslat eteen ja etupää oli monta kuukautta hiljaa. Ääni tulee parhaiten esiin, kun kääntää rattia hiljaa, nopeissa käännöksissä ei niinkään. Ja tuntuu tulevan paremmin sen jälkeen, kun auto on seisonut hetken. Jos ajaa vaikka kaupan parkkipaikalle ja kääntää ruutuun, niin todennäköisesti ei narise. Veikkaan, että suihkaus öljyä jonnekin riittäisi, mutta äänen kuminen sävy on vähän kysymysmerkki. Pitää nostaa etupää ilmaan ja kuulostella, saisiko narinan kuulumaan ilman kuormitusta.

Ajovaloumpiot eivät ole pahassa kunnossa, mutta ei ne ihan kirkkaatkaan ole. Niitä varten ostin Philipsin halpishiomakitin, ihan käsipelillä pitäisi onnistua kunnostus. Katsotaan, miten kirkkaaksi niillä saa.

Kieltämättä on vähän sama olo kuin moottoripyörän kanssa, eli kun valo lisääntyy, niin alkaa jo odottamaan ajokautta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 17.04.2023 23:24 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Ajelut jatkuivat suolakelien kuivuttua. On se vaan persoonallinen auto!

Imusarjan ja ilmanannostelijan öljyä päästävän liitoksen korjasin normi O-renkaalla, jota hioin sopivasti, että se meni alkuperäisen kumitiivisteen uraan ja jäi tasaisesti pullottamaan siihen kahden muovilaipan väliin. Alkuperäistä tiivistettä ei saanut yksittäin eikä huvittanut ostaa monen sadan euron hintaista air doseria.

Renkaita ääriasentoon kääntäessä kuuluva narina syntyi siitä, kun iskaritolpan pohjaanlyöntikumi ja haitarisuojus olivat pullahtaneet osittain ulos metallikupistaan. Lakkasi narisemasta, kun tunki ne sinne takaisin, mutta niillä tuntuu olevan tarve pyrkiä ulostautumaan sieltä itsekseen. Tarttee hakata ne jollain työkalulla pohjaan asti joku kerta.

Ilmastointi oli sen verran tyhjä vuoden jälkeen, ettei mennyt enää päälle. Citikkahuolto tutki ja löysi lauhdutinkennosta reiän, joka tosin ilmiantoi itsensä vasta puolen tunnin jälkeen, kun järjestelmään oli ensin ladattu 16 baria typpeä. Olis se varmaan kesän kestänyt pelkällä täytölläkin, mutta eipä ne reiät itsekseen kiinni kasva.

Turbon takeltelua odotellessa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 02.07.2023 19:56 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Olikos DS5:ssa bi-xenonit vai lähivaloxenonit ainoastaan?

Huomasin tänään, että tässä meikäläisen dessussa on bi-xenonit solenoidiohjatuilla varjostinläpillä. Ihmettelin, että mikä siellä naksuu, kun laitoin pitkiä päälle. No kun ajoi lähelle seinää, niin huomashan sen valokuviostakin. Mutta piti kuitenkin laittaa pitkät pysyvästi päälle, xenonin läpät eivät avautuneet pelkästään kevyesti merkinantopitkiä väläyttämällä. Mutta selvästi varjostimen reuna katoaa näkyvistä pitkillä.

Mutta mites näin? Käyttöohjekirjassa puhutaan vaan xenon-valojen lisänä olevista H1-halogeenikaukovaloista. Onko joku viritellyt dessuuni bi-xenonit vai onko näitä saanut tehtaalta biinä? Tämähän on siis mahtava löytö, koska mietin itsekin laittavani autoon jossain vaiheessa bi-xenonit. Säästyy säätämisen vaivalta.

Mutta mutta... se miksi löysin ne, on että koska virittelin tänään H1-ledpolttimoita kiinni, kun luulin, että kaukovaloista vastaavat vain ne halogeenituikut. No, ilmeisesti siellä on ne H1:t ja sitten lisäksi xenonit, mutta silti mielestäni näkyy aika huonosti. Xenonithan ei valaise mitään, jos polttimo alkaa vanhentua, heijastin/linssi alkaa samentua tai umpion muovi on rapautunut ja hajottaa valonsäteet vähän sinne sun tänne. Onko näitä samentumisongelmia ollut muilla DS5-kuskeilla?

Pitäis varmaan harkita uusia D1S-polttimoita nyt alkuun ja jos vieläkään ei ala näkemään, niin sitten tutkia lisää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 03.07.2023 10:21 

Viestit: 5246
Paikkakunta: Lahti
Vääränmerkkisestä putsasin linssit uusien polttimoiden lisäksi, auttoi ihan selvästi, oli aika likaisen tuntuiset.

Tuolta saa Citroëniin uusia projektoreita, ei vaan ole DS5:ttä ja uudempia listalla https://retrofitlab.com/



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 03.07.2023 12:14 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Projektorit ajattelin puhdistaa itsekin, kun vaihdan polttimot (ainakin siinä laajuudessa kuin se vain onnistuu). Olen kans huomannut, että niihin kertyy likaa, joka kyllä syö helposti valotehoa.

Mutta ilmeisesti johtopäätös on, että autossani on jo jälkiasennetut bi-xenonit. Mk1 DS5:n ohjekirjassa ei ole edes mainintaa bi-xenoneista ja dessulle näyttäis olevan ainakin France-Xenonilta tämmönen lisäpaketti: https://www.france-xenon.com/en/ds5/10749-high-beam-headlights-ds5-mk1-kd-kf-citroen.html

Tuo mainitsemasi Retrofitlabin paketti on aivan loistavaa laatua, laitoin sellaiset edelliseen Subaruun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 22.09.2023 01:16 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Auto on narissut oudosti rattia kääntäessä. Kuuluu yleensä kylmänä ja etenkin sateen jälkeen, kun lähtee ajamaan. Hiljenee, kun ajaa ja paikat notkistuu. Onhan tuota etsiskelty sieltä sun täältä, mutta syyllinen taisi löytyä.

Ylätuki on ihan tohjona ja kumiin vulkanoitu holkki on irronnut sekin.

Liitteet:
ylatuki.jpg
ylatuki.jpg [ 117.1 KiB | Katsottu 3657 kertaa ]


En muista merkkiä, pari vuotta ja vajaat 20tkm tuo kesti. Tänä iltana SKF:t tilalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 22.09.2023 18:55 

Viestit: 321
Paikkakunta: Kotka
Olikos ne alkuperäiset huonossa kunnossa, vai miksi vaihdettu? Omassa ne oli ihan uudenveroiset, kun iskarit vaihdoin kesällä.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 22.09.2023 21:04 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
KKA kirjoitti:
Olikos ne alkuperäiset huonossa kunnossa, vai miksi vaihdettu? Omassa ne oli ihan uudenveroiset, kun iskarit vaihdoin kesällä.


Oli ne paremmassa kunnossa kuin nuo ensin laittamani yläpäät nyt... Liekö alkuperäiset olleet.

Tulivat yläpään laakerien mukana, mutta olisin varmaan uusinut ne joka tapauksessa. Jos kerran kymmenessä vuodessa ruuvaan etutolpat irti ja palasiksi, niin on hyvä vaihtaa kaikki mahdollinen, kun yksittäisosat eivät sinänsä paljoa maksa. Tässä tapauksessa vaan ei ollut hyvä... En tiedä oliko kyse varaosan merkistä vai yksilöstä, mutta jos olisin osannut arvata, että noinkin yksinkertainen osa kuin kumilla vuorattu pellinpala voi olla oikeasti huonolaatuinen, niin olisin kyllä maksanut OEM-laatuisesta osasta ylimääräistä.

Tuohon taitaa kohdistua vain iskunvaimentimen inertian aiheuttamia voimia. Auton paino kun on tuon koko ylätuen varassa runkoa vasten, mutta tuon keskiholkin läpi menee vain iskarin liike.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 29.03.2024 00:21 

Viestit: 1138
Paikkakunta: Turku
Palataanpa taas dessun kimppuun. Turbon siipien säädöstähän tuo valitteli sitten lopulta viime kesän lopullakin, aineistuksista huolimatta (P2563). Neiti on ollut talvilevolla, mutta nyt aloin purkamaan tietä turbon luo, jotta pääsen ongelmaan lopullisesti käsiksi. Apurunko pois, dpf pois, esikatti pois... no sieltähän se paljastuu. Kun olin ottanut alipainekellon irti, sain turbon siipien vivun käsille. Toisin kuin aiemmat jumittelevasiipiset turbot, niin se aktuaattorivipuhan liikkui sitten ihan vaivattomasti...

Kun olen tähän asti purkanut, otan kyllä turbon pöydälle ja avaan sen verran, että näen siivet ja niiden toiminnan, mutta mietin että voihan tuo tietysti johtua muustakin kuin jumittavista siivistä. Alipaineongelma, turbon siipien alipainetta ohjaava solenoidi, alipainekello takeltelee, alipainekellon asentoanturi prakaa, johdinvika, you name it.

Tietääkö joku, ohjaako ecu turbon siipiä portaattomasti vai tyyliin auki/kiinni? Vikakoodi tulee, kun eroa on muutaman sekunnin verran yli 20% pyydetyn ja mitatun välillä.

Entä miten voisi testata siipiä ohjaavan alipaineaktuaattorin toiminnan? Pitkäkö sen tangon pitäisi olla? Missä (negatiivisessa) paineessa tangon pitäisi lähteä liikkumaan? Aktuaattori kyllä reagoi alipainetesterin tuottamaan alipaineeseen, mutta noiden kriteerien vaatima toimivuus riippuu ihan siitä, että liikkuuko aktuaattori oikeassa paineessa oikean matkan...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: